- Annonse -
HjemElbilerDucati innleder sin elektriske æra

Ducati innleder sin elektriske æra

Ingen slipper unna den elektriske boomen som nå foregår i transporten, og nå melder Ducati at de skal lage el-motorsykler til en elektrisk racingserie fra 2023.

Nå er det absolutt ingen overraskelse at Ducati ser mot elektriske drivverk. Riktignok er de eid av Lamborghini, denne superbil-produsenten som fortsatt ikke har en elbil i porteføljen.

- Annonse -

Men det bilmerket er igjen eid av Audi, som på sin side er eid av Volkswagen-gruppen. Og der handler det nå svært mye om elbiler.

Lamborghini uttalte tidligere i år at målet er en elektrisk sportsbil i 2025, og deretter skal mye handle om elbiler fra den rasende oksen.

Nå følger Ducati etter.

MC-produsenten er kjent for å bruke roadracing som en brekkstang for nye produkter, og det er nettopp racingen som nå sørger for at de skriver et nytt kapitel i den 95 år lange Ducati-historien.

- Annonse -

Denne trenden startet med Ducati 851 tilbake i 1987, for denne sykkelen stammet fra Ducati 748 IE som deltok i roadracing i 1986.

Nå er det ikke klart hva den nye helelektriske sykkelen skal hete, men det som er klart at Ducati skal utvikle en som skal brukes i den elektriske serien kalt MotoE World Cup fra og med 2023.

‒ Ducati prosjekterer alltid for framtiden, og hver gang det åpner seg en ny tid, gjør den alt for å lage det best mulige produktet, sier Claudio Domenicali, administrerende direktør hos Ducati.

‒ Vi jobber med å gjøre høytytende elektriske motorsykler preget av letthet tilgjengelig for alle som deltar i FIM Enel MotoE.

- Annonse -

Ducati er det eneste ikke-japanske merket som har fått en verdensmester i motoGP og er også på plass i Superbike-VM, så vi kan forvente oss en skikkelig råtass av en elektrisk motorsykkel i 2023.

Ducati sier at de skal fokusere på viktige felt som størrelse, vekt, selvkjørende egenskaper og selvsagt batteridrift når de utvikler den elektriske motorsykkelen, og at utviklingen av denne vil vise hvordan teknologien fungerer.

For dette blir altså en slags forsmak på hva som skal komme fra Ducati, nemlig elektriske motorsykler også for vanlige veier. Disse skal være «sporty, lett, spennende og i stand til å tilfredsstille alle entusiaster», som Ducati selv sier.

Men det hele starter altså med at de skal levere elektriske motorsykler til MotoE fra og med 2023 til og med 2026, og denne serien har de samme rettighetshaver som motoGP ‒ Dorna Sports.

‒ Vi er stolte over denne avtalen fordi den, som med alle andre «første gang», representerer et historisk øyeblikk for selskapet vårt, slår Domenicali fast.

Sjefen for Dorna Sports, Carmelo Ezpeleta, er også fornøyd.

‒ Vi er veldig stolte over å kunngjøre Ducati som den nye produsenten for FIM Enel MotoE World Cup, sier han.

‒ Med sin utrolige racinghistorie er det en ære å ønske dette engasjementet velkommen fra en av de mest kjente produsentene i paddocken, og å ta denne nye utfordringen sammen. Vi er ivrige etter å se hva framtiden har i vente, og fortsetter å se denne teknologien utvikle seg og vokse. MotoGP og MotoE fortsetter å drive innovasjon og evolusjon i motorsykkelindustrien ‒ samtidig som de skaper et utrolig drama ute på banen.

Fornøyd er nok også sjefene i Volkswagen-gruppen.

De har nemlig introdusert en ny strategi døpt «New Auto», og denne sier blant annet at konsernet med de mange merkene skal redusere karbonavtrykket med 30 prosent innen 2030.

Og det er en spinnvill satsting gruppen nå innleder, hvor de for eksempel har satt av ufattelige 73 milliarder euro til å utvikle ny teknologi mellom 2021 og 2025.

Og det er altså nettopp det Ducati nå skal gjøre, så får tiden vise hva det faktiske resultatet blir.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her