Mange nordmenn har gode minner rundt Ford Capri, for dette er en legendarisk Europa-modell som ble produsert fra slutten av 1968. Men i 1986 var det slutt, og her het en av arvtakerne Ford Puma.
Det har altså gått nærmere 40 år siden sist vi så en ny Capri på norsk jord, men nå har det altså dukket opp en. Og som den enda mer berømte Mustangen får også Capri den elektriske behandlingen, så nye Capri er dermed en elbil.
Det er kanskje ikke så rart at administrerende direktør i Ford Motor Norge er spent.
– Dette er på mange måter en elbil som er midt i blinken for mange nordmenn, sier Per Gunnar Berg.
‒ Her får du masse plass, svært bra elektrisk rekkevidde og det siste av førerassistanseteknologier på markedet til en svært god pris. Vi har også lagt merke til at mange nordmenn fremdeles har et nært forhold til Capri-merkets rike arv.
Det siste tviler vi ikke på, og de +55 år er som kjent også en viktig kundegruppe når det kommer til nybiler.
Den nye er altså en SUV-modell med sportslige coupélinjer, og produksjonen er allerede i gang. Det skjer i den toppmoderne elbilfabrikken i Tyskland, og nye Capri har så dårlig tid at de første bilene faktisk allerede nå er tilgjengelig for prøvekjøring hos Ford-forhandlere rundt i landet. Ford Norge sier at kundeleveringene starter i løpet av den neste måneden.
Den nye utgaven tar altså Capri inn i den moderne tiden, og mange har åpenbart ventet på en slik bil. Siden den ble vist fram i juni har nærmere 200 000 europeiske kunder bygd sin egen elektriske Capri via Fords nettsider.
Så hva med prisene?
Disse er også konkurransedyktige, for den utgaven med det største batteriet og bakhjulsdrift har fått en startpris langt under momsgrensen ‒ 467.800 kroner.
Faktisk kryper også varianten med firehjulsdrift under halvmillionen ‒ den starter på 496.800 kroner.
Men det kommer også en enda rimeligere utgaven. Capri med et Standard Range-batteri og bakhjulsdrift har fått en veiledende pris på kun 417.800 kroner.
Totalt byr Ford på seks forskjellige fargevalg, inkludert de litt mer frekke Vivid Yellow og Blue My Mind. Førstnevnte er hyllest til den originale Capri-fargen Daytona Yellow, og denne er så langt den mest populære i Europa hvor 1 av 4 har haket av denne fargen når de har bestilt bilen.
Men Norge skiller seg ut, for her er det så langt Magnetic som er favorittfargen.
Nye Ford Capri er klar i to varianter – Capri og Premium.
Standardutstyr inkluderer sportsseter med integrerte hodestøtter, elektrisk justerbart førersete med korsryggsmassasje, oppvarmet ratt, nøkkelfritt system, heldigitalt førermiljø og en 14,6-tommers berøringsskjerm med Sync Move-teknologi, forklarer Ford Norge.
Videre kan Premium-modellen lokke med 20-tommers aluminiumsfelger, flerfarget interiørbelysning, et premium B&O lydanlegg med 10 høyttalere og Matrix LED frontlys.
Ikke overraskende går nordmenn for premium, og hele 9 av 10 har bestilt en slik variant. Ut i Europa er andelen Premium-bestillinger på 55 prosent.
Videre kan Ford Norge opplyser at nye Capri kommer med en rekke avanserte førerassistanseteknologier og smart oppbevaring, og elbilen er blant annet utstyrt med 12 ultrasoniske sensorer, fem kameraer og tre radarer.
På innsiden er det en 14,6-tommers justerbar berøringsskjerm samt flere større lagringsrom, som en 17-liters MegaKonsoll under armlenet foran som har plass til tre 1,5-liters flasker.
– Med nye Ford Capri viderefører vi de opprørske idealene som denne klassiske sportskupéen representerte på 1970- og 80-tallet, samtidig som den er både praktisk, komfortabel og romslig, sier Berg.
‒ Dette er den perfekte elektriske familiebilen med sjel for mange nordmenn, slår den administrerende direktøren fast.
Les også:
- Vinterdekk: Her får du svarene på det mange lurer på
- Suzuki skal lage elbil til Toyota!
- Røde VW-tall: Dette er grepene som skal tas