Våt asfalt kombinert med høstmørket gir krevende lysforhold, og da er det greit at alle lysene på bilen fungerer slik de skal. (Fotos: NAF)

Nå må du huske lys-sjekken

Det er høst og den aller mørkeste tiden på året for bilistene. Våt mørk asfalt sluker nemlig mye av lyset, og det er viktig at lysene fungerer slik de skal.


‒ Det er viktig både for å se og bli sett. Derfor er det viktig å sjekke at lysene på bilen din fungerer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det sier seg selv at de som kjører biler som har kun et hovedlys mister en del av sikten, og når det tillegg er mørkt på veiene kan det skape skumle situasjoner. Men det er også en annen grunn til å påse at man ikke er en såkalt «enøyd banditt».

-->
Det kan føre til at medtrafikantene ser bilen senere, og enda verre ‒ forveksle bilen med en tohjuling. Enøyde banditter er både trafikkfarlige og irriterende på mørke høst- og vinterveier, det mener iallfall NAF.

‒ Kjører du med kun et hovedlys på bilen din ser du langt dårligere, og det er vanskelig for andre å oppdage bilen din i tide, sier NAF-rådgiveren.

‒ I tillegg ser det ut som en motorsykkel som kommer og ikke en bil. Dette kan gi farlige situasjoner, understreker han.

Å sjekke de fleste lysene er enkelt og kjapt, og alle bør gjøre dette nå. Start opp bilen og ta deg en runde rundt. Da får du sjekket både nærlys, fjernlys, tåkelys og blinklys.

Men det er også noen flere lys som bør sjekkes ‒ ryggelys og bremselys. Her må du ha hjelp av noen andre i familien eller naboen som kan ta sjekkejobben. Men det er også mulig å ta denne sjekken helt selv.

‒ Et triks er å rygge bilen opp mot en vegg eller et stort vindu for å se at bremselys og ryggelys fungerer, rådgir Sødal.

Det er altså enkelt å sjekke lysene, slik det alltid har vært. Da er situasjonen en annen om du faktisk har et defekt lys.

I gamle dager gjorde man selv en slik jobb på bare noen minutter utenfor bensinstasjonen, men det er bokstavelig talt historie.

Moderne biler er utstyrt med langt mer avanserte lys som xenon eller LED, og mange biler har også avanserte lamper med lys som beveger seg i svinger og lys som styrer mellom fjern- og nærlys på egenhånd, forklarer NAF.

‒ Dette er nok noe av grunnen til at vi ser mange enøyde banditter på veiene. Siden man må til verksted for å skifte lyspære er det fort gjort å utsette det, mener Nils Sødal.

‒ Noen venter kanskje helt til bilen skal på service. Vi oppfordrer til å få det ordnet med en gang du oppdager at du må skifte en pære. Det er viktig for trafikksikkerheten.

En annen utfordring når høstmørket velter over oss er at mange har lysbryteren på feil innstilling.

‒ Vi ser alt for mange som kjører uten baklys i en tunnel, kjører rundt med parklys og tåkelys på om kvelden eller har glemt å skru på lyset i det hele tatt, sier Sødal.

I Norge er det påbudt å kjøre med kjørelys, og dette kan enten være nærlys eller et led-pyntelys. Baklyset trenger ikke være tent i dagslys, men det må være tent i mørket, som i tunneler og på kvelden.

NAF anbefaler at du i hverdagen kjører med lysene stilt inn på auto. Da er kjørelysene tent på dagtid, mens baklysene kun skrur seg på i mørket og når du kjører inn i tuneller.

‒ Biler produsert etter 2012 skal ha en auto-innstilling for lysene. Har ikke bilen din en auto-funksjon, må du rett og slett huske å skru på lysene før du begynner å kjøre, sier Sødal.

NAF minner om at sjåføren alltid må følge med på vær og føre, og vurdere om de må bruke andre innstillinger underveis.

‒ Spesielt i skumring, på gråværsdager og i snøvær sliter automatikken. Da er det lurt å skru på lysene manuelt sånn at andre ser deg, avslutter Sødal.

Les også:

Debatt