Kollisjonstest-organisasjonen Euro NCAP har delt ut årets priser, og Mercedes A-klasse ble kåret til årets sikreste bil. Også Hyundai og Lexus fikk priser. Se video.
Vi bør alle sette pris på Euro NCAP. Dette er nemlig organisasjonen som presser bilindustrien til å komme med sikrer biler, både for de på innsiden og utsiden.
Euro NCAP har strenge krav, og i 2018 ble det enda tøffere å få 5 stjerner. De innførte nemlig nye tester som skal gjøre de myke trafikantene enda mer sikre, og det innebærer automatisk nødbremse-teknologi og andre hjelpemidler.
De bilene som ikke kommer med slike ting kan altså bare glemme toppscore, og de 5 stjernene er som kjent også svært viktig når produsentene skal markedsføringen nye modeller.
Så de fleste jakter febrilsk på toppscoren, og resultatet blir altså enda mer sikre biler med enda mer teknologi. Og det gjelder heldigvis ikke bare de aller dyreste modellene.
For Euro NCAP har nemlig kåret lille Mercedes A-klasse til årets bil i konkurranse med 22 andre biler.
Den imponerte med en testscore over 90 prosent i tre av de fire hovedkategoriene, mens den i den svært så krevende kategorien «sikkerhetsassistenter» oppnådde den 75 prosent. Det høres kanskje ikke så veldig imponerende ut, men i denne tilhører den beste scoren så langt den nye Audi Q3 som oppnådde 85 prosent.
Mercedes A-klasse fikk i tillegg 96 prosent i «voksen passasjer», 91 prosent i «barne-beskyttelse» og 92 prosent i «utsatte myke trafikanter».
I tillegg til sammenlagtseieren ble selvsagt A-klasse også kåret til å tryggeste småbil.
Lexus har også grunn til å være fornøyd, for de hanket nemlig inn to priser ‒ begge signert ES.
Modellen ble kåret til årets sikreste blant de større familiebilene, og den hanket også inn årets grønne utmerkelse. Euro NCAP har nemlig slått sammen hybrid- og nullutslippsbiler, og kårer den sikreste av disse.
Så to priser til Lexus der altså.
ES oppnådde 91 prosent i «voksen passasjer», 87 prosent i «barne-beskyttelse», 90 prosent i «utsatte myke trafikanter» og 77 prosent i «sikkerhetsassistenter».
Den tredje modellen som fortjente ekstra heder ble Hyundai Nexo, tidenes første hydrogenbil som ble testet av Euro NCAP. Og den leverte varene så det holdt.
Nexo imponerte med 94 prosent i «voksen passasjer», 87 prosent i «barne-beskyttelse», 67 prosent i «utsatte myke trafikanter» og 80 prosent og i «sikkerhetsassistenter».
Dette holdt til å bli kåret til årets mest sikre bil blant de store «off-road-familiebilene» som Euro NCAP kaller kategorien.
‒ I 2018 introduserte vi nye tøffe tester med særlig fokus på sikkerhetsbrukerbeskyttelse. De tre prisvinnerne som «beste i klassen» i år demonstrerer tydelig at bilprodusentene streber etter det høyeste nivået av beskyttelse, og at Euro NCAPs vurderinger er en katalysator for disse viktige sikkerhetsforbedringene, sier generalsekretær Michiel van Ratingen.
Euro NCAP har altså testet 23 nye biler i 2018, og hele 16 av disse fikk toppscore med 5 stjerner. Men det var også noen sorte får, blant annet Fiat Panda som klarte kunststykket å få 0 stjerner.
Her er listen i synkende rekkefølge:
Her er en video hvor du kan se årets tre prisvinnere bli krasjet:
- Les også: Fiat, hva holder dere på med?
- Les også: Denne tøffingen er en skikkelig svekling
- Les også: Nei, bilene kan ikke kjøre av seg selv