GTI nesten like miljøvennlig som elbiler


En GTI fra Volkswagen var nesten på høyde med to elbiler i en ny miljøtest, mens folkebilen endte helt i bunn.

Mange kjenner til organisasjonen Euro NCAP. Disse kollisjonstester bilene, og er et slags offisiell testsenter for nybilene.

Ingen bilprodusenter, og da mener vi virkelig ingen, vil score dårligere enn 5 stjerner i Euro NCAP, og gjør det de kan for å få toppscore.

Det betyr at de setter inn det sikkerhetsutstyret som Euro NCAP forlanger, og gjør bilene enda sikrere.

Men nå har bilprodusentene fått en ny utfordring.

Euro NCAP støtter nemlig en ny testorganisasjon kalt Green NCAP, og som navnet så flott viser handler det nå om hvor grønn bilene er. Denne organisasjonen har blant annet støtte fra åtte forskjellige land.

Green NCAP kommer til å bli en viktig organisasjon med årene, ettersom de etter hvert skal teste hvor effektiv elbilene er.

Det betyr at vi endelig får rekkeviddetester som viser helt konkret hvor langt en elbil vil rulle på en lading.

Og, like viktig, hvor miljøvennlig elbilene er i et livsløp. De vil altså ta høyde for karbonavtrykket, noe som inkluderer produksjon, lading og etterbruk. Dette kan føre til at gapet mellom fossilbiler og elbiler tettes, sier Green NCAP.

Men så langt har de ikke kommet ennå, og nå nøyer de seg med å teste ut generelt hvor miljøvennlig bilene er.

Det handler altså om forbruk og utslipp, og Green NCAP har delt testene opp i to hovedkategorier. En såkalt «ren luft»-indeks og en «energieffektiv»-indeks. Bilene testes både fysisk på veiene og i laboratorium.  

Green NCAP understreker at for noen produsenter av bensin- og dieselbiler er det en avveining mellom å begrense utslippene og gjøre bilene mest mulig effektiv, og noen har gått for enten det ene eller andre. Og det går utover totalscoren.

De innleder det hele med hele 12 modeller, som også inkluderer to elbiler.

Disse to, BMW i3 og Hyundai Ioniq, scoret selvsagt 5 stjerner. Begge fikk toppscoren 10 poeng i ren luft, og 8,5 poeng i effektivitet.

De andre 10 var altså biler med forbrenningsmotorer.

En av disse imponerte stort, og var nesten helt på høyde med elbilene. Dette er viktig å ta med seg, ettersom mange politikere fortsatt tror at det kun elbiler som er miljøvennlig. Det er altså feil, for mange av dagens nye biler er faktisk ganske så snille mot miljøet.

Det gjelder spesielt Volkswagen Up GTI med manuell girkasse. Denne fikk 4 stjerner, og oppnådde 9,2 poeng på ren luft og 6,7 poeng på energieffektiv. Den lå altså ikke veldig langt bak de rene elbilene.

To andre modeller sørger også for at luften holder seg ganske ren.

For dieselversjonen av BMW X1 1.8 med 2-hjulsdrift og manuell gir samt Mercedes A-klasse A200 med 2-hjulsdrift og automatkasse scoret begge godt over 9 poeng på ren luft, og oppnådde begge 3 stjerner.

En bil endte opp med 2 stjerner, og det var 1-literen til Ford Fiesta med Ecoboost-teknologi. Denne scoret 8,0 på ren luft, og med en effektivitet på 4,4 poeng klarte den å karre seg over noen veldig kjente modeller.

Volvo har i årtier vært anerkjent som en av det mest sikre bilmerkene, og får nesten uten unntak 5 stjerner i sikkerhetstester. Men det er litt verre med effektiviteten.

For XC40 T5 2.0 med 4-hjulstrekk og automatgir fikk sammen med Audi A7 Sportback 50 TDI 4x4 automatgir og Subaru Outback 2.5-liter 4x4 CTV 1 stjerne, og alle tre befant seg godt under 3-streken på effektivitet som trakk voldsomt ned. De scoret nemlig alle godt over 6 på ren luft.

Men de slo iallfall en trio som ble helt stjerneløs.

Fiat Panda 0.9-liter 2-hjulstrekk med manuell gir klarte kunststykket å få 0,0 poeng i ren luft, men slo tilbake med 6,0 poeng i effektivitet. Likevel ble det en klar 0’er.

Det endte også Ford Fiesta 1-liter Ecoboost 2-hjulstrekk med manuell gir opp med. Du rynker kanskje på nesa nå, ettersom vi skrev at den faktisk fikk 2 stjerner.

Men denne modellen er utstyrt med en såkalt Euro 6b-utslippsstandard, mens den med 2 stjerner har den nye Euro 6d.

Og den fikk selskap i bunnen av folkebilen, nemlig VW Golf. Mer eksakt 1.6 TDI 4x2 med manuell girkasse.

Golfen oppnådde 3,1 poeng i ren luft og 6,7 i effektivitet.

Det holdt altså til ‒ ingenting.

Euro NCAP håper nå på samme effekt for Green NCAP som de selv har opplevd. Altså at produsentene strever etter 5 stjerner også i miljøtesten.

‒ I årevis har det vært forskjeller mellom offisielle tester og reelt utslipp og forbruk på veien. Forbrukerne får ikke det forbruket som blir opplyst, sier styreleder i Euro NCAP, Pierre Castaing.

‒ Nå er lovgivningen riktignok strammet opp, men forbrukertesting kan utfylle dette og ta det et skritt videre. Det kan virkelig oppfordre bilprodusenter til å slå konkurrentene ved å utvikle videre innen energieffektivitet og utslippsreduksjon. Vi er sikre på at de vil svare på utfordringen, til fordel for bilkjøpere og miljøet.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Seat Tarraco sikrere enn G-klasse

Årets tre første kollisjonstester er gjennomført, og alle fikk 5 stjerner. Seat Tarraco imponerte stort. (Begge foto: Euro NCAP)

Les mer om:

Nyheter