To nye Teslaer nærmer seg

Leveringene av Semi Truck skal starte i år, mens Cybertruck går inn i produksjon til neste år.


Tesla-sjef Elon Musk er nok i ganske godt humør, til tross for at han er i disputt med Twitter angående kjøp av aksjer i selskapet. Det skulle han betale rundt 400 milliarder kroner for, før han angret seg. Nå har forretningsmannen raket inn litt frisk kapital, sånn bare i tilfelle han blir tvunget til å kjøpe aksjene.

Musk har nemlig solgt 7,92 millioner aksjer i Tesla, og ettersom verdien for en aksje er godt over 800 dollar blir det penger av det. Mer eksakt 67 milliarder kroner inn på kontoen.

Nå betyr ikke salget at Musk står uten aksjer i Tesla, for han eier fortsatt i underkant av 15 prosent av aksjene i selskapet.

Og ja, du og jeg eier også litt av det elektriske selskapet. Oljefondet eide nemlig i utgangen av 2021 0,73 prosent av Tesla Inc til en verdi sånn cirka det samme som de aksjene Musk nå har solgt ‒ verdien var 68 milliarder kroner da vi gikk inn i 2022.

Etter aksjesalget har Musk feiret på, ja, Twitter. Der har han lagt ut flere meldinger, deriblant en skikkelig gla’melding til ganske mange som har ventet lenge.

I en melding gir nemlig Musk en oppdatering på både Cybertruck og Semi Truck, to elektriske doninger som har brukt god tid på å komme seg fra utviklingen og inn i produksjonen. Musk sier i meldingen at Tesla 500 miles rekkevidde Semi Truck starter leveringer i år, mens Cybetruck skal følge neste år.

I kjølvannet av elbilene har også de store lastebil-produsentene startet sine satstinger på batteridrevne lastebiler, og Tesla skal presse disse så godt de kan med sitt kjøretøy som enkelt nok er kalt Tesla Semi Truck. Men det har tatt tid.

For det er drøyt fem år siden Tesla annonserte at de skulle lage en «semi truck», og som vanlig var ambisjonene skyhøye. Musk så for seg 1.000 miles, 1.600 kilometer, som en rekkevidde-mulighet for de store og ganske tunge doningene.

Men det var etter hvert, for til å begynne med var målet å passere 300 miles ‒ 483 kilometer. For fem år siden var dette ganske imponerende, men mye har som kjent skjedd på elbilfronten siden den gang.

Musk lover nå en Semi Truck som har en rekkevidde på 500 miles, noe som betyr over 800 kilometer. Det er i så fall ganske så imponerende for et så stort og lite aerodynamisk kjøretøy.

Det er selvsagt ikke enkelt å bygge en moderne og helelektrisk Semi Truck, og det hjelper heller ikke på at Tesla nå sliter med å få laget nok battericeller ‒ som jo en svær bil som Semi Truck trenger ganske mange av. Men det er altså lys i tunnelen.

Den nærmer seg altså, helt sikkert til glede for alle de som har bestilt seg en slik. Det inkluderer også Posten, som la inn sin ordre allerede da vi gikk inn i 2018. Da forventet de at kjøretøyene gikk inn i produksjon allerede i 2019, men slik gikk det altså ikke.

Et annet kjøretøy enda flere venter på er Tesla Cybertruck, en skikkelig bølle av en pickup.

Tesla lanserte sin futuriske og Mad Max-lignende elbil sent i 2019, og det er snart tre år siden. Og fortsatt må de som har bestilt seg en slik vente litt til.

Musk sier altså i Twitter-meldingen at Cybertruck skal inn i produksjon til neste år, men er ikke mer konkret enn det. Det er dog ventet at produksjonen av pickupen skal starte i midten av neste år en gang.

Nylig sa også Tesla-sjefen at bilen dessverre blir dyrere enn tidligere antatt, som i 2019 hadde en svært så gunstig startpris på under 40.000 dollar.

Tesla og spesielt Musk er kjent for å sette litt for optimistiske tidsfrister for nye produkter, og Cybertruck er intet unntak. Den skulle opprinnelig inn i produksjon sent i 2021, men ble først utsatt til 2022 og deretter til 2023.

I mellomtiden har flere rivaler kommet Tesla i forkjøpet og lansert sine elektriske pickuper på det amerikanske markedet, som Ford med sin imponerende F-150 Lightning og Rivian eid av blant andre Ford og Amazon.

Så får tiden vise om Semi Truck og Cybertruck holder de nye tidsfristene, eller om Elon Musk igjen må på Twitter for å gi nye oppdateringer rundt de to elektriske kjøretøyene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter