Porsche Taycan Turbo GT med Weissach-pakken er en lynrask elbil. (Fotos: Porsche)

Tredje banerekord for Taycan Turbo GT

Porsches raske elbil Taycan Turbo GT har notert seg for et ekte hat-trick, for nå har den hanket inn sin tredje banerekord på ganske kort tid. Se video.


Porsche Taycan Turbo GT og den med Weissach-pakken som har satt rekorder er noen skikkelige elektriske bøller, for her det krefter som man normalt finner i hyperbilene.

For hva sier du til over 1.100 hestekrefter, og dette kombinert med en vekt som er redusert på 75 kilo målt mot Turbo S-utgaven? Ja, det høres solid ut, og er det.

-->
For Porsche har hatt som mål å vise at denne fungerer på alle slags racerbaner, og sendt bilen og testpilot Lars Kern på en skikkelig rundreise.

Først handlet det om den ultimate testen, Nürburgring Nordschleife på hjemmebane, og der ble det ny rekord. Så en bane med en legendarisk sving, nemlig Laguna Seca med den berømte korketrekkeren over i USA. Også der ble det ny rekord.

Det tredje store billandet er Kina, og der har de faktisk en helt ekte Formel 1-bane ‒ Shanghai International Circuit. Og der ble den tredje rekorden innkassert, men det skulle bare mangle. 

Porsche Taycan Turbo GT med Weissach-pakken ble nemlig den aller første serieproduserte bilen som fikk notert en offisiell tid rundt den 5,4 kilometer lange banen, og det på 2:11,28 minutter. Til sammenligning tok Max Verstappen pole med 1:33,66 i vår, men det altså bak rattet på klodens raskeste biler ‒ Formel 1.

‒ Hver racerbane har sine egne unike utfordringer. For å vise hvor komplett den totale pakken for Taycan Turbo GT med Weissach-pakke er, satte vi oss for å slå rekorder på tre vidt forskjellige baner rundt om i verden, sier Kevin Giek, visepresident Model Line Taycan hos Porsche. 

‒ Alle gode ting kommer i tre. Med topptider i Eifel-regionen i Tyskland, i California og i Kina, har Taycan oppnådd suksess internasjonalt.

Den ferske kinesiske rekord ble satt under krevende forhold, og som du skal få se av videoen gikk vindpusserne under rekordrunden.

‒ Det lunefulle været gjorde ikke livet lett for oss. Det regnet lett igjen og igjen, så banen var fortsatt lett fuktig helt til slutten. Jeg er enda mer imponert over balansen og ytelsen til Taycan nå. På slutten av start- og målstrekket må du bremse ekstremt hardt når du går inn i den såkalte sneglekurven, sier utviklingssjåfør Lars Kern. 

Kurven har fått sitt nav grunnet formen, og blir smalere etter hvert som den skrider frem og er strukturelt modellert etter utformingen av et sneglehus. 

‒ Å akselerere ut av sneglekurven er også ekstremt viktig for å få så mye fart som mulig inn i den påfølgende venstre svingen, forklarer Kern.

‒ Resten av banen er også ekstremt rask. Med Taycan Turbo GT så jeg nøyaktig 300 km/t på speedometeret på det raskeste punktet. Drivverket til Taycan Turbo GT, som er designet for maksimal trekkraft og ytelse, har nok en gang bevist sin verdi på banen.

Det hjalp også at Taycan Turbo GT har en attack-modus som åpner for 120 kW ekstra effekt i 10 sekunder. 

Videre sier Porsche at bilen grunnet sikkerhet hadde utstyr som et bur og racingbøttesete, og at ombyggingen tok opp vekten som de ikke klarte å kompensere med å fjerne andre ting. Så denne utgaven veide altså litt mer enn den originale. 

Til slutt sier Porsche at bilen var utstyrt med de valgfrie Pirelli Trofeo RS-dekkene da bilen satte sin tredje rekord på noen få måneder. 

Her kan du bli med på den tredje og foreløpig siste:

Les også:

Hva tenker du