- Annonse -
HjemNyheterNå nærmer Bugatti Chiron seg slutten

Nå nærmer Bugatti Chiron seg slutten

Skal du sikre deg en helt ny Bugatti Chiron må du være kjapp. Under 40 eksemplarer er nå tilgjengelig av de 500 som totalt skal produseres.

Det føles som en liten evighet siden Bugatti presenterte sitt fartsmonster som tok over for Veyron, men det skyldes nok at Bugatti har kommet med mange spesialversjoner av Chiron.

- Annonse -

For det er bare drøyt fem og et halvt år siden det franske merket presenterte sin nye hyperbil for verden under Genève Motor Show, og bilen ble en umiddelbar stjerne.

Bugatti skal som kjent være eksklusiv, så de satte en øvre grense på 500 eksemplarer av Chiron. Og salget av det som da var verdens raskeste bil gikk da også unna i et heseblesende tempo, og bare 18 måneder senere var 300 av bilene solgt.

I februar i fjor var halvparten av alle bilene produsert, og i november blir de 40 siste bilene i Chiron-serien laget. Dermed nærmer en æra seg slutten.

Bugatti opplyser at det nå er under 40 biler som ikke er solgt, og dette gjelder de nye spesialutgavene kalt Chiron Pur Sport og Super Sport. Og her gjelder det å være rask.

- Annonse -

For det franske merket har opplevd en stadig større etterspørsel, og i 3. kvartal i år satte de også ny salgsrekord. Faktisk har Chiron-salget doblet seg i år, og i noen regioner til og med triplet seg.

USA er det klart største markedet, og Bugatti deltar nå på show som Pebble Beach Concours d’Elegance og arrangerer medie-dager og andre ting som genererer interessere for superbilen i USA.

‒ Vår kresne kundebase over hele verden består av ekte Bugatti-kjennere, sier Hendrik Malinowski, direktør for salg og drift.

‒ De forstår hengivenheten bak det banebrytende designet og konstruksjonen til hver Chiron-modell. Deres takknemlighet for opprinnelsen og ytelsen til våre hypersportbiler kommer av en ekte lidenskap for merket.

- Annonse -

Da Chiron kom i 2016 het den kun det, men siden har det dukket opp fire versjoner av supersportsbilen med Chiron i navnet. Chiron Sport, Chiron Pur Sport, Chiron Super Sport og Chiron Super Sport 300+.

Sistnevnte viser til 300 mph, og en sen prototype av denne ble også den første til å bryte den barrieren da den ble målt til 304,773 mph (490,484 km/t).

Den opprinnelige Chiron skapte selv flodbølger da den ble presentert, for her hadde Bugatti satt sammen den mest vanvittige serieproduserte bilen noensinne.

En W16-motor sørget for 1.500 hestekrefter og 1.600 Nm dreiemoment, og den var utstyrt med en drøss av nye løsninger, teknologi, utstyr og materialer.

Alt dette sørget for noen vanvittige ytelser. 0-100 km/t på 2,4 sekunder, 0-200 km/t på 6,1 sekunder, 0-300 km/t på 13,1 sekunder.

Den ble også formelt verdens raskeste da den kun brukte 41,96 sekunder på 0-400 km/t og ned til 0 igjen, så den kunne åpenbart bremse også.

De 40 siste bilene som skal produseres er altså utgavene kalt Pur Sport og Super Sport.

‒ Med Chiron Pur Sport og Super Sport tilbyr vi kundene kulminasjonen på mange års kontinuerlig utvikling av Chiron-plattformen. Dette spekteret av ytelse, enten det å på banen eller cruise på Autobahns i total luksus, tar Chiron til et helt nytt nivå. Nå med så få produksjonsplasser igjen, blir renheten til W16-oppskriften hedret med stil, mener Malinowski.

Her er noen milepæler i historien til Bugatti Chiron:

  • Mai 2018: 100. Chiron leveres til en kunde i Midtøsten.
  • Februar 2020: 250. Chiron produsert
  • Mars 2021: 300. Chiron forlater Molsheim – en Pur Sport som en av bare 60 kjøretøy.
  • November 2021: 40 Chiron Pur Sport og Super Sport avrunder Chiron-serien

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her