Hjem / Nyheter / Fiat, hva holder dere på med?
Fiat Panda klarte kunstykket å få 0 stjerner i Euro NCAP's kollisjonstest. (Begge foto: Euro NCAP)
Fiat Panda klarte kunstykket å få 0 stjerner i Euro NCAP's kollisjonstest. (Begge foto: Euro NCAP)

Fiat, hva holder dere på med?

Euro NCAP har kjørt ni nye biler gjennom sikkerhetstester, og sju kom ut med 5 stjerner. Men så var det Fiat-gruppen da. Se videoer.

De aller fleste nye biler er svært så trygge, og det er Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508, Volvo V60 og søsteren S60 gode eksempler på. Disse sju bilene har akkurat gått gjennom omfattende sikkerhetstester hos Euro NCAP, og ble belønnet med toppscore og 5 stjerner. Se krasjvideoer helt nederst.

Annonse

Men så er det disse fordømte unntakene da.

Denne gang i form av to biler fra Fiat-Chrysler-gruppen (FCA).

Kun en eneste gang i Euro NCAP’s historie har en bil fått 0 stjerner. Det skjedde i fjor, og synderen het Fiat Punto. Men sørgelig nok har den modellen nå fått selskap, og nok en gang er det merket Fiat som krasjlander.

Med kun en beltevarsler som scoret poeng endte Panda opp med soleklare 0 stjerner, og kan dermed (u)trygt parkere seg i skammekroken sammen med Punto.

Annonse

Men det er ikke alt.

FCA eier også Jeep, og Wrangler ble også testet sammen med Panda. Det gikk ikke mye bedre, og den nye terrengbilen kun utstyrt med en beltevarsler og en enkel fartsbegrenser endte opp med fattige 1 stjerne.

Mens Panda riktignok er en aldrende herremann som faktisk også ble testet i 2011, er JL-versjonen av Wrangler som ble testet en helt ny modell.

‒ Det er virkelig skuffende å se en helt ny bil som blir satt på salg i 2018 uten autonomt bremsesystem og ingen filassistanse. Det er på tide at vi ser et produkt fra Fiat-Chrysler-gruppen som tilbyr sikkerhet slik som rivalene gjør, sier generalsekretær Michiel van Ratingen i Euro NCAP.

Men selv om de sju andre bilene oppnådde 5 stjerner var det ikke alle som imponerte like mye.

Euro NCAP avdekte nemlig et problem med sideputene til Hyundai Santa Fe utstyrt med panoramatak. De oppdaget nemlig at kollisjonsputene da kan bli revet i stykker. Men den sørkoreanske produsenten er allerede på saken, og nye biler har fått en fiks som retter opp i problemet. Hyundai vil også tilbakekalle biler for å fikse opp i problemet.

Også BMW X5 hadde problemer med kollisjonsputer, og der var det de som skal beskytte knærne. Disse ble ved enkelte scenarier ikke utløst korrekt, og dette problemet oppdaget også Euro NCAP da de testet 5-serie i 2017.

‒ Til tross for det arbeidet produsentene legger ned under utviklingen av sine biler, ser Euro NCAP fortsatt mangel på robusthet i noen grunnleggende sikkerhetsområder. Men for å være rettferdig, Audi Q3, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 og Volvo V60/S60 har satt standarden som de andre dømmes etter denne gang, og andre produsenter må gjøre det bra for å følge de. Spesielt I-Pace demonstrerer at framtidige biler vil være gode for miljøet, men som også byr på høye nivåer av sikkerhet, sier van Ratingen

Her er krasjvideoene fra alle de ni bilene som ble testet i den siste runden.

Audi Q3:

BMW X5:

Hyundai Santa Fe:

Jaguar I-Pace:

Peugeot 508:

Volvo V60:

Fiat Panda:

Jeep Wrangler:

Følg bil24 på Facebook

 

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *