For Hyundai-merkets elektriske satsing er 2016 et viktig år. Det var nemlig da deres aller første bil som ikke var tilgjengelig som en ren bensin- eller diesel dukket opp, nemlig Ioniq.
Bilens navn sa alt, for dette refererte til ion og unik, og de som ville ha den elektrisk unike bilen måtte velge mellom en hybrid, ladehybrid eller elbil.
Dette er fortsatt den nest mest populære helelektriske Hyundai-modellen i Norge, men den familien har som kjent økt betraktelig. Hyundai har nå på plass den helelektriske og populære Kona samt to nye elbiler i Ioniq-serien ‒ Ioniq 5 og Ioniq 6.
Men det kommer selvsagt mer.
Hyundai har allerede vist fram en ny minstemann i den elektriske familien, Inster, en elbil på godt under fire meter, og nå får vi et glimt at den som befinner seg helt på andre siden av skalaen.
Et nytt og elektrisk flaggskip kalt Ioniq 9.
Elbilen tar altså Hyundai inn i det store segmentet, og er selvsagt en SUV. Det koreanske merket sier at Ioniq 9 som søstrene 5 og 6 er ment å redefinere elbil-opplevelsen, og kan skilte med et romslig og komfortabelt interiør takket være Hyundai-gruppens avanserte Electric-Global Modular Platform (E-GMP).
Videre sier de at det kommende flaggskipet er basert på et «Aerosthetic»-design som skal by på en unik blanding av aerodynamisk ytelse og estetisk appell. Som de gamle og lekre barchetta-modellene henter også Ioniq 9 inspirasjon fra båt-verden, og dette både utvendig og innvendig.
Bilen lange taklinje avslører at dette er en elbil med ganske spandable innvendig plass, og Hyundai avslører såpass mye at det også er en tredje seterad her.
Hyundai forklarer at designet med karakterlinjene på siden skal framkalle de diagonale linjene til de tradisjonelle koreanske klærne, Hanbok. Og selvsagt er det frontlykter med såkalte parametriske piksler, for dette er signaturen til Ioniq-modellene.
Som et ekte flaggskip har den også innfelt dørhåndtak, som denne skissen viser:
Selv om folket nå får en liten sniktitt på Ioniq 9, så holder de altså de fleste kortene tett til brystet. Ioniq 9 får nemlig ikke premiere før i november, og da tar altså merket et nytt steg inn i deres elektriske framtid.
Det skjer ikke så lenge etter at de passerte milepælen med 100 millioner produserte biler. Og bil nummer 100.000.001 var selvsagt en elbil.
Det var nemlig en Ioniq 5, og det passer jo bra. Denne er nemlig designmessig inspirert av konseptet til Hyundais aller første egenproduserte bil, Pony. Og dette konseptet ble vist fram akkurat for 50 år siden.
Hyundai Motor har for øvrig et mål om å nå et årlig salg på to millioner elbiler i 2030, så da gjelder det elektrifisere hele familien. Med kommende Inster og Ioniq 9 bør de være på god vei mot nettopp det.
Les også: