Den fantastiske S-klassen

Mercedes-Benz la listen for luksuriøse biler allerede i 1902, og det er noen praktfulle biler de har tryllet fram siden i løpet av 118 år.


Ingen modeller kan skryte på seg så mange verdensnyheter som Mercedes S-klasse, et flaggskip ikke bare for det tyske merket ‒ men også for hele bilverden.

Det var altså Mercedes som introduserte automobilen for verden i 1886, noe som førte til et ras av nye biler i årene som fulgte.

I 1902 hadde stjernemerket fått nok av innpåslitne konkurrenter, og dunket til med en bil som skulle sette rivalene godt på plass.

For å svare på den økende konkurransen hadde Mercedes utviklet en imponerende modell som ble presentert under Paris Motor Show i desember 1902, en luksuriøs utgave kalt Simplex 60 HP.

Også det tyske magasinet Allgemeine Automobil-Zeitung var på plass i Paris, og døpte raskt bilshowet om til Mercedes Show.

En annen som var på plass var den meget bilinteresserte belgiske kongen, som også slo av en prat med den geniale Mercedes-ingeniøren Wilhelm Maybach underveis. Bilmagasinet fikk selvsagt med seg dette mestermøtet:

«Et engasjerende bilde: Den imponerende figuren til kongen og Maybachs mer beskjedne framtoning. Men dette var faktisk et møte mellom konger: Leopold, Belgias konge, og Maybach, konge av designingeniørene. Maybach er i seg selv et trekkplaster på bilmessen», slo magasinets journalist fast.

Lista var altså lagt, og med tiden skulle det komme så uendelig mye mer.

Det var først etter 2. verdenskrig at bilen ble skikkelig allemannseie, og Mercedes aktet å lede an i det luksuriøse segmentet. I 1951 klinte de til med en direkte forløper til S-klassen, Model 220 (W 187). En ny 220 (W 180) fulgte ganske så raskt, før Fintail-versjonene kom i 1959 ‒ 220, 220 S og 220 SE (W 111).

Mercedes hevet dretter raskt lista med 300 SE (W 112) i 1961, og selvsagt selveste 300 SEL 6.3 i 1968.

Men ingen av de nevnte bilene er faktisk S-klasse, kun forløpere til den ultimate klassen.

Først med modellserien 116 i 1972 ble S-klasse offisielt introdusert, selv om Mercedes hadde brukt bokstaven S på mer luksuriøse versjoner i flere tiår. Og det var også startskuddet på en rekke innovasjoner introdusert av modellen, blant annet første serieproduserte turbodiesel i form av 300 SD i 1977 og første serieproduserte bil med ABS-bremser året etter.

Mercedes har nå introdusert 7. generasjon med S-klasse, og denne gangen skal alle sansene pirres ‒ se, føle, høre og lukte (lenke nederst i saken).

At bilverden har kommet ganske så langt i løpet av 118 år viser altså de luksuriøse og innovative bilene som Mercedes har presentert, og her får du noen av «rekordene» hver og en av S-klasse-modellene kan skryte av (det er ikke få!).

Det betyr altså mye faktatall, men det er også verd å få med seg bildene av de historiske bilene. For her snakker vi om noen virkelige juveler.

Vi starter selvsagt der Mercedes selv startet, i 1902.

1903-1909 ‒ Mercedes Simplex 60 HP

  • En ny moderne 4-sylindret «høy-ytelses» motor
  • Svært effektiv honeycomb-radiator
  • Lang akselavstand og lavt tyngdepunkt

1928-1933 ‒ Mercedes Nürburg

Modellversjon W 08.

  • Første serieproduserte Mercedes-Benz med 8-sylindret motor
  • Luksuriøs og romslig Pullman-kropp
  • Overgir-overføring som ekstrautstyr

1937-1942 ‒ Mercedes 320

Modellversjon W 142.

  • En jevngående 6-sylindret motor
  • Fullsynkronisert 4-rinns manuell girkasse
  • Svært bredt utvalg av karosserier: sedan, Pullman-sedan, Streamline-sedan, forskjellige kabriolet-versjoner

1951-1954 ‒ Mercedes 220

Modellversjon W 187.

  • Avansert 6-sylindret motor med overliggende kamaksel
  • En ny sikkerhets-dørlås for å forhindre at dører spretter opp
  • Varmeapparat med vifte
  • Produksjonsnummer (sedan): 16.066

1954-1959 ‒ Mercedes 220 «Proton»

Modellversjoner W 105/W 180/W 128 W 180.

  • Selvbærende karosseri
  • Forbedret romslighet og komfort med moderne pontongform
  • Bremsetrommel med «turbocooling»
  • Varmeapparat og vifte som standard, separat styrt for fører og passasjer foran
  • Produksjonsnummer (sedan): 111.021
  • Modell med høyeste produksjonstall: 220 S (55.268 biler)

1959-1965 ‒ Mercedes 220 SE «Fintail»

Modellversjon W 111.

  • Sikkerhetscelle for passasjer med deformeringssoner (foran og bak)
  • Polstret ratt og «skadereduserende interiør»
  • Dørlåser med konisk stift med to sikkerhetssperrer
  • Skivebremser (300 SE, fra 1961)
  • Tokrets bremsesystem (fra 1963)
  • 4-trinns automatisk girkasse som standard (300 SE) eller tilleggsutstyr (fra 1961)
  • Luftfjæring (300 SE, fra 1961)
  • Lang akselavstandsversjon tilgjengelig (300 SE, fra 1963)
  • Sentrallås som ekstrautstyr (lang akselavstand 300 SE)
  • Produksjonsantall (sedan): 344.417
  • Modell med høyeste produksjonstall: 220 S (161.119 biler)

1965-1972 ‒ Mercedes 280 SEL

Modellversjoner W 108/W 109

  • Sikkerhetsstyrings-system (fra 1967)
  • Toppmodell 300 SEL 6.3 med V4-motor på 250 hk og ytelse på sportsbilnivå (fra 1968)
  • Produksjonsantall (sedan): 383.341
  • Modell med høyeste produksjonstall: 280 S (93.666 biler)

1972-1980 – Mercedes 450 SEL

Modellversjon W116.

  • Offisielt døpt «S-klasse» for første gang
  • Integrert sikkerhetskonsept
  • Fire-eikers sikkerhetsratt
  • Drivstofftank over bakakselen for å gi beskyttelse i tilfelle en kollisjon
  • Sikkerhetsdørhåndtak
  • Store frontlykter og blinklys
  • Smussbestandige baklys
  • Smussbestandige sidevinduer
  • Blokkeringsfritt ABS-system som ekstrautstyr (fra 1978)
  • Cruisekontroll som ekstrautstyr (fra 1975)
  • Automatgir med dreiemoment-omformer som ekstrautstyr (standard for 450 SE, 450 SEL, 450 SEL 6.9)
  • Hydropneumatisk fjæring med nivåregulering (450 SEL 6.9, fra 1975)
  • Første luksusklasse sedan med dieselmotor, første produksjonsbil med turboladet dieselmotor (300 SD, fra 1978)
  • Produksjonsantall (sedan): 473.035
  • Modell med høyeste produksjonstall: 280 SE (150.593 biler)

1979-1992 ‒ Mercedes 500 SEL

Modellversjon W 126.

  • Første serieproduksjonsbilen som oppfyller krasjkriteriene foran
  • Lav dragskoeffisient på Cd = 0,36
  • Nye V8-motorer med lettmetallblokk
  • Elektrisk justerbar rattstamme som ekstrautstyr (fra 1985)
  • Fører-kollisjonspute og beltestrammer for passasjer foran som ekstrautstyr (fra 1981)
  • Passasjer-kollisjonspute foran som ekstrautstyr (fra 1988)
  • Automatisk låsedifferensial som ekstrautstyr for 6-sylindrede modeller (fra 1985)
  • ASR antispinn som tilleggsutstyr for V8-modeller (fra 1985)
  • Mestselgende Mercedes sedan i executive- og luksusklassen
  • Produksjonsantall (sedan): 818.036
  • Modell med høyeste produksjonstall: 280 SE (133.955 biler)

1991-1998 ‒ Mercedes 600 SEL

Modellversjon W 140.

  • Lav dragskoeffisient på Cd = 0,31
  • Laget med resirkulering i tankene
  • Ingen bruk av klorfluorkarboner (CFC)
  • Første Mercedes produksjonsbil med 12-sylindret motor, merkets kraftigste bilmotor på dette tidspunktet (600 SE, 600 SEL)
  • Klassen 300 SD diesel tilgjengelig for globale markeder for første gang
  • 5-trinns automatgir med elektronisk kontroll (standard for V8 og V12 modeller, fra 1995)
  • Hastighetsfølsom servostyring med hastighetsavhengig styremoment
  • Dobbelte glassvinduer for maksimal støyisolering
  • Automatisk klimaanlegg med aktivt kullfilter og CO/NOX-følsomme sensorer som standardutstyr (S 600, eller valgfritt)
  • Elektrisk sammenleggbare sidespeil
  • Servolukking av dører og bagasjelokk som ekstrautstyr
  • Hovedlykter med reflektorer med variabel fokus
  • Beltesystem med automatisk høydejustering
  • Sidekollisjonsputer for fører og passasjer foran (fra 1996)
  • ADS (Adaptive Damping System) som ekstrautstyr
  • Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som standardutstyr (S 600, fra 1995) eller ekstrautstyr (S 420, S 500, fra 1995)
  • BAS (Brake Assist System) (fra 1996)
  • Parktronic elektronisk parkeringshjelp som standardutstyr (S 600, fra 1995) eller ekstrautstyr (fra 1995)
  • APS (Auto Pilot System) navigasjonssystem som ekstrautstyr (fra 1995)
  • Linguatronic stemmestyringssystem som valgfritt utstyr (fra 1996)
  • Tele-Aid nødanropssystem som ekstrautstyr (fra 1997)
  • Xenon-frontlykter med dynamisk kontroll av lysområdet som ekstrautstyr (fra 1996)
  • Produksjonsantall (sedan): 406.717
  • Modell med høyeste produksjonstall: 300 SE/S 320 (98.095 biler)

1998-2005 ‒ Mercedes S 400 CDI

Modellversjon W 220.

  • Lett karosseri med vektreduserende materialblanding (høyfast stål, lette legeringer, plast)
  • Aluminiums-kollisjonsbokser foran og bak
  • Dragkoeffisient på Cd = 0,27
  • Automatisk kutt av sylinder som standardutstyr (S 600) eller tilleggsutstyr (S 500)
  • Elektronisk styrt 7G-tronic 7-trinns automatgir (S 430, S 500, fra 2004)
  • Airmatic luftfjæring med elektronisk styrt ADS
  • ABC (Active Body Control) som ekstrautstyr (standardutstyr i S 600)
  • Blinklys integrert i utvendige speil
  • Automatisk langlys
  • Vindus-kollisjonsputer
  • Sidekollisjonsputer bak
  • Beltestrammere bak
  • Sidevinduer av laminert glass
  • Flersone automatisk klimaanlegg med individuell kontroll for hvert sete, avhengig av solvinkelen
  • Luksusseter med ventilasjon og dynamisk multikonturrygg som ekstrautstyr
  • Active Distance Assist Distronic som ekstrautstyr
  • Keyless Go nøkkelfri tilgang og autorisasjonssystem som ekstrautstyr
  • Bi-xenon-frontlykter med dynamisk frontlysregulering som ekstrautstyr (fra 2002, standardutstyr for S 600)
  • Pre-Safe forebyggende passasjerbeskyttelsessystem (fra 2002)
  • Første S-klasse AMG-modell i det offisielle modellområdet (S 55 AMG 360 hk, fra 1999; med kompressor fra 2002, 500 hk og 700 Nm dreiemoment)
  • S 65 AMG med 612 hk og 1.000 Nm (fra 2003)
  • V8-dieselmotor med lettmetallblokk (S 400 CDI, fra 2000)
  • 4Matic firehjulsdrift som ekstrautstyr (S 350, S 430, S 500, fra 2002)
  • Produksjonsantall (sedan): 484.697
  • Modell med høyeste produksjonstall: Lang akselavstand S 500 (108.823 biler)

2005-2013 ‒ Mercedes S 500

Modellversjon W 221.

  • Dragkoeffisient på Cd = 0,26
  • Første bil med miljøsertifikat
  • Elektronisk styrt 7G-tronic 7-trinns automatisk girkasse og Direct Select girskifte
  • ABC (Active Body Control) med stabilisering mot sidevind som ekstrautstyr (standardutstyr i S 600)
  • Adaptive Brake bremsesystem
  • Adaptive bremselys
  • Brake Assist Plus som ekstrautstyr
  • Forbedret Active Distance Assist Distronic Plus (med bremsing til null) som ekstrautstyr
  • Pre-Safe-brems med delvis autonom bremsing (fra 2006) og autonom nødbremsing (fra 2009) som ekstrautstyr
  • Parkeringsassistent som ekstrautstyr
  • Panoramatak/skyvetak som ekstrautstyr
  • Active Night View Assist som ekstrautstyr
  • Blind Spot Assist som ekstrautstyr (fra 2007, fra 2010 som Active Blind Spot Assist)
  • Lane Keeping Assist som ekstrautstyr (fra 2009, fra 2010 som Active Lane Keeping Assist)
  • Adaptiv fjernlysassistent som ekstrautstyr (fra 2009)
  • Speed ​​Limit Assist som ekstrautstyr (fra 2009)
  • Første luksusbil med hybriddrift og litium-ion-batteri (S 400 Hybrid, fra 2009)
  • Første S-klasse med 4-sylindret motor (S 250 CDI, fra 2010)
  • Nye xenon-frontlykter med 20 prosent høyere fargetemperatur (5.000 kelvin) for dagslyslignende lys (2010)
  • Produksjonsantall (sedan): 547.698
  • Modell med høyeste produksjonstall: Lang akselavstand S 500 (96.032 biler)

2013-2020 ‒ Mercedes S 560 e

Modellversjon W 222.

  • Intelligent Drive med nye assistansesystemer og betydelig forbedrede funksjoner:

Distronic Plus med styrehjelp og Stop & Go Pilot, delvis autonom kjøring i køer av trafikk.

Bremseassistentsystem BAS Plus med Cross-Traffic Assist

Adaptive Highbeam Assist Plus lar fjernlyset forbli slått på uten å blende andre førere

Night Vision Assist Plus med termisk bildekamera kan automatisk bytte speedometer-displayet om til et skarpt nattesynsbilde.

Tretthetsvarsaler.

I 2017 kom det store oppdateringer, og blant annet tilpasses farten automatisk når du svinger eller nærmer deg kryss.

  • Høsten 2013 gjennomførte testbilen S 500 Intelligent Drive på egen hånd den historiske ruten som Bertha Benz gjennomførte fra Mannheim til Pforzheim i 1888. Denne S-klassen internt kjent som «Bertha» har siden 2016 vært en del av Mercedes-Benz Classic-bilsamlingen
  • Forbedret Pre-Safe med en rekke nye funksjoner
  • Første bil i verden helt uten pærer, i stedet med nesten 500 lysdioder innvendig og utvendig
  • Takket være Road Surface Scan er S-klassen den første bilen i verden som kan identifisere hull på forhånd. Magic Body Control tilpasser understellet og fjæringen (valgfritt for modeller med 8-sylindret motor)
  • For første gang i S-klassens historie er sedanen med lang akselavstand kjernen i utviklingsprosessen. Den ble brukt som plan for versjonen med kort akselavstand
  • Skjerm- og betjeningskonsept med funksjoner inkludert to TFT-fargeskjermer med høy oppløsning og stemmekontroll
  • Klimaanlegg med valgfri Air-Balance-pakke: duftende (global innovasjon), ionisering og enda kraftigere filtrering. Thermotronic automatisk klimakontroll bak gir to ekstra soner for å øke komforten. Elektrisk armlenevarme som en del av Heat Comfort-pakken
  • Systemer som for eksempel Energizing-massasjefunksjon som bruker hot-stone-prinsippet (global innovasjon) og aktiv seteventilasjon med reverserende vifter, øker sittekomforten
  • Ny generasjon multimedia med kontroll og illustrasjon av funksjoner i grafikk og animasjoner, samt individuell underholdning bak.
  • I 2014, S 500 Plug-In Hybrid er den første serieproduksjonen plug-in hybrid av Mercedes. Den kan dekke opptil 33 kilometer uten å generere lokale utslipp
  • Fra og med 2014 toppet Mercedes-Maybach S-klasse 222-modellserien med en akselavstand utvidet med 200 mm (3.365 millimeter). Mercedes-Maybach S 600 Pullman med akselavstand på 4.418 millimeter ble introdusert på bilutstillingen i Genève 2015
  • Produksjonsjubileum: Den 500 000. 222-modellserien S-klasse rullet av produksjonslinjen på Mercedes-fabrikken i Sindelfingen i november 2019
  • I sitt siste år vant 222-modellserien «Best Cars 2020» som lesernes valg i luksusklassen av magasinet «auto motor und sport»

Og her er 10 nyheter som følger i kjølvannet av den aller nyeste, W 223 lansert for et par uker siden (klikk på bildet).

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter