I Norge er det slik at kjøretøyene skal være skodd for riktig forhold, og enn så lenge er det eneste kravet for vinterdekkene at disse skal ha minst en mønsterdybde 3 mm. Over hos våre nordiske naboer er det dog et annet spesifikt krav.
Ifølge dekkspesialisten Vianor strammer nå både Finland og Sverige inn lovkravene, og fra 1. desember skal bilene være skodd med vinterdekk som er testet og godkjent for krevende vinterforhold. Det betyr to ting.
De piggfrie dekkene må ha et snøgrepsmerking (3PMSF), eller så kan man selvsagt kjøre med tradisjonelle piggdekk. Dette kravet har foreløpig ikke norske personbiler, men her skal altså bilene alltid være skodd etter forholdene uansett hva kalenderen sier.
Snøgrep-dekkene er indikert med et såkalt Three-Peak Mountain Snowflake-symbol (3PMSF), og det skal garantere at dekket er spesielt designet og testet for å ha snøgrepet som trengs for nordiske vinterforhold, forklarer Vianor.
Og selv om kravet er minimum 3 mm mønsterdybde for vinterdekkene, anbefaler ekspertene 4 mm.
Så et symbol som viser tre fjelltopper og 4 mm mønsterdybde er to gode tips når vinterhjulene skal på bilen, men det er flere. For det viser seg også at de som benytter dekkhotell faktisk har ganske mange spørsmål.
Da er det greit at vi har Ann Kristin Storholm, for hun er salgssjef for privatkunder hos Vianor og en ekspert på vinterdekk. Og hun svarer mer enn gjerne på de tre vanligste spørsmålene rundt kjøp av nye vinterdekk, ja, foruten hva de koster, som vi er ganske sikre på at mange spør om.
Pigg eller piggfritt?
Spørsmålet om pigger eller piggfritt er en tilbakevendende klassiker, sier Vianor. Svaret avhenger av hva slags bil du har, kjørestil, hvor du kjører og dine prioriteringer.
– Hvis du hovedsakelig kjører på godt vedlikeholdte hovedveier og har en proaktiv kjørestil under isete, snørike og våte forhold, er piggfrie dekk et utmerket alternativ. Hvis du alltid vil opprettholde det beste isgrepet, spesielt når du kjører på isete sideveier, anbefaler vi piggdekk, sier Storholm.
‒ Piggfrie vinterdekk fremhever kjørekomfort og lav støy og gir mer fleksibilitet når det kommer til dekkskift, da de kan monteres tidligere på høsten og beholdes på bilen til langt ut på våren. Piggdekk gir derimot ekstrem sikkerhet også under vanskelige vinterforhold.
Hun understreker at forskjellen mellom piggdekk og piggfrie vinterdekk har blitt betydelig mindre de siste årene.
– Grepet til piggfrie premium dekk har blitt betraktelig forbedret og er nå mye nærmere piggdekk når det gjelder sikkerhet. Og dagens piggdekk er veldig komfortable, mer stillegående og enkle å kjøre med.
Budsjett eller premium?
Et annet mye stilt spørsmål gjelder forskjellen mellom billig- og premium dekk, melder Vianor. For de ser jo ganske like ut…
– Forskjellen er at premiumdekk er utviklet for å yte gjennom hele den nordiske vinteren, fra våte veier om høsten til den snødekte vinteren, og på isete veier om våren. De er tryggere og mer forutsigbare under alle forhold, sier salgssjefen.
Hun legger til at premiumdekk ofte produseres på en mer bærekraftig måte, laget av materialer av høy kvalitet og som er grundig testet.
‒ Som et resultat får du et holdbart dekk som er trygt, komfortabelt og energieffektivt, så i det lange løp er ikke premiumdekk så dyre som de kan virke.
Spesielle dekk for elbiler?
Et tredje spørsmål som Vianors dekkeksperter i stadig økende grad må svare på er; trenger elbiler spesielle vinterdekk?
Vianors korte svaret er nei, og forklarer at om lastekapasiteten er tilstrekkelig og de tekniske spesifikasjonene ellers stemmer overens, trenger du ikke kjøpe et spesielt EV-dekk.
Eksperten utdyper mer enn gjerne:
– Mange premiumdekk er egnet for elbiler, men hvis du leter etter den beste ytelsen, holdbarheten og komforten til en stillegående elbil uten motorstøy, så er spesielle EV-dekk enda bedre.
Så da har du fått svar på de tre vanligste spørsmålene rundt vinterdekk, så da gjenstår bare en ting ‒ lykke til med hjulbytte!
Les også: