Produktsjef Lars Fredrik Fløymo og informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Norge viser stolt fram en helt ny Capri. (Fotos: Ford)

Elektriske Ford Capri klar for levering

Ford puster nytt elektrisk liv i det berømte modellnavnet Capri, og de første kundebilene er ikke langt unna.


Mange nordmenn har gode minner rundt Ford Capri, for dette er en legendarisk Europa-modell som ble produsert fra slutten av 1968. Men i 1986 var det slutt, og her het en av arvtakerne Ford Puma.

Det har altså gått nærmere 40 år siden sist vi så en ny Capri på norsk jord, men nå har det altså dukket opp en. Og som den enda mer berømte Mustangen får også Capri den elektriske behandlingen, så nye Capri er dermed en elbil.

-->
Den blir også en SUV-coupé, så Ford gjør alt for å legge til rette for at denne treffer flest mulig av både nye og gamle Capri-kunder.

Og det inkluderer også når det kommer til rekkevidde, for den er opplyst til 627 kilometer. Selvsagt er det mulig å få nye Capri med firehjulsdrift, og bilen befinner seg midt i det populære C-segmentet med en lengde på 4,63 meter.

Det er kanskje ikke så rart at administrerende direktør i Ford Motor Norge er spent.

– Dette er på mange måter en elbil som er midt i blinken for mange nordmenn, sier Per Gunnar Berg.

‒ Her får du masse plass, svært bra elektrisk rekkevidde og det siste av førerassistanseteknologier på markedet til en svært god pris. Vi har også lagt merke til at mange nordmenn fremdeles har et nært forhold til Capri-merkets rike arv.

Det siste tviler vi ikke på, og de +55 år er som kjent også en viktig kundegruppe når det kommer til nybiler.

Svært mange har allerede sjekket ut den nye Capri-utgaven, og her også mer enn +55 ‒ dog med en k etter tallet. For bilen hadde norsk premiere under Oslo Motor Show, og der løste godt over 55.000 billett.

Den gule utgaven stakk seg helt klart ut blant over 1.000 kjøretøy utstilt i Lillestrøm, og slik må det kanskje være. For allerede i 1969, da bilen var klar for markedet, het det følgende: «Bilen De alltid har drømt om: En rimelig bil med raffinerte linjer og topp kjøreegenskaper.»

Vi har allerede sammenlignet den med Mustangen, som altså er på plass i elektrisk versjon gjennom Mach-E-utgaven. Og Capri skulle være Europas svar på Mustangen, og dermed en slags drømmebil – også for nordmenn. Fram til 1986 ble over 1,8 millioner Capri solgt.

Den nye er altså en SUV-modell med sportslige coupélinjer, og produksjonen er allerede i gang. Det skjer i den toppmoderne elbilfabrikken i Tyskland, og nye Capri har så dårlig tid at de første bilene faktisk allerede nå er tilgjengelig for prøvekjøring hos Ford-forhandlere rundt i landet. Ford Norge sier at kundeleveringene starter i løpet av den neste måneden.

Den nye utgaven tar altså Capri inn i den moderne tiden, og mange har åpenbart ventet på en slik bil. Siden den ble vist fram i juni har nærmere 200 000 europeiske kunder bygd sin egen elektriske Capri via Fords nettsider.

Så hva kan den by på?

Vel, Capri med Extended Range batteri kombinert med bakhjulsdrift åpner for rekkevidder på 627 kilometer, mens de som går for firehjulsdrift har en oppgitt rekkevidde på 592 kilometer.

Den store styrken til elbildesignede biler er at akselavstanden er lang, og dermed kan den innvendige plassen utnyttes enda mer. Ford Capri byr for eksempel på god oppbevaringsplass som toppes med et bagasjerom på hele 572 liter målt til toppen av seteryggen.

Det er selvsagt også mulig å få hengerfeste, og her er maks hengervekt på 1.200 kilo, og i tillegg åpner elbilen for 75 kilo med last på taket.

Det bør heller ikke stå på kreftene.

Med bakhjulsdrift leverer Capri 296 hk, og plusser man på en motor og firehjulsdrift er det 340 hk som åpner for 0-100 km/t på 5,3 sekunder.

Når det gjelder hurtiglading så åpner elbilen for en ladeeffekt på 185 kW, og 10-80 prosent oppgis til rundt 26 minutter.

Så hva med prisene?

Disse er også konkurransedyktige, for den utgaven med det største batteriet og bakhjulsdrift har fått en startpris langt under momsgrensen ‒ 467.800 kroner.

Faktisk kryper også varianten med firehjulsdrift under halvmillionen ‒ den starter på 496.800 kroner.

Men det kommer også en enda rimeligere utgaven. Capri med et Standard Range-batteri og bakhjulsdrift har fått en veiledende pris på kun 417.800 kroner.

Totalt byr Ford på seks forskjellige fargevalg, inkludert de litt mer frekke Vivid Yellow og Blue My Mind. Førstnevnte er hyllest til den originale Capri-fargen Daytona Yellow, og denne er så langt den mest populære i Europa hvor 1 av 4 har haket av denne fargen når de har bestilt bilen.

Men Norge skiller seg ut, for her er det så langt Magnetic som er favorittfargen.

Nye Ford Capri er klar i to varianter – Capri og Premium.

Standardutstyr inkluderer sportsseter med integrerte hodestøtter, elektrisk justerbart førersete med korsryggsmassasje, oppvarmet ratt, nøkkelfritt system, heldigitalt førermiljø og en 14,6-tommers berøringsskjerm med Sync Move-teknologi, forklarer Ford Norge.

Videre kan Premium-modellen lokke med 20-tommers aluminiumsfelger, flerfarget interiørbelysning, et premium B&O lydanlegg med 10 høyttalere og Matrix LED frontlys.

Ikke overraskende går nordmenn for premium, og hele 9 av 10 har bestilt en slik variant. Ut i Europa er andelen Premium-bestillinger på 55 prosent.

Videre kan Ford Norge opplyser at nye Capri kommer med en rekke avanserte førerassistanseteknologier og smart oppbevaring, og elbilen er blant annet utstyrt med 12 ultrasoniske sensorer, fem kameraer og tre radarer.

På innsiden er det en 14,6-tommers justerbar berøringsskjerm samt flere større lagringsrom, som en 17-liters MegaKonsoll under armlenet foran som har plass til tre 1,5-liters flasker.

– Med nye Ford Capri viderefører vi de opprørske idealene som denne klassiske sportskupéen representerte på 1970- og 80-tallet, samtidig som den er både praktisk, komfortabel og romslig, sier Berg.

‒ Dette er den perfekte elektriske familiebilen med sjel for mange nordmenn, slår den administrerende direktøren fast.

Les også:

Debatt