Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde.


Da Mercedes skulle utvikle en helelektrisk bil til selveste S-klassen la de alle eggene i kurven, og i tillegg til å putte all den nyeste teknologien inn i EQS var de også svært opptatt av effektivitet.

Ikke at det er noe rart, et elektrisk flaggskip med stjernen på panseret må selvsagt kunne tilby markedsledende rekkevidde. Selvsagt må den det.

Det Mercedes kom opp med var faktisk det aller ypperste som bilindustrien kan tilby, både når det kommer til rekkevidde og aerodynamikk.

NAF tester alle elbilene som kommer til Norge for å måle reell rekkevidde, og selv om resultatene er litt misvisende ettersom testene tar plass under litt ulike værforhold, får elbilistene er klar pekepinn på hvor langt de faktisk ruller.

Den som har gått aller lengst, og som dermed den elbilen med lengst rekkevidde, er en Mercedes EQS 580 som klarte 645 kilometer før den gikk tom for strøm. Nærmest er en Tesla Model 3 Long Range som rullet 614 kilometer.

Nå skal det nevnes at Lucid har kommet med sin Air-modell i USA, og denne kommer også til Norge. Og her snakkes det om rekkevidder på langt over 800 kilometer, så listen heves hele tiden.

Når det kommer til aerodynamikk var Mercedes allerede dronningen før EQS entret markedet, for både S-klasse og A-klasse har en luftdragverdi på markedsledende 0,22. Men EQS knuste disse tallene, og har en Cd-verdi på imponerende 0,20. Ja, lavere er bedre.

Men det er ikke godt nok for de tyske tunerne Brabus, som jo er eksperter på Mercedes-biler. Og de har kastet seg over EQS med et mål for øye ‒ å gjøre den enda mer aerodynamisk.

Nå vet Brabus godt hva det handler om, for helt siden de startet opp i 1977 har en av hovedoppgavene vært å gi Mercedes-bilene et mer sportslig og aerodynamisk ytre, og de er faktisk en tidligere verdensrekord-holder.

Tilbake i 1985 kom de med et sett til W 124-serien som senket Cd-tallet til 0,26, og det førte de rett inn i rekordboken til Guinness.

Resultatet av de ytre endringene rundt EQS er da også dypt imponerende, for de hevder selv at dette har gitt en reduksjon av Cd-verdien på hele 7,2 prosent. Men det er ikke alt. Endringene skal også gi hele 7 prosent mer rekkevidde når bilene kjører mellom 100 og 140 kilometer på landeveien. 7 prosent av 645 kilometer betyr 45 nye kilometer, og totalt 690 kilometer.

Bruker vi den oppgitte rekkevidden til EQS 450+, 756 kilometer, betyr det 53 nye kilometer, og totalt 809 kilometer med rekkevidde.

Som om ikke det var nok ‒ EQS har også blitt langt røffere i utseende med eksponert karbon og noen imponerende 22-tommers Monoblock-felger og senket bilen nærmere bakken.

Resultatet er en slik utgave av Mercedes EQS:

Endringene inkludere en ny frontspoiler som skal gi EQS en enda mer dynamisk front, og i tillegg reduserer karbonleppen drageffekten. Takket være de litt høyere ytterkantene gir også dette mindre forakselløft ‒ Brabus har målt en reduksjon på 100 prosent i vindtunnelen.

I tillegg er det nye luftinntak i karbon, som både gir bilen et nytt uttrykk og dirigerer luftstrømmen enda mer målrettet til radiatorene og frontbremsene.

Det er også nye luftinntak på siden bak som påvirker luftstrømmen på en positiv måte, mens bakenden har en ny diffusor og spoiler ‒ begge laget av det samme høyteknologiske komposittmaterialet. Det skal redusere det aerodynamisk løftet bak med opptil 40 prosent.

Mindre løft foran og bak betyr altså bedre kjøreegenskaper, noe som jo passer en slik sportslig utgave av EQS.

Monoblock-hjulene er skreddersydd for hjulbrønnene til elbilen, og tilbys fra 20 til 22 tommer. Som vi kan se av bildene fyller de smidde 22-tommers «Platinum Edition»- felgene med 255/35 foran og 295/30 bak ut hjulbrønnen ganske perfekt, og Brabus sier også at platedesignet er gunstig for aerodynamikken.

Til slutt har de også senket bilen gjennom en «plug-and-play»-modul tilpasset luftfjæringen til elbilen. Den senker kjørehøyden på det elektriske flaggskipet med 15 millimeter foran og 20 millimeter bak. Dette betyr selvsagt mye når det kommer til luftmotstand.

Brabus nøyer seg selvsagt ikke bare med ytre endringer, og kan også skreddersy interiøret «på utallige» måter, som de selv sier. Så drømmer du om karbonpedaler, så ja, det fikser Brabus.

Men det aller viktigste er de aerodynamiske endringene, og Brabus kan fort ha ramlet over gullgryta her. For svært mange vil gjerne ha litt mer rekkevidde når det kommer til elbiler, selv om den skulle rulle formidable 645 kilometer.

Så vi tipper at tunerne rundt om i verden nå kaster seg over elbilene, og er resultatet i nærheten av det Brabus har fått til med Mercedes EQS vil det ikke angre på det.

Her kan du sjekke ut resultatet, en Mercedes EQS Brabus:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter