Golf dyttet ned fra tronen

Bil-Europa holder pusten for hva som kommer, men i mellomtiden har Volkswagen Golf blitt dyttet ned fra tronen.


Allerede før korona-pandemien rullet over oss hang det mørke
skyer over bilindustrien i Europa. Så sent i januar falt antall registeringer
til langt under 1 million, og med 955.113 registrerte biler var dette det
laveste månedstallet i Europa siden 2015.

Og det er flere årsaker til dette.

‒ Situasjonen forverres raskt i Europa på grunn av kompleks
regulering, mangel på tilgjengelige homologerte biler og økende press på
økonomien. Alle disse faktorene har en negativ innvirkning på forbrukernes
tillit, påpeker Felipe Munoz, en analytiker i Jato Dynamics.

EU og nasjonale myndigheter har altså vært lite forutsigbare
når det kommer til reguleringer av bilene, noe som har ført til at mange merker
rett og slett ikke har klart å få godkjente nok modeller.

Og har man ikke biler å selge, ja, så selger man heller ikke
biler.

De fleste produsentene er nå godt i gang med omleggingen til
mer elektrifiserte modeller med mindre utslipp, så denne vanskelige perioden er
snart et tilbakelagt kapitel.

Men et problem kommer som kjent sjelden alene.

For med korona-viruset kommer det også en virkelig krise i
bilindustrien.

Alle de store merkene har stengt ned sine produksjonslokaler,
og nå står svært mange jobber i fare.

Den europeiske bilprodusent-organisasjonen ACEA frykter en gigant-kollaps
som får svært store ringvirkninger.

‒ Det er helt klart den verste krisen noensinne i bilindustrien,
sier Eric-Mark Huitema, ACEA’s generaldirektør.

‒ Med all industri som stopper opp og et detaljhandelsnett
som effektivt lukkes, står nå jobbene til rundt 14 millioner europeere på
spill. Vi etterlyser sterke og koordinerte tiltak på nasjonalt og EU-nivå for å
gi øyeblikkelig likviditetsstøtte til bilbedrifter, deres leverandører og
forhandlere, legger han til.

Bilindustrien i Europa har 229 produksjonslokaler med 2,6
millioner ansatte, mens det ifølge ACEA er 13,8 millioner personer som er
ansatt enten direkte eller indirekte i den europeiske bilsektoren.

Og de mørke skyene som nærmet seg i januar er enda nærmer i
februar, og det er altså før korona-effekten slår inn.

Ifølge Jato ble det registrert 1.063.264 i Euro-27 i februar,
noe som er nedgang på -7 prosent i forhold til februar 2019.

Med nedgangen på -7,6 prosent i januar er den totale
nedgangen for årets to første måneder på -7,3 prosent, og kun seks av landene notere
seg for en oppgang i februar. Og det inkluderer ingen av de store, men nasjonene
Estland, Litauen, Portugal, Latvia, Hellas og Finland.

Når det gjelder merkene fikk også de fleste en nedgang i
februar, deriblant de fem mestselgende ‒ Volkswagen, Peugeot, Renault, Mercedes
og Ford.

Nummer seks er Toyota, og de gjorde et hopp med en oppgang
på hele 11 prosent. Også BMW på 8. plass fikk en oppgang, og økte salget med 4
prosent.

Når det gjelder modellene er kongen dyttet ned fra tronen,
og det er kanskje ikke så veldig overraskende. Volkswagen gjør nå klar 8.
generasjon av Golf, og dermed lider den utgående modellen litt.

Det ble registrert 24.735 Golf-modeller i februar, og den gamle kongen måtte se seg passert av Renault Clio ‒ som ble ny for ikke så veldig lenge siden.

Clio presset seg akkurat foran med 24.914 registreringer.

Den tredje mest populære i Europa i februar var den nye Peugeot 208, og det var ingen rene elbilmodeller inne blant de 25 mest populære.

Her er registerings-oversikten til Jato for februar over både merker og modeller:

Les også:

Les mer om:

Nyheter