Du har neppe sett en slik superbil før. (Fotos: NiLu27)

Koenigsegg-designer med analog superbil

Sasha Selipanov har forlatt Koenigsegg på jakt etter nye superbiler, og den første kommer i et nytt bilmerke kalt NiLu. Og dette er spinnville greier.


Få av dagens bildesignere kan matche skrytelisten til russiskfødte Sasha Selipanov, for her er det noen ganske så oppsiktsvekkende biler. Han har blant annet vært involvert i Koenigsegg Gemera, Koenigsegg CC850, Bugatti Chiron, Bugatti Vision GT, Bugatti 2015 Atlantic, Lamborghini Huracán og Genesis Essentia.

Ja, du store alpakka!

-->
Nå er tiden åpenbart inne for å gjøre noe for seg selv, for det har dukket opp noen nye bilder av en analog superbil signert et ferskt bilmerke.

Dette heter altså NiLu27, som kanskje ikke er det mest elegante navnet på planeten. Men det har også sin forklaring. Døtrene til designeren heter Nica og Lucia, altså NiLu, mens 27 er favorittnummeret. Ja, etter å ha sett Gilles Villenueve sladde rundt med en Formel 1-bil med startnummer 27.

Som vi skjønner av CV’en er det superbiler som gjelder for Selipanov, og dermed også bilmerket NiLu. Og det er ingen tvil om at bilen de skal vise fram under Wynn Concours i Las Vegas til helgen og LA Auto Show om noen uker er super. Dette er en visjon han har hatt helt siden 2006.

Her er inspirasjonen noen av de aller mektigste bilene, som for eksempel de i F1 og Le Mans, og her er det blant annet et chassis med skreddersydd monocoque av karbonfiber med lette underrammer i aluminiumslegering som skal sørge for kjøreegenskapene.

Kabinen ble designet for å gi perfekte synsvinkler med ideell ergonomi og sikkerhet, og målet var å gi bilen en lavest mulig takhøyde uten å ofre komforten. Dette er en 2-seters, og det er også måkevingedører.

Videre handler menneske/maskin-grensesnittet om manuelle, analoge kontroller, innganger og tilbakemeldinger, så her står det klassiske i senter. Ja, knapper og brytere. Men det er også en skjerm, ryggekameraet/speilet, for å kompensere på det som sportsbiler med midtmotorer sliter mest med ‒ sikten bakover.

Og ja, det er selvsagt en manuell girkasse, dette en 7-trinns, og du kan bare glemme kjøremoduser. Slik driver ikke denne analoge superbilen med.

Og så har vi motoren.

NiLu tuller altså ikke med slike elektriske ting, så dette er en naturlig aspirert motor. En 6.5-liters 80-graders V12.

Faktisk måtte han helt til New Zealand for å finne et selskap som kunne innfri ønskene, og det er at dette kraftverket skal være den sterkeste og mest visuelt slående utgaven av denne motortypen i verden. Det er for øvrig Hartley Engines som leverer denne.

Leverer gjør også kreftene. Motoren som faktisk er fullt eksponert bak og derfor må se ut som et kunstverk yter totalt 1.070 hk og 860 Nm.

Ettersom NiLu27s hyperbil kun veier 1.200 kilo så bør det gå usedvanlig raskt unna, og de selv nøyer seg med å si at den skal nå 400 km/t.

Det spesielle og komplekse eksosrøret er for øvrig 3D-printet.

Dekkene er Michelin Pilot Sport Cup 2 R og har profilen 265/35 R20 foran og 325/30 R21 bak, og det er selvsagt karbonkeramisk bremser fra Brembo på innsidene av de flotte felgene som kommer fra AppTech i Italia.

Det ferske bilmerket sier at de kun skal lage 15 slike analoge superbiler, så da er det vel like greit at vi ikke vet prisen på denne.

Men at mange drømmer om en slik analog superbil er vi ganske sikre på, og her er noen flere bilder av den imponerende superbilen til Selipanov.

Les også:

Debatt