ACEA, denne europeiske bransjeorganisasjonen som huser mange av de store bilmerkene, har over flere måneder ropt varsko. Den store og svært dyre elektriske satstingen hos bilmerkene treffer nemlig ikke bilkjøperne, og resultatet er et sviktende salg.
Senest i september gikk det europeiske nybilsalget ned -6,1 prosent, og elbilene sto kun for 17,3 prosent av alle nybilene som kom til i EU i forrige måned.
Om ikke ACEA tas på alvor, bør man iallfall ta signalene fra Volkswagen-konsernet seriøst. Dette er sammen med Toyota-gruppen de to klart største i bilindustrien, og den tyske gruppen er altså Europas store lokomotiv i bilbransjen.
Og bare så det er sagt ‒ rundt 13 millioner jobber i den europeiske bilindustrien.
Volkswagen-konsernet har kommet med sine tall etter tre kvartal, og det er altså mye rødt der. Gruppens bilsalg endte på 6,52 millioner biler, ned -2,8 prosent målt mot samme periode i fjor.
Og enda mer oppsiktsvekkende med tanke på den store elbilsatstingen fra merker som Volkswagen, Skoda og Audi, elbilsalget til gruppen endte kun på 506.000 biler ‒ noe som er ned -4,7 prosent.
Når det gjelder salgsinntektene landet disse på 237 milliarder euro, noe som faktisk var et par milliarder opp.
Driftsresultatet endte på 13 milliarder euro, og økte kostander sørget for at dette var 21 prosent under samme periode i fjor. Men det kritiske punktet er kontantstrømmen, som var på 3,3 milliarder etter de ni første månedene mot 4,9 milliarder i fjor.
Faktisk er kontantstrømmen til hovedmerket Volkswagen negativ, noe som betyr at de taper penger. De er dermed i en svært uvanlig situasjon, og det er selvsagt krise for folkemerket. Det kommer finansdirektøren i det store konsernet som VW-merket tilhører til lengre nede her.
I konsernet finner vi også merker som Seat og Porsche, og totalt sliter altså gruppen med høye produksjonskostnader. Det har også vært til dels store utfordringer i overgangen til elektriske biler.
I tillegg er det økende konkurranse i det særs viktige kinesiske markedet, og alt dette gjør vanskeligere å opprettholde inntektsnivåene.
Det har allerede gått rykter om at Volkswagen skal stenge ned flere fabrikker og flere tusen mister sine jobber, og det har også gått rykter om lønnskutt opp mot 10 prosent.
Det skal nå være lønnsforhandlinger, og flere har hevdet at de ansatte tvert om krever et lønnstillegg på 7 prosent. Om begge delene er riktig er det altså duket for noen svært vanskelige forhandlinger.
Som du skal få lese under peker finansdirektør Arno Antlitz på en rekke krevende forhold, og kommer også med noen hint om hva som må gjøres.
Han er også opptatt av at folkemerket Volkswagen også må tilby rimeligere som treffer nettopp folket, for hovedmerket i det store konsernet har med årene kommet med stadig dyrere biler.
I dag starter for eksempel den rimeligste elbilen, ID.3, på 300.000 kroner.
Volkswagen har altså lagt fram det økonomiske resultatet for årets ni første måneder, og gruppen CFO og COO, Arno Antlitz, kommer med en lang og ganske interessant forklaring.
Faktisk såpass mye at vi like gjerne tar med alt han sier, så her er finanssjefens tale i sin helhet:
«Konserntallene for de første ni månedene viser veldig tydelig hvor vi må forbedre oss, men viser også hvor vi har våre styrker.
Jeg starter med styrkene. Ordreinngangen i Q3 i Vest-Europa er oppmuntrende og viser at vi har utmerkede produkter på tvers av alle drivverk som nå er fullt tilgjengelig på markedet. De genererer akkurat det momentumet vi trenger akkurat nå.
Nøkkeltallene på konsernnivå er imidlertid nøkterne.
Kjøretøysalget var på 6,5 millioner, en nedgang på 4 prosent.
Salgsinntektene økte noe.
Totalt sett genererte konsernet en avkastning på bare fem og en halv prosent de første ni månedene. I siste kvartal var det kun 3,6 prosent.
Dette betyr at vi for øyeblikket er godt under vårt potensial, gitt våre førsteklasses produkter og våre globale stordriftsfordeler.
Dette gjelder spesielt merket Volkswagen.
Merket hadde en margin på rundt 4 prosent ved inngangen til året og ligger i dag på 2 prosent etter ni måneder. Det tilsvarer et driftsresultat på 1,3 milliarder euro. Noen vil kanskje si: Hva så? Hvor er problemet?
Samtidig investerer vi 4,9 milliarder euro i merket for nye kjøretøy og fremtidige prosjekter.
Som et resultat er netto kontantstrøm – pengene som faktisk blir liggende i merkekassen – negativ.
Det betyr at Volkswagen-merket bygger utmerkede biler, men ikke tjener nok til å investere i fremtiden med egne ressurser. Og Kina kan foreløpig ikke ta igjen dette underskuddet.
Lette nyttekjøretøyer går til og med med underskudd i tredje kvartal. Og i Konsernkomponentene er heller ikke kostnadene konkurransedyktige.
Nøkkelytelsesindikatorer som faste kostnader eller fabrikkkostnader i de tyske fabrikkene fortsetter å forverres, både i absolutte tall og sammenlignet med konkurrentene.
Men det er også positive tegn. I 2024 forventes Wolfsburg å stenge like under 2023 når det gjelder fabrikkkostnader. Her går vi i riktig retning.
Men totalt sett er det fortsatt ikke på langt nær nok. Motvinden har økt. Vi må intensivere innsatsen for å forbli konkurransedyktig.
Og vi må handle nå. Enhver forsinkelse ville være uansvarlig.
På grunn av overkapasitet i markedet er tilbudet høyt mens etterspørselen har gått ned. Prisene er under press.
I dette miljøet kan du ikke øke prisene, til tross for våre utmerkede produkter. Derfor har vi bare ett alternativ: vi må redusere kostnadene og øke produktiviteten, spesielt i de tyske anleggene.
Markedet spiller selvfølgelig også en rolle. Men det er ikke den eneste faktoren. Skoda viser hva som er mulig. I samme miljø har Skoda hatt en solid avkastning på salget på over 8 prosent de første ni månedene og opprettholdt en konkurransedyktig kostnadsbase.
Vi er for tiden i samtaler med de ansattes representanter om hvordan vi kan redusere kostnadene våre i Tyskland. Disse samtalene inkluderer også reduksjon av overkapasitet gjennom mulige nedleggelser av fabrikker i Tyskland. Andre runde med tariffforhandlinger starter i dag parallelt.
Jeg er klar over at kuttene som vurderes hos Volkswagen AG er alvorlige og at mange ansatte er bekymret for fremtiden.
Vi står overfor noen vanskelige og smertefulle avgjørelser. Men det er vårt felles ansvar å lede Volkswagen inn i en positiv og trygg fremtid. Det skylder vi fremtidige generasjoner.
Hvor vil denne veien ta oss?
Denne veien vil ta oss tilbake til våre styrker. Tilbake til det som har gjort oss vellykket.
For meg handler Volkswagen om tre dyder:
- Førsteklasses produkter – produkter som er overlegne i forhold til våre konkurrenter – gjennom flere tiår;
- Kompromissløs kvalitet;
- Og rimelige priser.
Slik har vi blitt Volkswagen opp gjennom årene. Det er slik vi har blitt det mest suksessrike merket i Europa.
Volkswagen blir gjentatte ganger oppfordret til å produsere biler i innstegssegmentet, spesielt elektriske kjøretøy.
Du kan imidlertid bare tilby rimelige, konkurransedyktige priser hvis du har en konkurransedyktig kostnadsbase.
Vi må jobbe sammen for å utvikle denne bærekraftige kostnadsbasen igjen.
Det er vår oppgave nå.
Vi må lykkes med å få til dette sammen.»
Les også: