Dette bildet er fra en Toyota-fabrikk. Men en ny elbil fra merket kommer ikke herfra, men skal lages av Suzuki. (Fotos: Toyota)

Suzuki skal lage elbil til Toyota!

Ja, du leste riktig. Lillesøster Suzuki skal utvikle en ren elbilmodell til giganten Toyota.


Både Suzuki og Toyota deler historie. Begge merkene tok sine første steg ved å lage vevemaskiner, og det i den japanske Enshu-regionen kjent for sin bomulls-produksjon.

At tradisjon står sterk hos de to selskapene viser to av dagens lederskikkelser.

-->
Suzukis tidligere styreleder og nå seniorrådgiver heter nemlig Osamu Suzuki, og over hos Toyota heter styreleder Akio Toyoda. Her er de to fotografert sammen tilbake i 2016, og vi kommer snart til bakgrunnen for det.

Siden de første sikkert litt ustøe skrittene vevde både Toyota og Suzuki seg videre til blant annet bilproduksjon, og de samarbeider mer enn gjerne. Her kommer vi til bildet over.

For allerede tilbake i 2016 begynte de to å utforske mulighetene for et partnerskap, og her står to ting i sentrum. Bevegelsesfrihet for alle, og kjøretøy som er morsomme å kjøre. Siden har de styrket samarbeid flere ganger, og tar nå et stort steg for elbiler.

For nå melder Toyota og Suzuki at de har inngått et samarbeid rundt en elbil, og mer bestemt en SUV. Vi får tro at den blir morsom å kjøre.

Elbilen, for dette er en ren elbilmodell, skal produseres i India hvor Suzuki har en fabrikk, og det hele skal starte opp allerede til våren. Så ja, denne bør ikke være altfor langt unna.

Dette er altså litt oppsiktsvekkende. For det er Suzuki som skal utvikle en elektrisk SUV for Toyota, og i tillegg produsere den. Hmmm.

Etter åtte år med samarbeid inkluderer dette nå også produksjon og gjensidig forsyning av kjøretøy, og altså også elbiler. Og ingen fare, dette er ikke et India eller Asia-spesifikt produkt. Samarbeids-kjøretøyene skal over store deler av verden, inkludert Europa.

Den nye elektriske SUV-modellen skal altså over hele verden, og er ifølge de to selskapene en kvikk SUV som utnytter de skarpe kjøreegenskapene som en elbil byr på.

Videre lover de stor rekkevidde og en komfortabel kabin, og siden dette er Suzuki blir den også tilgjengelig med to elmotorer og dermed et 4WD-system. Har den tradisjonelle Suzuki-egenskaper bør røft norsk terreng ikke være en stor utfordring, selv på vinteren.

Plattformen som benyttes er utviklet av Suzuki, Toyota og Daihatsu, og skal utnytte alle styrkene til de tre merkene. Som firehjulsdriften til Suzuki, som selvsagt er fornøyd med denne avtalen.

‒ Suzuki vil levere vår første BEV (elbil) til Toyota globalt. Jeg er takknemlig for at samarbeidet mellom de to selskapene har blitt ytterligere utdypet på denne måten, sier Toshihiro Suzuki, president i Suzuki Motor Corporation

‒ Mens vi fortsetter å være konkurrenter, vil vi utdype samarbeidet mot å løse sosiale problemer, inkludert realiseringen av et karbonnøytralt samfunn gjennom en flerveis tilnærming.

Toyota er også fornøyde.

‒ Ved å utnytte BEV-enheten og plattformen som vi utviklet i fellesskap, vil vi ta et nytt skritt i vårt samarbeid innen elektrifiserte kjøretøy, sier Koji Sato, president i Toyota Motor Corporation.

‒ Dette vil tillate oss å levere ulike valg som bidrar til et karbonnøytralt samfunn til kunder over hele verden. Vi ønsker å lære av hverandres styrker, konkurrere og videre felles innsats basert på en flerveis tilnærming.

Dette blir dog ikke det første elektriske kjøretøyet laget av Toyota, Suzuki og Daihatsu, for i fjor viste de fram en ganske unik elbil.

Denne skal sørge for varetransport inne i byene, og som bildet under viser kommer denne i egne merkesversjoner. Her er denne litt uvanlige varebilen, og som du ser er det bare fargen, navnet og logoen som skiller disse trillingene.

Les også:

Debatt