- Annonse -
HjemNyheterNy lynrask Lamborghini Urus på gang

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det berømte Pikes Peak-løpet i Colorado.

Lamborghini gleder seg så mye til den nye Urus-utgaven som bare er dager unna lansering at de faktisk sendte en kamuflasjekledd over til USA.

- Annonse -

For der gjorde de tidligere i sommer unna årets utgave av verdens aller mest berømte bakkeløp, Pikes Peak International Hill Climb. Og dette er en skikkelig utfordring.

Løpet starter 2.862 meter over havet, og bilene må gjennom 156 svinger og en snittstigning på 7,2 prosent før de når mållinjen 20 kilometer og 1.439 høydemeter lenger oppe ‒ på voksne 4.302 meter. Og utenfor veikanten venter store stup, så den minste feil kan være fatal.

Den ultimate rekorden opp Pikes Peak tilhører av alle ting folkebilmerket Volkswagen, og det faktisk ikke så veldig rart.

For i forkant av den elektriske revolusjonen de nå er inne i lagde de seg en elektrisk racerbil som skulle vise potensialet til elbilene, og Volkswagen I.D. R som den het dundret opp fjellsiden som et motsatt snøskred ‒ og krysset mållinjen på utrolige 7:57,148 minutter. Til sammenligning har en Tesla Model 3 Performance rekorden for vanlige elbiler på 11:02,802.

- Annonse -

Rekorden for bakhjulsdrevne biler tilhører Simone Faggioli, som i 2018 rattet en spesialbil kalt Norma M20 SF PKP opp Pikes Peak på 8:37,230 ‒ også det lynende raskt.

Det visste Lamborghini, som shippet sin nye Urus-utgave over den store dammen uten en fører. De ville nemlig sikre seg at det iallfall ikke skulle stå på personen bak rattet ‒ så den italienske rekordføreren var hyret inn som sjåfør.

Nå var ikke den nye Urus-utgaven med i selve konkurransen, for bilen er fortsatt ikke avduket og den rasende oksen ville ikke at tiden skulle lekkes før det nærmet seg lansering.

Så de gjennomførte forsøket i forkant av konkurransen, men med samme offisiell tidtaking som de andre. Og målet var klart ‒ å slå SUV-rekordene. Ja, det var to av disse.

- Annonse -

Den ene ble satt tilbake i 2014 av en Range Rover Sport og var på 12:35,610 satt utenfor konkurranse, og den ultimate SUV-rekorden til Bentley Bentayga satt under konkurranse på 10:49.902 fra 2018.

På spill sto også familiens ære, for både Lamborghini og Bentley er nemlig under Audi-kontroll.

Urus-modellen var utstyrt med standard twin-turbo V8-motor, og kun modifisert for å overholde sikkerhetsbestemmelsene til bakkeløpet. På innsiden var det et veltebur og standardsetene var erstattet av et racersete med 6-punktssele, og det var også satt inn et brannslukningsanlegg.

Jokeren var dekkene med dimensjoner 285/40 R22 foran og 325/35 R22 bak, som er en videreutvikling av Urus’ Pirelli P Zero Trofeo R. Dette er første gang Pirellis semi-slick-dekk har blitt utviklet for å møte egenskapene til en SUV, utviklet i samarbeid med Lamborghini.

Ifølge sportsbilmerket er resultatet et dekk med økt allsidighet, som gir høy ytelse både på tørr asfalt med høye omgivelsestemperaturer og på våte overflater med kaldere temperaturer.

Og det fungerte åpenbart opp Pikes Peak.

Faggioli gjennomførte nemlig den krevende øvelsen på 10:32,064, nærmere 18 sekunder raskere enn rekorden til Bentayga.

‒ Beslutningen om å teste oss selv på Pikes Peak gjenspeiler Lamborghini-ånden «forvent det uventede», og demonstrerer den enestående ytelsen til den nye Urus-modellen som snart skal presenteres, sier Rouven Mohr, teknisk sjef for Automobili Lamborghini.

‒ Pikes Peak er den mest kjente bakkebegivenheten i verden, i tillegg til å være ekstremt utfordrende for bilen. Det ujevne baneoppsettet tester chassisets balanse, de betydelige høydeforskjellene stresser drivverket, og værforholdene kan endre seg veldig raskt fra start til slutt.

Mens vi venter på den nye Urus-utgaven kan vi jo slå i hjel litt tid med å sjekke ut hvordan det så ut da Faggioli tok den nye Urus-modellen til nye høyder ‒ bokstavelig talt.

Og fest setebeltene før du trykker play, for dette er faktisk litt skummelt!

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her