Porsche Taycan Turbo GT og den med Weissach-pakken som har satt rekorder er noen skikkelige elektriske bøller, for her det krefter som man normalt finner i hyperbilene.
For hva sier du til over 1.100 hestekrefter, og dette kombinert med en vekt som er redusert på 75 kilo målt mot Turbo S-utgaven? Ja, det høres solid ut, og er det.
‒ Hver racerbane har sine egne unike utfordringer. For å vise hvor komplett den totale pakken for Taycan Turbo GT med Weissach-pakke er, satte vi oss for å slå rekorder på tre vidt forskjellige baner rundt om i verden, sier Kevin Giek, visepresident Model Line Taycan hos Porsche.
‒ Alle gode ting kommer i tre. Med topptider i Eifel-regionen i Tyskland, i California og i Kina, har Taycan oppnådd suksess internasjonalt.
Kurven har fått sitt nav grunnet formen, og blir smalere etter hvert som den skrider frem og er strukturelt modellert etter utformingen av et sneglehus.
‒ Å akselerere ut av sneglekurven er også ekstremt viktig for å få så mye fart som mulig inn i den påfølgende venstre svingen, forklarer Kern.
‒ Resten av banen er også ekstremt rask. Med Taycan Turbo GT så jeg nøyaktig 300 km/t på speedometeret på det raskeste punktet. Drivverket til Taycan Turbo GT, som er designet for maksimal trekkraft og ytelse, har nok en gang bevist sin verdi på banen.
- Slik har du aldri sett en Porsche 911 Turbo
- Kia EV9 varebil – Norges mest komfortable
- Bil(d)ene fra Oslo Motor Show