- Annonse -
HjemNyheterFørste førerløse robotaxier i Kina

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video.

Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og noen har gjort det en god stund allerede. Disse må selvsagt være svært trafikksikre, for en førerløs bil kan ikke forårsake en alvorlig ulykke ‒ da blir det ramaskrik.

- Annonse -

Så testene blir gjort på avstengte områder og rundt testbaner, men i noen tilfeller har det også foregått pilottester på begrensende offentlige områder. Og nå tar Baidu det siste steget hjemme i Kina.

De melder nemlig at som de aller første i Kina har fått lisens for å tilby kommersielle førerløse robotaxi-tjenester til publikum på åpne veier. Det betyr at tomme biler plukker opp kunden.

Selskapet det gjelder heter Apollo Og og er Baidus autonome turmeldingstjeneste, og lisenes betyr at de er autorisert til å gjennomføre ekte robotaxi-turer – altså helt uten menneskelige førere eller operatører i bilen.

Og Apollo Og kaster seg like god ut i det dype vannet, for de knaller like godt til med førerløse robotaxier i Chongqing og Wuhan. Det er to av Kinas såkalte megabyer.

- Annonse -

Chongqing har ifølge Wikipedia 31 millioner innbyggere, mens Wuhan som er blitt verdenskjent grunnet covid-19-viruset har 11 millioner innbyggere. Totalt rundt 42 millioner mennesker, så ja, rundt sju ganger så mange som bor i Norge.

‒ Dette er en enorm kvalitativ endring, sier Wei Dong, visepresident og Chief Safety Operation Officer i Baidus Intelligent Driving Group.

‒ Fullt førerløse biler som tilbyr turer på åpne veier til betalende kunder betyr at vi endelig har kommet til det øyeblikket som bransjen har lengtet etter. Vi tror disse tillatelsene er en viktig milepæl på veien til vendepunktet når bransjen endelig kan rulle ut fullt autonome kjøretjenester i stor skala.

Til å begynne med skal Baidu tilby robotaxi-tjenester i angitt områder i begge de to megabyene på dagstid, og områdene dekker 13 kvadratkilometer i Wuhans økonomiske og teknologiske utviklingssone og 30 kvadratkilometer i Chongqings Yongchuan-distrikt.

- Annonse -

For å få denne tillatelsen har Baidu tatt det skrittvis, og startet med å teste ut autonome biler med en person i førersetet før operatøren etter hvert ble plassert i baksetet. Nå har de altså fått autorisasjon til å operere uten menneskelig fører eller operatører i bilene.

De selvkjørende bilene er selvsagt fullastet med utstyr, inkludert et autonome kjøresystem og et sikkerhetssystem. Totalt har Baidu gjennomført tester på over 32 millioner kilometer ute i trafikken for å utvikle selvkjørende biler.

Totalt har Baidu over 4.000 patentsøknader knyttet til autonom kjøring i Kina, og over 1.500 globalt sett. Ingen andre har flere.

Operatøren Apollo Go er på plass i en rekke store kinesiske byer, og har allerede nådd milepælen på én million bestillinger av robotaxi-turer som har vært viktig for å kunne ta det aller siste steget.

For nå passeres en enda større milepæl ‒ nemlig helt tomme robotaxier som plukker opp kunden. Ja, det høres vitterlig litt småskummelt ut.

Sjekk videoen og se hvordan framtidens taxi fungerer.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her