Mitsubishi har lansert flere nye biler det siste året. En ny ASX som er en søster til Renault Captur, en ny Colt som er en søster til Renault Clio og ikke minst den tidligere storselgeren Outlander i en helt ny generasjon.
Det handler selvsagt om PHEV også for den nye utgaven av flaggskipet, og ladehybriden lokker med en elektrisk rekkevidde på solide 86 kilometer som i praksis gjør den til en elbil i hverdagen.
Og elbil er noe Mitsubishi har erfaring med. Ikke bare byr de på slike i det japanske minibil-segmentet, faktisk rundet de nylig 100.000 slike av Mitsubishi eK X EV og Nissan Sakura bare siden mai 2022, men de var også en av de aller første med en masseprodusert elbil i form av lille og litt snodige i-MiEV introdusert allerede i 2009.
Her hjemme er det totalt registrert rundt 4.000 slike, så dette var også en populær elbil i Norge. i-MiEV ble for øvrig faset ut allerede i 2014, så det er nå 10 år siden.
Snart er det duket for en som plukker opp den elektrisk stafettpinnen, for sent i fjor meldte merket at det var på gang en elektrisk kompakt SUV som skal dukke opp til neste år. Om dette blir en fullstendig egenprodusert eller en søster av en elbil som allerede er på plass er ukjent, men elbilen skal iallfall settes sammen av Renault-gruppen i Frankrike.
Nå melder Mitsubishi nok en C-SUV i 2025, og denne blir tilgjengelig enten med bensinmotor (ICE) eller fullhybrid (HEV) drivlinjer som selvsagt er utstyrt med moderne teknologi.
Dermed blir det totalt fem modeller tilgjengelig her i Europa ‒ Colt, ASX, Outlander og de to kommende SUV-modellene i C-segmentet.
Mitsubishi sier ikke så mye om den femte modellen de nå pirrer med, men legger til at de to ny SUV-modellene sammen med Outlander PHEV skal danne ryggraden i en svært konkurransedyktig, elektrifisert SUV-basert modellserie.
Her garderes det altså fullt ut, så utvalget skal inkluderer et helelektrisk drivverk, ladehybrider kalt PHEV og rene hybrider kalt HEV.
‒ Med denne tosporede tilnærmingen til Europas største segment (C-SUV) vil vi tilby et komplett utvalg av elektrifiserte drivlinjer for å dekke et bredt spekter av prispunkter og kundebehov, sier Frank Krol, president & CEO i Mitsubishi Motors Europe.
‒ Legg til hele utvalget av ADAS-teknologier og innebygd Google-tilkobling, og Mitsubishi Motors er klar til å ta et ytterligere skritt mot framtidens mobilitet.
Over i USA kom Mitsubishi med en plan fram mot 2030 tidligere i år, og den viser at de skal komme med to nye biler i segmenter de ikke er inne i per i dag.
I tillegg skal de komme med en ny eller helt oppdatert modell hvert eneste år fra 2026 og til 2030, og planen over dammen inkluderer også helelektriske biler.
Over i Asia viste de nylig fram et konsept kalt Mitsubishi DST Concept under en bilutstilling på Filippinene som i likhet med de nye europeiske SUV-modellene skal komme til neste år.
Dette er dog en større bil enn de her på det gamle kontinentet, for konseptet er såpass storvokst at det faktisk er plass til tre seterader.
Så det skjer åpenbart mye hos Mitsubishi, og her hjemme blir det spennende å se hva de to nye europeiske SUV-modellene vil by på.
Her er dog en forhåndstitt på SUV for et helt annet område, DST-konseptet laget for ASEAN-regionen:
Les også: