Derfor heter Mercedes nettopp Mercedes

I år er det 120 år siden navnet Mercedes dukket opp som et bilmerke. Så hvordan skjedde det?


Mercedes-Benz klinger utvilsomt bra, men hvorfor er det kun Karl Benz som har fått navnet sitt i merket? Det var jo også to andre personer som sto bak disse bilene, nemlig Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach.

Nå er ikke arven til disse to på noen måter glemt, for konsernet
som eier Mercedes-Benz heter Daimler og de aller mest luksuriøse modellene til
Mercedes har fått navnet Maybach.

Så hvor kommer navnet Mercedes fra, som bilene ble døpt i
1900.

Jo, historien er som følger.

På slutten av 1800-tallet var det en diplomat og
forretningsmann kalt Emil Jellinek som så en annonse fra DMG (Daimler Motoren
Gesellschaft) grunnlagt av Daimler og Maybach, og den bilinteresserte karen ble
svært så nysgjerrig.

DMG smeltet senere samme med Karl Benz’ Benz biler kalt Patent-Motorwagen,
og dette formet til slutt dagens Daimler. Mer om det litt senere.

I 1896 reiste Jellinek til Cannstatt i nærheten av Stuttgart
for å sjekke dette ut nærmere, og prosjektet virket så lovende ut at han endte
opp som en salgsrepresentant for dem.

DMG så raskt at veien til publisitet gikk gjennom
motorsport, så de hanket inn noen ingeniører som skulle se om også de kunne også
skulle kaste seg på dette nye fenomenet. Det gikk mildt sagt dårlig.

For en av disse ingeniørene, Wilhelm Bauer, var i overkant
entusiastisk, så han bestemte seg plutselig for å delta på et løp i Nice i
1900. Det endte fatalt. I begynnelsen av løpet måtte han svinge unna noen
tilskuere, og bilen traff en stein og han selv omkom.

Konsekvensen var at DMG droppet hele motorsport-prosjektet.

Jellinek var dog svært så interessert i denne nye og
fartsfylte sporten, og tilbydde Wilhelm Maybach en anselig sum om han designet
en sportsbil til han.

På denne tiden så bilene ut som hestevogner, men Maybach kom
opp med et design ingen hadde sett før. Den ble laget på en helt ny arkitektur,
og er i ettertid ansett som den første moderne bilen.

Løpet skulle kjøres fra Nice til La Turbie, midt i hjertet
av det som i dag er det internasjonale designsenteret til Mercedes i Nice.

Ettersom bilen var spesiallaget for Jellinek, fikk han også bestemme navnet. Det ble Mercedes 35 PS, oppkalt etter datteren som het Mercedes og antall hestekrefter i motoren. Dette ble altså navnet på den første «moderne» bilen fra DMG, og en mal på hva bilene fra selskapet skulle hete i ettertiden.

Den hypermoderne bilen tok motorsporten med storm, og var en
sensasjon både teknologisk og designmessig. Og ja, Jellinek vant også noen løp
med bilen som bar datterens navn.

Navnet ble deretter registrert som eget varemerke 23. juni
1902, og ble lovlig beskyttet 26. september 1902.

På 1920-tallet var Tyskland lammet av en bilkrise, og
allerede i 1919 foreslo Benz & Cie en sammenslåing med DMG for å overleve.
Benz & Cie var altså selskapet som Karl Benz, bilens gudfar, stiftet
tilbake i 1883.

En forverring av krisen i 1924 satte fart på samtalene, og i
1926 slo de to selskapene endelig seg sammen.

Navnet på selskapet ble Daimler-Benz AG, og de ble også enig
om å bruke betegnelsen Mercedes-Benz på alle modellene.

Siden har merkenavnet, som ble endret til Mercedes-Benz
etter sammenslåingen i juni 1926, blitt både et uttrykk for, og en forpliktelse
til luksus og innovasjon. Det siste ifølge Mercedes selv.

Tyskerne hevder også at Mercedes er det eneste bilmerket som bærer et kvinnenavn, og vi får tro at de vet hva de snakker om.

Men Mercedes har en langt større kvinnelig arv enn kun Mercedes,
for Karl Benz hadde neppe kommet dit han kom uten en sterk støttespiller i kona
Bertha.

Etter at Karl hadde utviklet de første bilene i 1886 måtte han overbevise folket om at dette var framtiden, noe som ikke var enkelt. Folk var vant med hestetransport, og de var muligens vettskremte av disse mystiske selvrullende hestevognene som hostet og harket seg framover med en røyksky hengende etter seg.

Folket var mildt sagt skeptisk, og den godeste Karl ante ikke
hva han skulle gjøre.

Da tok Bertha saken i egne hender, og tok fatt på historiens
aller første langtur med en bil.

Sammen med de unge sønnene Eugen og Richard bestemte hun seg
nemlig for å ta fatt på en 106 kilometer lang og strabasiøs tur fra Mannheim
til foreldrenes hjem i Pforzheim, og med seg i automobilen hadde hun en stor
dose pågangsmot og en sterk tro på sin manns nye oppfinnelse.

Men turen var ikke uten utfordringer med mekaniske feil og reparasjoner,
og hun måtte også stoppe for å etterfylle drivstoff. Det gjorde hun på et
apotek, hvor hun kjøpte ingrediensene som utgjorde drivstoffblandingen.

I dag er dette apoteket ansett som verdens aller første
bensinstasjon.

Men hun lot seg ikke stoppe, og gjennomførte turen på 12
timer. Og deretter kjørte hun en litt annen rute tilbake igjen.

Dette skjedde i 1888, og historien hennes har nå blitt til
en kortfilm på fire minutter.

Så ja, det tyske stjernemerket har sin dose av kvinnelig å ta
vare på ‒ navnet Mercedes og Bertha Benz ‒ kvinnen som viste vei.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter