HjemHydrogenI Oslo forskes det på selvfyllende hydrogenbil-teknologi

I Oslo forskes det på selvfyllende hydrogenbil-teknologi

En utslippsfri bil som du verker trenger å lade eller fylle manuelt? I Oslo forsker de nå på løsninger hvor sola skal sørge for å produsere hydrogen som drivstoff.

Solcellebiler er sååååå 2020. Vel, det er å ta hardt i, men ved Senter for materialvitenskap og nanoteknologi ved UiO tar de solenergien et skritt videre.

- Annonse -

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet vil nemlig at solceller skal bidra til energien som trengs for å produsere hydrogengass ved å splitte hydrogen og oksygen som vannet består av.

Det får oss til å tenke på den svenske låten om evighetsmaskinen, og den finner du her. NB! Du hører den på eget ansvar, for denne er irriterende (catchy).

Nå er neppe denne inspirasjonen for forskerne ved Universitetet i Oslo, men der har de sett hva hydrogenbiler kan bidra til i overgangen til en utslippsfri transportsektor.

Hydrogenbiler er ikke noe nytt, og Hyundai presenterte sin ix35 Fuel Cell i 2013 og Toyota kom med Mirai året etter. Hyundai har videreutviklet sin til dagens Nexo, mens Toyota kom med 2. generasjon av Mirai i fjor.

- Annonse -

Men hydrogenbilene har slitt med et par ting. For det første har ikke myndighetene satset på disse, og dermed mangler infrastrukturen. Og er det ikke fyllstasjoner, ja, da får man ikke brukt bilen.

En annen ting er at drivverket som inkluderer brenselceller, hydrogentanker og batterier gjør sitt til at produksjons-kostandene øker, noe som gjør at prislappen på selve bilen blir større.

Og på toppen er det også fordommer.

Noen hevder at hydrogenbiler ikke er miljøvennlig i det hele tatt grunnet ting som frakt av hydrogen og bruk av energien som behøves for å splitte vannet, og andre sier også at slike biler er direkte farlige.

- Annonse -

Denne påstanden fikk fart på seg etter en eksplosjon på en fyllestasjon i Sandvika utenfor Oslo i 2019, noe som også sørget for full stopp for salget av norske hydrogenbiler.

Men de som faktisk vet hva de snakker om, forskerne, har fortsatt tro på hydrogenbiler.

Faktisk ser forskere i Oslo nå på muligheten for en aldri så liten stor revolusjon. For hva med en hydrogenbil som du aldri trenger å tanke opp? Altså en slags evighetsmaskin på fire hjul.

Vannet er som kjent et livsviktig drivstoff for oss mennesker, men denne uskyldige væsken kan også indirekte drive biler. Vann består av hydrogen og oksygen, og dermed finnes det en stor kilde til elektrisitet fra brenselceller som bruker hydrogen som drivstoff.

– I dag kommer bare rundt 4 prosent av den årlige produksjonen av hydrogen fra fornybare ressurser. Det meste hydrogenet kommer fra fossile kilder, særlig fra naturgass, sier Athanasios Chatzitakis, forsker ved Senter for materialvitenskap og nanoteknologi ved UiO.

‒ Problemet er blant annet at hydrogen fra vann koster fire-fem ganger mer enn hydrogen fra fossile kilder.

Han vil gjøre noe med energien som trengs for å splitte vann.

Det er nemlig mulig å få dette til ved å bruke en teknikk som er kalt elektrolyse, en metode som ifølge UiO kun står for under 0,5 prosent av den totale hydrogenproduksjonen i dag.

Strømmen skal Chatzitakis hente fra sollys via solceller. Denne energien setter deretter i gang de reaksjonene som splitter vannet – uten hjelp fra elektrisk strøm utenfra.

– Hvis vi får det til, er det helt fantastisk. Og i prinsippet er det fullt mulig, sier Chatzitakis til Titan.uio.no.

I utgangspunktet funger solhydrogenbilen lik solcellebilen. For også den førstnevnte har et solcellepanel som utgangspunkt, men her går altså ikke energien som høstes rett inn i et batteri.

Den smarte forskeren viser hvordan dette fungerer.

På toppen av Forskningsparken skinner sola, og han plasserer solcellen sin i et vannglass. I løpet av sekunder strømmer det bobler opp på hver side ‒ oksygen på den ene siden og hydrogen på den andre. Vann (H2O) har dermed blitt til oksygengass (O2) og hydrogengass (H2).

– Det er en helt vanlig solcelle, men forsiden og baksiden er dekket med elektro-katalysatorer. Strømmen fra solcellen sørger for å sette i gang reaksjoner på begge sider, forklarer Chatzitakis.

Her kan du selv se magien:

– Kostnaden for elektrisitet med solceller kommer til å bli lavere og lavere. Det betyr at kostnaden av grønn hydrogen blir lavere også hvis vi får en økning i bidraget fra elektrolyse til den totale hydrogenproduksjon, sier Chatzitakis.

Han forsker ikke på dette alene. Sammen med kollegaer fra Institutt for energiteknikk (IFE) har han vist at det er mulig å splitte vann bare ved hjelp av sollys med høy effektivitet, og dette er selvsagt et gjennombrudd.

Neste steg blir å jobbe med nye varianter, blant annet av det tynne belegget på hver side av solcellen.

– Vi trenger mer forskning for å forstå hvordan disse materialene virker så vi kan forbedre dem.

I dag benyttes blant annet platina, men om det blir mulig å bruke kobolt eller nikkel og jern vil dette dempe kostandene ytterligere.

– Og så trengs det selvfølgelig mye ingeniørarbeid. Nå forsvinner bare hydrogenet ut i lufta, sier Chatzitakis og sikter til boblene som bryter vannflaten i glasset.

Så er det også denne eksplosjonsfaren noen snakker om. For det er ikke tilfeldig at blandingen av hydrogengass og oksygengass kalles knallgass.

– Hydrogen er farlig. Det kan eksplodere. Men det samme gjelder for alle typer drivstoff. Bensin og naturgass kan også eksplodere.

Men det et problem selv ikke de klokeste hodene på universitetet i hovedstaden kan gjøre noe med ‒ antall soltimer.

Norge er ikke akkurat solskinnslandet nummer én her i verden, og i den mørkeste perioden forsvinner faktisk sola helt for de lengst nord.

I hjemlandet til Chatzitakis derimot, der er det sol. Han er nemlig fra Hellas.

– I Norge er det kanskje bedre med batteri, men i Hellas for eksempel koster det veldig mye å lade. Samtidig har vi mye mer sollys. I slike områder kan det være bra å bruke mer energi fra sola.

– Så dette er ikke den eneste løsningen. Det er én av mange, understreker Chatzitakis.

Går det som forskeren håper vil kanskje en dag se en hydrogenbil med solceller på taket.

Kanskje ikke en evighetsmaskin, men heller ikke så veldig langt unna.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her