Seat Tarraco sikrere enn G-klasse


Seat Tarraco imponerte stort i en ny kollisjonstest, og er en svært sikker bil. Også Honda CR-V og Mercedes-Benz G-klasse fikk 5 stjerner. Se videoer.

Dagens biler er heldigvis ganske så mye sikrere enn kun få år tilbake, noe tre høyreiste modeller viser.

For to SUV-modeller og en terrengbil raket alle inn alle de 5 stjernene tilgjengelig da Euro NCAP kjørte de gjennom test-kverna.

‒ Her har vi tre nye biler, som konkurrerer i samme segment og får toppscore. Det er imponerende nok, men det faktum at alle tre terrengvariantene er utstyrt med AEB-systemer for fotgjengere og syklister demonstrerer virkelig kraften til forbrukertesting, sier generalsekretær i Euro NCAP, Michiel van Ratingen.

Tidligere har produsentene nedjustert utstyr for enkelte grupper, men Euro NCAP har innført nye og tøffere krav rundt sikkerhetsutstyr. Det har gjort sitt til at stadig flere biler kommer med blant annet AEB-system, som må til om de skal få 5 stjerner.

Det fikk altså alle tre som nå er testet.

Mest imponerende var Seat Tarraco, en i utgangspunktet billig bil.

Denne er bygd på Volkswagen-gruppens MQB-plattform i likhet med kusinemodellen Skoda Kodiaq, testet til 5 stjerner i 2017.

Og selv om testene er strengere nå ble det altså 5 stjerner også på Tarraco, som ikke minst imponerte med et av tidenes aller beste resultater i «voksen beskyttelse». Her oppnådde den fantastiske 97 prosent, noe verken Honda CR-V eller Mercedes G-klasse var i nærheten av.

Tarraco scoret 84 prosent i «barne-beskyttelse», 79 prosent i «myke trafikanter» og 79 prosent i «sikkerhetsassistenter», og er en svært så sikker bil. Faktisk overraskende solid.

Her testes Tarraco:

https://youtu.be/hufUXyz3A4E

G-klassen var ikke like imponerende, og scoret litt lavere i alle de fire kategoriene. Så en Seat-modell er altså mer trafikksikker enn en Mercedes-modell ‒ hvem hadde trodd det?

Men G-klasse er godt innenfor 5 stjerner slik også A-klasse var i fjor, og er altså en meget solid bil. Den oppnådde 90 prosent i «voksen beskyttelse», 83 prosent i «barne-beskyttelse», 78 prosent i «myke trafikanter» og 72 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her krasjes G-klasse:

https://youtu.be/oKYyRWFuhas

Honda har tidligere fått 5 stjerner for både Jazz, HR-V og Civic, og nå var turen kommet til den populære SUVen CR-V. Og den skuffet heller ikke.

Også den scoret litt lavere enn den sikre Tarraco i tre kategorier, men i likhet med G-klasse holdt den seg godt innenfor til å få 5 stjerner.

Den endte med 83 prosent i «voksen beskyttelse», 83 prosent i «barne-beskyttelse», 70 prosent i «myke trafikanter» og 76 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her er den krasjvideoen:

https://youtu.be/GIaZ39UY9II

Trioen var de første som ble testet av Euro NCAP i år, mens organisasjonen testet 23 biler i 2018.

Av disse fikk 16 biler 5 stjerner, fire modeller 4 stjerner, 1 bil 3 stjerner, 1 bil 1 stjerne og en bil 0 stjerner.

Her er oversikten for 2018/2019 rangert i synkende rekkefølge:

Bilmodell Antall stjerner
Seat Tarraco
Honda CR-V
Mercedes-Benz G-klasse
Mercedes-Benz A-klasse
Lexus ES
Audi Q3
Volvo XC40
Audi A6
Volvo S60
Volvo V60
Peugeot 508
Mazda 6
Hyundai Nexo
Hyundai Santa Fe
Volkswagen Touareg
Jaguar I-Pace
BMW X5
Nissan Leaf
Ford Focus
Ford Tourneo Connect
Opel Combo
Citroën Berlingo
Peugeot Rifter
Suzuki Jimny
Jeep Wrangler
Fiat Panda
Følg bil24 på Facebook

Les også:

Nye A-klasse årets sikreste bil

Dette er årets mest sikre bil, Mercedes-Benz A-klasse. (Alle foto: Euro NCAP)

Les mer om:

Nyheter