Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske biler.


Sommer er høytid for klassiske biler, vakre biler og ikke minst mange biltreff.

Hver helg gjennom sommeren gjennomføres det en rekke treff og utstillinger med en drøss med flotte biler, men det er ikke mange som kan slå den som nå avvikles til helga. For her dukker også Mercedes opp ‒ og det betyr flere historisk viktige og svært så sjeldne perler.

Offisielt heter automobilfestivalen «Festival of Culture & Motoring Lifestyle» og tar plass i tyske Düsseldorf, og en av samarbeidspartnerne til denne er Mercedes-Benz Classic. Det lover jo svært så godt.

Stjernemerket vil sette ekstra fokus på motorsporten, og har tatt med seg biler fra 1902 og fremt til i dag. Og et av høydepunktene er utvilsomt Mercedes-Benz SSKL Avus ‒ den særs strømlinjeformede racerbilen.

Det har neppe vært mange racerbiler med en mer aerodynamisk form enn denne originale sølvpilen, som kan minne om både en hai og en rakett ‒ dog bak-fram.

Hvordan den fungerer rundt en racerbane kan også de som er heldig nok til å være på festivalen, for bilen skal faktisk luftes rundt den 1,8 kilometer lange banen på Classic Days-området i festivalområdet.

Den fungerte utvilsomt for 90 år siden. Da vant nemlig Manfred von Brauchitsch det internasjonale Avus-løpet med prototypen til dette unike kjøretøyet som ble rekonstruert med høy grad av autentisitet av Mercedes-Benz Classic i 2019.

Seieren i 1932 førte også til at von Brauchitsch fikk et stort gjennombrudd innen motorsport – og det betydde også svært mye for aerodynamikken rolle når det kommer til bilkonstruksjon.

Men den klassiske avdeling til Mercedes kan by på langt mer enn denne.

Historiens aller første ordentlige biltest ble faktisk gjennomført av en kvinne, eller kanskje dame som de ville sagt i 1888. Det var Bertha Benz, kona til bilens gudfar Karl Benz, som tok en langtur fra Mannheim til Pforzheim.

Det feirer Mercedes med å vise fram en autentisk kopi av Benz Patent Motor Car fra 1886, som altså var den aller første automobilen i bilhistorien.

En annen meget viktig bil er også på plass i Düsseldorf, nemlig Mercedes Simplex 40 hp. Dette er en såkalt supersportsbil fra 1902, som vises fram sammen med en Vision Mercedes Simplex som Mercedes lagde i 2019.

Det tyske merket feirer også «70 år med SL», og har tatt med seg en Mercedes-Benz 300 SL racersportsbil (W 194) fra 1952 som representerer begynnelsen på SL-historien. En nåværende Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ er også på plass for å bygge bro mellom de bilene.

Ok, la oss sjekke ut de viktige bilene som de besøkende kan sjekke ut.

Her er bilene og historiene rundt dem slik Mercedes selv forklarer det.

Benz Patent Motor Car, 1886

Den 29. januar 1886 går Kar Benz sin drøm i oppfyllelse: Mannheim-designeren søker om patent på sitt «kjøretøy med gassmotordrift». Patentnummer DRP 37435 regnes som fødselsattesten til bilen, og ga navnet til Patent Motor Car.

Verdens første bil hadde en særegen design hvor motoren og chassiset dannet en organisk enhet. Benz designet den som en trehjuling da han ikke ble overbevist av trekkstangstyringen som ble brukt til busser.

Benz har en visjon om å gjøre «bilen uten hester» til virkelighet. Han har ideen om en bil, patenterer den, designer, bygger og tester den.

Han lanserte kjøretøyet på markedet, satte den inn i masseproduksjon, utviklet den videre og gjorde dermed oppfinnelsen tilgjengelig.

Benz Patent Motor Car innledet en ny æra av personlig mobilitet.

På festivalen presenterer altså Mercedes-Benz Classic en tro kopi, og nøyer seg ikke med det. De har nemlig hanket inn en skuespiller som spiller Bertha Benz. Kona var viktig for at bilen ble en realitet, og gjennomførte altså den første langdistanseturen med en bil i 1888.

Tekniske data for Benz Patent Motor Car:

  • Årsmodell: 1886
  • Sylindre: 1
  • Slagvolum: 954 cm3
  • Ytelse: 0,55 kW (0,5 hk) ved 400 r/min
  • Toppfart: 16 km/t

Mercedes-Simplex 40 hp, 1902

For 120 år siden er ingen bil raskere eller mer vellykket. Under motorsportarrangementet «Nice Week» fra 4. til 11. april 1902, viser Mercedes-Simplex 40 hp seg langt overlegen konkurrentene.

I bakken Nice-La Turbie tar bilen de tre første plassene. Engelskmannen E. T. Stead setter ny banerekord med et snitt på 55,2 km/t, etterfulgt av Albert «Georges» Lemaître og Wilhelm Werner på andre- og tredjeplass.

Nok en triumf: I milløpet oppnår Henri Degrais 83,2 km/t på mila med stående start og setter ny verdensrekord.

Motoren til 40 hp har et slagvolum på 6.785 kubikkcentimeter. De to bunnmonterte kamakslene er helt lukket. For effektiv kjøling av motoren, som er helt dekt i bunnen, er svinghjulet også utformet som et viftehjul og forsterker med sin sugeeffekt luftstrømmen som strømmer gjennom kjøleren.

Båndbremser virker på drivakslene til tannhjulene og oppnår effektiviteten til differensialsperrer samtidig gjennom målrettet individuell aktivering for høyre og venstre.

De fire bremsene har vannkjøling som drypper fra en forsyningstank på friksjonsflatene under retardasjon.

Totalvekten til Mercedes-Simplex 40 hp er rundt 1.000 kilo. Racerbilen gjør også suksess i en rekke andre konkurranser.

Og i kilometerløpet i Oostende i juli oppnår Baron Pierre de Caters en toppfart på 120,8 km/t med den.

Tekniske data – Mercedes-Simplex 40 hp:

  • Produksjonsperiode: 1902 til 1905
  • Sylindre: 4/inline
  • Slagvolum: 6.785 cc
  • Ytelse: 29 kW (40 hk) ved 1.050 o/min
  • Toppfart: 75 km/t

Mercedes-Benz SSKL Avus racerbil (W 06), 1932

Seieren til Mercedes-Benz SSKL med strømlinjeformet karosseri i det internasjonale Avus-løpet i Berlin 22. mai 1932 endret designprinsippene for racerbiler permanent. For på imponerende vis viste denne bilen mulighetene for enestående aerodynamikk for hele verden.

Det unike eksemplaret bærer en aerodynamisk kropp på et SSKL-chassis som dekker hele rammen inkludert undervogn. Designet er av aerodynamikkspesialist Baron Reinhard von Koenig-Fachsenfeld og er laget av lettlegering.

Racerbilen med 300 hk når en topphastighet på 230 km/t – det er 20 km/t mer enn en vanlig SSKL.

Tilskuere i Berlin kaller den uvanlige racerbilen «Gurke» (agurk). Radioreporter Paul Laven kaller på sin side denne SSKL på Avus Race for en «sølvpil».

Den 26 år gamle Manfred von Brauchitsch degraderer den etablerte stjerneføreren Rudolf Caracciola (Alfa Romeo) til andreplass – noe som også fører til at nykommeren blir profesjonell. Han ble senere en anerkjent stjerne bak rattet på Mercedes-Benz Silver Arrows.

I 2019, jubileumsåret «125 år med motorsport», rekonstruerer Mercedes-Benz Classic den strømlinjeformede SSKL-racerbilen med høy grad av autentisitet.

Karosseri, chassis, motor: alt er skapt i dette forseggjorte prosjektet så nært originalen som mulig.

Tekniske data Mercedes-Benz SSKL Avus racerbil (W 06):

  • Bruksår: 1932
  • Sylindre: 6/inline
  • Slagvolum: 7.065 cc
  • Ytelse: 177 kW (240 hk), med superlader 221 kW (300 hk)
  • Toppfart: 235 km/t

Mercedes-Benz 300 SL racerbil (W 194), 1952

Mercedes-Benz kom tilbake i motorsporten i 1952 med 300 SL (W 194). De begrensede ressursene talte i utgangspunktet mot utviklingen av en racerbil for formel 1 i 1952, fordi nye forskrifter allerede var annonsert for 1954-sesongen.

Aksler, girkasse og motor til den nye racerbilen ble utviklet fra komponenter som stammer fra Mercedes-Benz 300 (W 186). En helt ny funksjon er en ekstremt lett, men likevel veldig vridningsstiv rørramme, som er omsluttet av en strømlinjeformet kropp av lettmetall.

Som et resultat av den forhøyede rørrammen rundt dørene ble racerbilen utstyrt med karakteristiske måkevingedører som var hengslet på taket.

I 1952 var 300 SL vellykket fra første sekund: Blant de store racingseirene var en-to-tre-seieren i Grand Prix of Bern (Sveits), spektakulære en-to-avslutninger på 24 Hours of Le Mans (Frankrike) og på Carrera Panamericana i Mexico samt topp fire plasseringer i Nürburgring Jubilee Grand Prix.

Den originale 300 SL racersportsbilen med chassisnummer 5 presentert på Classic Days ble påmeldt av merket for 70 år siden i Carrera Panamericana (bl.a. Hermann Lang/Erwin Grupp): andreplass i dobbeltseieren (bak Karl Kling/Hans Klenk) og 4. plass i Mille Miglia (Rudolf Caracciola/Peter Kurrle bak Karl Kling/Hans Klenk som tok 2. plass).

Tekniske data – Mercedes-Benz 300 SL racersportsbil (W 194):

  • Bruksår: 1952
  • Sylindre: 6/inline
  • Slagvolum: 2.996 cc
  • Ytelse: 125 kW (170 hk) ved 5.200 o/min
  • Toppfart: 240 km/t

The Vision Mercedes Simplex, 2019

«Vision Mercedes Simplex» omtolker den historiske Mercedes Simplex som en toseter med frittstående hjul, alternativ drivkraft, fascinerende brukergrensesnitt og moderne design.

Bilens dominerende horisontalt justerte kjøretøykropp sitter som en monocoque i midten av de fire store hjulene. Den konsekvente vertikale fargeseparasjonen i en hvit frontbil og en svart bakre bil følger den historiske modellen.

Gjennomsiktige hjullister reflekterer letthet og effektivitet, det samme gjør de aerodynamiske styreflatene mellom forhjulene og kjøretøyets karosseri.

Hele skulpturen lever av samspillet mellom tydelige og kraftige tegnede overflater og presise tekniske detaljer.

‒ Bare et merke som er like sterkt som Mercedes-Benz er i stand til den fysiske symbiosen av historie og fremtid. «Vision Mercedes Simplex» symboliserer transformasjonen av Mercedes-Benz’ merkespesifikke luksus, sa sjefdesigner Gorden Wagener om designet i 2019.

Det var noen viktige historiske biler fra Mercedes, og har du lyst til å lese om Bertha Benz, kvinnen som viste vei, så kan du gjøre det via en av lenkene under.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Featured