- Annonse -
HjemNyheterModerne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler ut av spill. Og elbilene er spesielt utsatt.

Det kan sies mye om den norske veistandarden, men den kan også oppsummerte ganske enkelt. For dårlig.

- Annonse -

Det er et enormt etterslep på vedlikeholdet, det er en masse veier som er for smale og kvaliteten på enkelte veier er så dårlig at bilene rett og slett bryter sammen.

En undersøkelse i april gjennomført av Norstat for NAF viser nemlig at hele 4 av 10 har opplevd at bilen bryter sammen på grunn av dårlige veier, og snittprisen på disse skadene lød på hele 17.035 kroner.

NAF sier at etterslepet på vedlikehold på fylkes- og riksveiene vil koste nærmere 100 milliarder kroner å hente inn, og at det er hele 14.000 kilometer med for smale veier rundt om i landet.

Resultatet er frustrerte bilister, for en annen undersøkelse fra juni svarer 58 prosent av de spurte i distriktene at de er misfornøyde med veivedlikeholdet, mens hele 3 av 4 på landsbasis mener at vedlikehold bør prioriteres.

- Annonse -

I løpet av 2022 har det vært nær en dobling av dødsulykker i Norge, og myndighetene har på ny satt fokus på trafikksikkerheten og hva som kan gjøres. På dette feltet hjelper moderne biler til.

De er nemlig utstyrt med viktige førerassistenter som skal hjelpe til under nødsituasjoner, slik som automatisk nødbrems og veiskulder-assistanse. Men disse blir langt mindre effektive om de ikke fungerer optimalt.

For nå viser en annen undersøkelse gjort av Norstat for NAF at de avanserte systemene som skal lese trafikken og veibanen og dermed gi hjelp til føreren, ofte ikke virker som de skal. Så mange som 1 av 5 svarer dette, noe som for eksempel betyr at i nærmere 200 av 1.000 moderne biler har assistenter blitt satt ut av spill grunnet dårlige veier.

‒ God førerstøtte forutsetter gode veier. Smale veier der oppmerkingen smuldrer vekk, eller mangler helt, kan gjøre det vanskelig for moderne biler å «lese veien», forklarer Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

- Annonse -

‒ Som sjåfør har du ansvar for å kjøre trygt uansett hvilken hjelp bilen gir deg, men skal vi nå målet om å få ned ulykkene må alle tiltak for å øke trafikksikkerheten virke sammen.

Det norske veinettet består av riksveier, fylkesveier og kommunale veier, og det er fylkesveiene som det også er mest av som har det største etterslepet når det kommer til forfall.

‒ Bedre vedlikehold av veiene, flere strekninger med møtefri vei og midtoppmerking er noen av tiltakene som kan beskytte trafikantene og bidra til at ulykker unngås, sier Handagard.

Totalt svarer altså 19 prosent at de har opplevd problemer med førerassistenter på grunn av veiene, men denne prosenten blir langt høyere for de som kjører elbiler ‒ som normalt er utstyrt med viktige førerassistenter.

Hele 34 prosent av elbilistene i undersøkelsen har opplevd at førerstøttesystemene svikter på grunn av veiens kvalitet.

‒ Elbiler er i hovedsak nye biler, gjerne med avansert teknologi om bord. Derfor er vi ikke overrasket over disse resultatene. Tvert om mener vi det understreker behovet for at veiene oppgraderes i takt med at bilene blir mer avanserte, sier Handagard.

At førerassistenter blir slått ut betyr selvsagt ikke at disse havner i ulykker, og for de styrende politikerne som stadig kommer med nye avgifter er det verd å merke seg at elbiler er underrepresentert i ulykker med personskader både i 2020 og 2021, ifølge NAF.

‒ Nyere, tryggere biler er en viktig del av å nå nullvisjonen. Derfor er vi opptatt av både bilenes innebyggede sikkerhet, og den sikkerheten som et godt vedlikeholdt veimiljø, tilpasset trafikken som kjører på det utgjør, sier Handagard.

En annet viktig punkt for nullvisjonen er altså gode og sikre veier.

‒ Bedre veistandard er viktig for trafikksikkerheten, slår Ingunn Handagard fast.

Norstat gjennomførte undersøkelsen i mars, og spørsmålet var følgende:

Har du opplevd at førerstøttesystemer i bilen ikke fungerer som de skal som følge av forhold ved veien?

  • Ja: 19 prosent
  • Nei: 64 prosent
  • Vet ikke: 17 prosent

Kun elbilister:

  • Ja: 34 prosent
  • Nei: 54 prosent
  • Vet ikke: 12 prosent

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her