I Norge er det slik at kjøretøyene skal være skodd for riktig forhold, og enn så lenge er det eneste kravet for vinterdekkene at disse skal ha minst en mønsterdybde 3 mm. Over hos våre nordiske naboer er det dog et annet spesifikt krav.
Ifølge dekkspesialisten Vianor strammer nå både Finland og Sverige inn lovkravene, og fra 1. desember skal bilene være skodd med vinterdekk som er testet og godkjent for krevende vinterforhold. Det betyr to ting.
Da er det greit at vi har Ann Kristin Storholm, for hun er salgssjef for privatkunder hos Vianor og en ekspert på vinterdekk. Og hun svarer mer enn gjerne på de tre vanligste spørsmålene rundt kjøp av nye vinterdekk, ja, foruten hva de koster, som vi er ganske sikre på at mange spør om.
Pigg eller piggfritt?
Hun legger til at premiumdekk ofte produseres på en mer bærekraftig måte, laget av materialer av høy kvalitet og som er grundig testet.
‒ Som et resultat får du et holdbart dekk som er trygt, komfortabelt og energieffektivt, så i det lange løp er ikke premiumdekk så dyre som de kan virke.
Spesielle dekk for elbiler?
Et tredje spørsmål som Vianors dekkeksperter i stadig økende grad må svare på er; trenger elbiler spesielle vinterdekk?
Vianors korte svaret er nei, og forklarer at om lastekapasiteten er tilstrekkelig og de tekniske spesifikasjonene ellers stemmer overens, trenger du ikke kjøpe et spesielt EV-dekk.
Eksperten utdyper mer enn gjerne:
– Mange premiumdekk er egnet for elbiler, men hvis du leter etter den beste ytelsen, holdbarheten og komforten til en stillegående elbil uten motorstøy, så er spesielle EV-dekk enda bedre.
Så da har du fått svar på de tre vanligste spørsmålene rundt vinterdekk, så da gjenstår bare en ting ‒ lykke til med hjulbytte!
Les også: