Inspirert av Willys Jeep, ja, den fra 2. verdenskrig, ville brødrene Maurice og Spencer Wilks lage en slik som også fungerte på gårdsbruket. De kom opp med en liten og lett firehjulsdrevet bil som kunne krabbe av gårde i terrenget, og dermed ble den døpt Land Rover.
Denne var klar i 1947, og ambisjonene vokste raskt. Rover-selskapet ville nemlig også lage en storesøster, og begynte på et nytt prosjekt allerede på begynnelsen av 1950-tallet.
-->
Men prosjektet ble lagt i skuffen mot slutten av 1950-tallet, og ble ikke tatt opp igjen før i 1966.
Deretter ble det bygd en prototype i 1967, og endelig i 1969 kunne de presentere en litt større Rover som også passet bedre til å sluke mil ‒ en range rover.
Siden har Range Rover kommet i fire generasjoner, og nå er det klart for den femte.
‒ Den nye Range Rover er et flott eksempel på vår visjon om å skape verdens mest attraktive luksusbiler for selv de mest kresne kundene, sier Thierry Bolloré, Chief Executive Officer hos Jaguar Land Rover.
‒ Den skriver det neste kapittelet i den unike historien om banebrytende innovasjon som har vært et kjennetegn hos Range Rover i mer enn 50 år.
«Alt» skal som kjent handle om elmotorer i dag, men 52-åringen har ikke tenkt å gi slipp på den tradisjonelle motoren riktig ennå.
Den nye Range Rover blir tilgjengelig med et omfattende utvalg av avanserte rekkeseksere og V8-drivlinjer, og selvsagt også som hybrid.
Dette inkluderer plug-In hybridmotorer P440e og P510e og mildhybridene P360 og P400 Ingenium bensin og D250, D300 og D350 dieselmotorene.
Det er også et nytt flaggskip, P530 Twin Turbo V8, som skal være 17 prosent mer effektiv enn den forrige Range Rover V8.
Som ladehybrid er den utstyrt med et batteri kapasitet på 31,8 kWh samt en 105 kW sterk elmotor integrert i girkassen. Dette åpner for rundt 100 kilometer elektrisk rekkevidde, mens kraften sørger for å sende den nye P510e fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder.
De som frykter for Range Rovers framtid i disse elbiltidene kan også puste lettet ut, for det kommer en elbilversjon av 5. generasjon i 2024. Denne blir selvsagt den aller første utslippsfrie Range Roveren.
Range Rover tilhører den øvre prisklassen, og den nye er selvsagt også fullstappet av luksus og ny teknologi og løsninger, og blir også tilgjengelig som en SV.
Det betyr at avdelingen Special Vehicle Operations har tatt for seg modellen både når det kommer til design, luksus, ytelse og kapasitet.
‒ Special Vehicle Operations forsterker de viktigste egenskapene til Land Rovere, perfeksjonerer alle detaljer og er lidenskapelig opptatt av kvalitet, forklarer Michael van der Sande, Managing Director hos SVO.
‒ Når det gjelder Range Rover betyr dette å tilføre enda mer luksus til alle deler av bilen. Flere valgmuligheter gjør at det kan skapes en helt ny Range Rover SV som gjenspeiler kundens personlighet, drømmer og ønsker. Slik tolker vi moderne luksus.
At Land Rover har tatt utviklingen av den nye Range Rover på dypeste alvor viser antall nye patenter. For de har registrert hele 125 nye slike under utviklingen, som inkluderer alt fra banebrytende chassisteknologier til ladehybrid-batteriet.
Blant annet har ingeniørene brukt motorsportbasert simuleringsteknologi for en mer omfattende og intens kjøring i den virtuelle verden, og gjennomførte mer enn 140.000 timers beregningsanalyse før fysisk testing.
Jaguar Land Rover har selv satt sammen en liste over ting de har lyst å fremheve med den nye generasjonen, og den er ganske så lang.
Så her er høydepunktene for 5. generasjon Range Rover, ifølge britene selv.
Tro mot tradisjonene: Nye Range Rover er et eksempel på fantastisk modernitet, raffinement og enestående Land Rover-egenskaper i kombinasjon med over 50 års utvikling
Moderne luksus: Nye Range Rover defineres av tilstedeværelse, formalitet og harmonien mellom proporsjoner, overflater og linjer
Materialvalg: Luksuriøse alternativer til tradisjonelt skinn inkluderer et nytt premium tekstil som kombinerer Ultrafabrics og Kvadrat ullblanding
Mer personlig: Nye Range Rover SV er en utsøkt tolkning av Range Rovers luksus og personliggjøring, håndlaget av Special Vehicle Operations
Raffinement: Ingeniørene har redusert den kognitive belastningen på føreren, mens neste generasjons støydemping med høyttalere på hodestøttene skaper det ultimate raffinementet
Perfekt balanse: Integrert chassiskontroll med Dynamic Response Pro gir overlegen kjørekomfort med luftfjæring som optimaliserer bilen ved kurvekjøring med eHorizon-data
Dynamisk smidighet: Standard All-Wheel Steering kombinerer overlegen stabilitet i høy hastighet med eksepsjonell manøvrerbarhet ved lave hastigheter – og en svingradius på mindre enn 11 meter
Mange valgmuligheter: Ny MLA-Flex-plattform tilbyr standard og lang akselavstand med et luksuriøst interiør for fire, fem eller syv seter og en rekke elektrifiserte drivlinjer
Elektrifisert: Den elektrifiserte Range Roveren vil få sin verdenspremiere i 2024 når Land Rover omfavner den nye Reimagine-strategien med en helelektrisk drivlinje for sin originale luksus-SUV
Økt rekkevidde med ladbar hybrid: Nye 510 hk og 440 hk ladbare hybrider leverer en rekkevidde på opptil 100 km og CO2-utslipp under 30 g/km for komfortabel og effektiv kjøring
Komfortabel ytelse: Den nye 530 hk Twin Turbo V8-bensinmotoren leverer Range Rover-egenskaper med Dynamic Launch som akselererer fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder
«Alexa, la oss ta en kjøretur»: Innebygd Amazon Alexa bidrar til å minimere distraksjoner ved å gjenkjenne intuitive verbale kommandoer for musikk, navigasjon og trafikkoppdateringer, smarthjemenheter og mer
Avslappende miljø: Cabin Air Purification Pro er utstyrt med PM2.5-filtrering og nano X-teknologi, noe som bidrar til å redusere lukt, bakterier og allergener, inkludert SARS-CoV-2 virus
Pris og bestilling: Den nye Range Rover er tilgjengelig for bestilling nå og er priset fra 1.889.900 kr. inkl. frakt og levering (gjelder 3.0 diesel 250hk SWB SE).
Her er flere bilder av den kommende Range Rover, og som du kan se er den stappfull av luksus:
Les også: