Det er lite fart i overgangen til elektriske varebiler, og det vil Statens vegvesen gjøre noe med. (Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen)

Vil piske folket over til el-varebiler

Målet om at alle nye varebiler som kommer til i 2025 skal være helelektriske virker steindødt, og nå sier en ny rapport at pisken må hentes fram om man skal nå dette målet i 2027.


September-måned er en god pekepinn på hvor varebilene nå befinner seg i overgangen til nullutslipp. Målet til myndighetene er altså at alle lette varebiler registrert i 2025 skal være helelektriske, men det virker ganske så urealistisk.

Tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det i forrige måned ble nyregistrert drøyt 1.900 varebiler, og kun 23 prosent var elektriske. Dette sa OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen etter å ha sett de tallene:

-->
‒ Norske bedrifter satser på å fornye varebilene sine, men 7 av 10 velger dieselvarebiler. Myndighetene kan neppe få et tydeligere signal om at incentiver og støtteordninger ved kjøp av el-varebiler er avgjørende for å øke andelen.

Incentiver, ja. Slike dras også fram i en fersk rapport som er laget av Statens Vegvesen og Miljødirektoratet, for begge er bekymret over den daffe farten overgangen holder. 

I den pekes det for eksempel på suksessfaktorer i elbil-overgangen ‒ bruksfordeler som nasjonalt fritak for bompenger og fergetakst og tilgang til kollektivfelt. I tillegg kan også en nasjonal støtteordning for etablering av ladeinfrastruktur være en pådriver. 

Men rapporten nøyer seg ikke bare med gulrøtter, for de henter også fram pisken. 

Rapporten trekker fram både en økt engangsavgift og fjerning av momsfradrag for fossile varebiler som mulige virkemidler, og dette er to ting som vil gjøre ikke-helelektriske varebiler dyrere. Slike tiltak vil dermed tvinge varebilister over på elektrisk kraft. 

Dette er altså tiltak som foreslås i rapporten, så ingenting er avgjort. Men Vegvesenet er klar på at noe må gjøres. 

‒ Vi nærmer oss salgsmålet i 2025 for personbiler.  Nå må vi få fart på overgangen til nullutslipp for varebilene. Veitransportens bidrag til klimamålet i 2030 avhenger av næringstransporten, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Rapporten tar for seg både kostnader, barrierer og mulige virkemidler for elektriske varebiler.

‒ Teknologien har lenge vært et hinder i varebilsegmentet, men den barrieren er i ferd med å løses, sier miljødirektør Ellen Hambro.

‒ Nå er det andre barrierer for å velge elektrisk, som høye investeringskostnader og manglende tilgang til lading, og derfor er det behov for en virkemiddelpakke.

Verken Statens Vegvesen eller Miljødirektoratet virker optimistiske rundt målet i 2025, og ber at dette heller skyves fram til 2027. 

«En snarlig innføring av en virkemiddelpakke kan sikre at vi kommer så nær som mulig målet for lette varebiler i 2025, samtidig som et nytt mål for 2027 kan nås», melder Vegvesenet. 

For importørene som forsøker å bidra til den elektriske overgangen i varebil-segmentet er det selvsagt skuffende å se hvor tafatte myndighetene er, og noen tar selv grep.

Som RSA, importør av blant annet Maxus, som sier at myndighetene selv står bak det som er en nedgang i salget. 

De kjører nå på med sin egen miljørabatt. 

‒ Når myndighetene ikke gjør nok for å fremme elektriske varebiler, tar vi ansvar, sier Mathias Ottersen, salgssjef i Maxus Norge.

‒ Grønne kampanjedager er vår måte å vise at skiftet til nullutslipp også er mulig i næringstransport.

Bare 28 prosent av nye varebiler i år er helelektriske, og en av årsakene er utvilsomt fjerning av økonomiske incentiver. 

‒ Enova-støtten på opptil 50.000 kroner, som tidligere bidro til å gjøre elektriske varebiler mer konkurransedyktige, ble fjernet i fjor sommer. Andre fordeler som adgang til kollektivfeltet har blitt kraftig begrenset, forklarer Ottersen.

‒ Dette gjør det vanskeligere for næringsdrivende å velge grønn transport, selv om det nettopp er denne typen tiltak som bidrar til raskere utskifting av fossile kjøretøy.

Maxus har et stort utvalg av elektriske varebiler, inkludert pickuper og plan- og skapbiler med firehjustrekk, og kjører nå en miljøkampanje ut året. Her er det blant annet en leasingavtale med 0 kroner i startleie og lave månedssummer samt en finansiering med miljørabatter og en miljørente på 0,99 prosent.

‒ Elektriske varebiler er ikke bare et grønt valg, det er et effektivt og kostnadsbesparende valg, sier Ottersen. 

‒ Vi mener næringstransport-sektoren er oversett av myndighetene.

(Foto: Maxus)

Det er også den nye rapporten til Vegvesenet og Miljødirektoratet til dels enig i, som blant annet peker på noen av hindringene i overgangen til el-varebiler:

  • Høyere investeringskostnad knyttet til kjøretøy og lading
  • Manglende tilgang på ladeinfrastruktur
  • Indirekte kostnader f.eks. ved økt tidsbruk til lading
I rapporten foreslås det flere tiltak, og dette er noen av virkemidlene det pekes på:

  • En økning av engangsavgiften for alle fossile varebiler tilsvarende 50 prosent av engangsavgiften for personbiler i 2025 og 100 prosent av engangsavgiften for personbiler 2027.
  • Fjerning av fradragsrett på MVA for varebiler og innføring av MVA-fritak for nullutslippsvarebiler.
  • Nasjonal støtteordning for etablering av ladeinfrastruktur.
  • Innføring av bruksfordeler for nullutslippsvarebiler, som nasjonalt fritak for bompenger og fergetakster og tilgang til kollektivfelt. 
Les også:

Debatt