BMW X1 med episk dårlig testresultat


Den amerikanske versjonen av BMW X1 gjorde det så dårlig i en nødbremsetest for fotgjengere at den ikke en gang ble rangert.

I fjor introduserte det europeiske testsentret Euro NCAP nye og tøffere tester for nybilene, og disse inkluderte nødbrems for fotgjengere.

Bilene må altså bremse automatisk for fotgjengere om de skal score 5 stjerner, noe de aller fleste også gjorde i 2018.

16 av de 23 bilene som ble testet i fjor fikk full score, og dette inkluderer den eneste som ble testet fra BMW ‒ en X5.

Men det finnes diverse testorganisasjoner for biler, og i USA tester blant annet Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) bilene.

Disse har nå testet nødbremsesystemer for 11 biler, mer bestemt nødbremsesystemet for fotgjengere.

Honda CR-V (2018-19), Subaru Forester (2019), Toyota RAV4 (2019) og Volvo XC40 (2019) oppnådde alle toppscore kalt «overlegen».

Deretter fulgte Chevrolet Equinox (2019), Hyundai Kona (2018-2019), Kia Sportage (2019), Mazda CX-5 (2018-2019 og Nissan Rogue (2019) med en «avansert» rangering, mens Mitsubishi Outlander 2019-modell fikk «basis» rangering.

Så var det denne BMW X1 da.

IIHS skriver at den ikke en gang fikk nok «kreditt for en rangering». Det scoret så få poeng at den ikke en gang nådde innslagspunktet på grafen.

Den sviktet altså så kapitalt at den ikke en gang ble rangert.

IIHS testet de 11 bilene i seks forskjellige scenarier, og hver av bilene ble testet hele fem ganger i hver situasjon slik at det skulle bli nøyaktig.
  • Nødbrems for voksne fotgjengere som går over veibanen hvor bilene kjørte i 19 og 40 km/t.
  • Nødbrems for barn som løper over veibanen hvor bilene kjørte i 19 og 40 km/t.
  • Nødbrems hvor en voksen gikk langs veikanten og bilene kjørte i 40 og 60 km/t.
Bakgrunnen for at IIHS har gjennomført denne testen er at antall dødsulykker blant forgjengere i USA har gått opp siden 2009. Da omkom 4.109 fotgjengere, mens tallet for 2017 var på hele 5.977 døde.

Dette er altså noe automatisk nødbremsesystem kan bidra til å redusere, og det er også bakgrunnen for at Euro NCAP introduserte slike kriterier i fjor.

Og snart blir det mest sannsynlig strengere krav i Europa.

Senest i går (21. februar) stemte en komité i EU-parlamentet over nye sikkerhetskrav til bilene (General Safety Regulation), og bestemte at en rekke nye systemer skal bli standard i nye biler. Dette inkluderer automatisk nødbrems (AEB), trøtthetsalarm, ryggevarsler, automatisk nødblink og filskiftevarsler.

Ettersom dette ble godkjent av en viktig komité i går er det ventet at de nye reglene også går gjennom resten av EU-leddene og blir en realitet.

Til slutt skal vi skal også forsvare BMW X1 litt, for det fortjener den faktisk.

X1 ble både i 2015 og 2016 plukket ut til å bli IIHS’s årets «Top Safety Pick», og organisasjonen skrøt blant annet hvor god og sterk strukturen på bilen var.

BMW X1 ble også testet av Euro NCAP tilbake i 2015, og oppnådde da en toppscore med 5 stjerner.

Så det er helt klart en sikker bil.

Iallfall for de som sitter i den.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Livsfarlige takbokser

NAF har testet 9 takbokser, og 4 av disse fikk strykkarakter da de ikke nådde 3 poeng. Kun en takboks endte over 4 poeng. (Alle foto: NAF)

Les mer om:

Nyheter