- Annonse -
HjemElbilerBMW vil utnytte grønn strøm fra nord

BMW vil utnytte grønn strøm fra nord

Alt handler ikke om lokale utslipp når bilprodusentene nå skal bli mer bærekraftig. Produksjonen blir en svært viktig del, og BMW setter likegodt kursen mot polarsirkelen.

BMW var en av de aller første store merkene som satset på elbiler, og kunne presentere elbilen i3 allerede i 2013. Siden har myndighetene stadig satt seg nye klimamål, og det inkluderer også utslippskravene i bilsektoren.

- Annonse -

Det har presset bilprodusentene over til grønnere løsninger, og når vi skriver 2021 handler det aller meste om elbiler når bilmerkene planlegger nye modeller.

Det gjelder i aller høyeste grad BMW, hvor i3 for lengst har fått nye helelektriske søstre.

Nå består det helelektriske utvalget også av SUV-modellene BMW iX og iX3, samt sedansøsteren BMW i4. Eller mer riktig, Gran Coupé-søsteren i4.

Dette er bare starten, og eksempelvis skal både BMW X1, BMW 5-serie og BMW 7-serie komme som elbiler.

- Annonse -

Men skal BMW-gruppen som også består av Mini og Rolls-Royce få ned de totale utslippene må de også justere seg inn når det kommet til produksjon, og se på hele livsløpet til bilene fra vugge til grav.

Et viktig element her blir strømmen som blir brukt til produksjonen, og nå ser de mot nord.

Planen er nå at gruppen fra 2025 skal bruke stål produsert med opptil 95 prosent mindre CO2-utslipp og uten å kreve fossile ressurser som kull.

For å få til dette har BMW-gruppen inngått en avtale med den svenske oppstarten H2 Green Steel, som bruker hydrogen og kun grønn kraft fra fornybare energikilder brukt til stålproduksjon.

- Annonse -

På grunn av sin spesielt energikrevende produksjonsprosess regnes stålproduksjon som en av hovedkildene til globale CO2-utslipp.

‒ Målet vårt er å redusere CO2-utslipp i stålforsyningskjeden vår med om lag to millioner tonn innen 2030. Innkjøp av stål produsert med hydrogen og grønn kraft kan gi et viktig bidrag til dette, sier Andreas Wendt, medlem av styret i BMW AG og ansvarlig for innkjøps- og leverandørnettverk.

‒ Stål er avgjørende for å produsere biler, og vil ikke være mindre viktig for framtidige bilgenerasjoner. Innovative teknologier som muliggjør praktisktalt karbonfri produksjon av stål har en betydelig innvirkning på vår evne til å redusere CO2-utslipp i vår stålforsyningskjede.

BMW-gruppen og H2 Green Steel har blitt enig om en såkalt lukket materiale-syklus.

Platerester som oppstår for eksempel når dørene presses ut blir igjen i anlegget, og H2 Green Steel kjører de gjennom prosesser som gjør at de kan sendes tilbake til anleggene som nye stålruller, også kjent som stålspoler.

På denne måten kan råvarer brukes flere ganger i en sirkulær økonomi, og dermed også beskytte naturressurser. Siden det krever mindre energi å produsere, reduserer sekundært stål CO2-utslipp med et gjennomsnitt på 50-80 prosent sammenlignet med primærmateriale, opplyser BMW.

H2 Green Steel bygger nå opp et nytt produksjonssted for stål i Norrbotten i Nord-Sverige, nær polarsirkelen. Regionen, kjent for de mange reinene og spektakulære nordlys, har stor tilgang på jernmalm av høy kvalitet, rikelig energi fra fornybare kilder som vannkraft og vindkraft, en stor havn og generasjoner av kunnskap om stålproduksjon.

Hydrogen blir viktig. For i motsetning til konvensjonelle prosesser som er avhengige av koks for å lage stål, bruker selskapet hydrogen produsert ved hjelp av grønn kraft for å fjerne oksygenet fra jernoksydet.

Denne såkalte direkte reduksjonen av jernmalm genererer nesten ikke CO2 i det hele tatt, bare vann ‒ og slik skal 95 prosent av CO2-utslippene som en vanlig prosess gir unngås.

Det spesialbygde hydrogenkraftverket, som bruker vann og grønn kraft fra hele regionen, vil bli direkte integrert i stålproduksjonsanlegget. Selskapet bruker også lokal grønn strøm for resten av produksjonsprosessen.

BMW-gruppen, som bare i Europa behandler mer enn en halv million tonn stål årlig, benytter seg allerede av sekundært stål. Dette utgjør mellom 20-100 prosent i bilene, noe de altså ønsker å øke i tiden framover.

Nå er ikke BMW ukjent med Nord-Sverige, for der hører også et selskap som satser beinhardt på grønne batterier hjemme.

Northvolt, som også har på gang et unikt prosjekt med Hydro som har som mål å gjenvinne materialer i brukte batteri hvor pilotanlegget skal bygges i Fredrikstad, skal utvikle og produsere grønne battericeller til elbiler.

Deres første gigafabrikk, Northvolt Ett, ligger i Skellefteå i Nord-Sverige, og her har de utvidet den opprinnelige planen med å produsere 40 GWh til 60 GWh.

Blant de mange investorene finner vi både BMW-gruppen og Volkswagen-gruppen, så begge vil få svenske og ganske så grønne batterier i sine framtidige elbiler.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her