Test av Porsche Taycan 4S

Endelig har helelektriske Taycan kommet til Norge, en bil jeg har gledet meg stort til å teste siden jeg først så Porsche presentere den. Og jeg kan med hånden på hjertet si at gleden og entusiasmen rundt denne bilen bare vokste da jeg testet den en værhard helg i februar.


Halo i luken for en herlig, vakker og nydelig bil!

Jeg starter det hele med å si at jeg, som bilblogger, er
helt tom for ord etter å ha kjørt rundt i denne i noen timer, noe som passer seg
rimelig dårlig.

Jeg har dog funnet en god del ting jeg liker, men som vanlig
er det ting man kan plukker på her og.

Det er hvertfall INGEN TVIL om at dette er et utrolig pent
karosseri, og det er ikke bare estetisk, men også praktisk.

For dere som liker å se litt video, så fikk jeg lagd det
også, og den kan du se nedenfor.

Eksteriøret mener jeg dette er en meget vakker bil, og det
er så masse detaljer her som gjør at en som er litt glad i bildesign ser
stjerner.

Karakteristisk for Taycan er disse lyktene og luftinntakene
man har under lyktene.

Den har og som dere kan se bak forhjulet et luftuttak, og
dette ser ikke bare rått ut, men bidrar og til at lufta trekkes gjennom bilen
slik at kjøreegenskapene blir bedre.

Strømlinjeformet er hele bilen, og det en skal merke seg med
Taycan er at den har fått en del designtrekk og uttrykk fra andre Porscher.

Eksempelvis har denne, som 911, ganske brede hofter og
skuldre. Detaljene og linjene foran rundt og på panseret har også likhetstrekk
med 911 og selve LED-lyktene har samme uttrykk som det andre nye Porscher blir
levert med, og det er stilig.

Ellers er jo selve frontfangeren flunka ny, og jeg synes den
tar seg veldig bra ut, samtidig som den matcher designet på bakfangeren.

Som dere ser, har bakfangeren som frontfangeren noen av de
samme formene. Ellers synes jeg denne bakfangeren har et futuristisk trekk, men
det er på sin plass da dette er Porsches aller første helelektriske bil.

Bilen er jo også ganske bred bak, men det er jo bare sexy.
Bak har man den karakteristiske ledstripa og Tayvan har og som andre Porscher
fått logoen puttet bak under stripa, pent!

Noen der ute lurer sikkert på hvordan man får opp bakluka,
og det kan jeg fortelle deg; Hvis du ser rett under selve karmen på bakluka,
ser man en firkantet liten knapp, trykker man på den så kommmer bakluka opp.

Ellers kan du bruke knapper inne i bilen for å åpne luka
foran, bak, og ladelukene, og du kan også bruke nøkkelen til å åpne bakluka
automatisk. Veldig kjekt og praktisk!

Dette er en heftig bil altså! Det beste med denne er at den
viderefører mye av utformingen som 911 har, til en grand coupé, og det ser helt
latterlig bra ut.

Ikke bare ser det bra ut, men det er og bra for
vindmotstanden og kjøreegenskapene.

For hvordan er så denne Taycan å kjøre?

Den er fenomenal!

Den kombinerer perfekt komfort og sport, og leverer en
nydelig balanse av de begge i forskjellige moduser.

I normal (komfort) modus, er denne meget behagelig å kjøre,
og jeg ble rett og slett overveldet. Når du sitter og kjører, føler man raskt
at det er brukt masse ressurser på å få denne bilen til å levere en
perfeksjonert kjøreopplevelse.

Jeg opplever at rattet er helt formidabelt å holde i, setene
er ikke for harde eller for myke, og det adaptive understellet arbeider
synkront med underlaget.

Alle utgaver av Taycan leveres med Porsche Active Suspension
Management, og har i tillegg 4D chassis kontroll som har til oppgave å
analysere kjøresituasjonen i tre dimensjoner, for så å beregne bilens status og
bedre kjøresituasjonen.

Jeg opplever at disse systemene fungerer helt ypperlig, noe
som gjør at Taycan faktisk tåler litt humpete bilvei og spisse fartshumper.

I Sport og Sport Plus får du derimot oppleve en annen side
av Taycan, som med det første kan virke litt skremmende, men kjære vene så
morro!

Bilen senker seg, responsen fra pedalen og rattet blir
skjerpa, og bilen gjør seg klar for å sluke mil etter mil i høyere hastigheter.

For med firehjulstrekk, spontan elektrisk kraft, 571 hester
og 650 Nm så er ikke dette kjedelig, tvert imot så er det så gøy at du ikke vil
klare å stoppe å leke deg før det har gått et par timer.

Det er så sykt moro å kjenne på følelsen av å bli sugd
tilbake i setet, og kaste seg inn svinger man normalt ikke ville kastet seg inn
i.

Når det er sagt kan det jo være lurt å ha i bakhodet at
dette er en bil som med mye ekstrautstyr koster 1.373.120 kroner, men litt moro
på jobb må man ha det!

Startprisen for Taycan 4S med stor batteripakke er 971.500 kroner
hos Porsche Center Sør.

For ja, dette er ikke en billig bil slik som mange kanskje
trodde og håpet at den ville bli. Den aller minste utgaven av Taycan starter på
912.900, og da har du performance batteripakken som har en WLTP på 333-407 kilometer.

Testbilen hadde performance plus batteripakken, og da ligger
WLTP på 386-463 km. Ellers hender det jo at en foretrekker ekstrautstyr og sin
vri på interiøret, og da går tusenlappene fort unna, men for deg som er ute
etter en type bil som dette så er det kanskje verdt det? Jeg vil hvertfall tro
det.

Når det gjelder rekkevidde så fikk jeg ikke mulighet til å
ta en omfattende rekkevidde test, men jeg fikk testet forbruk opptil flere
ganger.

På testruten til Nybiltester, brukte Taycan 28,2 kWh i snitt
på 45 kilometer. Et ålreit forbruk, som ble høyt på grunn av veldig dårlig
værforhold. Jeg kjørte nemlig 45 kilometer i sterk motvind og sludd/snø hele
veien, noe som gjorde at bilen måtte jobbe litt ekstra.

I tillegg kjørte jeg på store og brede vinterdekk. Kjører du
derimot på en dag med lite vind, varmere temperaturer og relativt tørt
underlag, med dekk med mindre spor i, vil du ikke få problemer med å få forbruk
under 27 kWh.

Jeg nevnte tidligere at Taycan ikke bare byr på estetikk,
men og praktiske løsninger, og dette ser man både innvendig og utvendig.
Bagasjerommet ser kanskje ikke så alt for stor ut på bildet, men det er formet
som et kvadrat, og rommer hele 366 liter.

På hver side har man to hull bak hulbuene, som man også kan
stappe nedi en del smått.

Disse er faktisk litt dype, noe som gjør at man faktisk fint
kan bruke dem, kjekt!

På høyre side har man samme løsningen, men her finner du og
12V uttak. Til høyre i bildet ser du og en hank som en kan bruke til å sikre
last med, og lignende løsning har du og på venstre side.

I filmen jeg lagde, kan du også se at det er en krok i taket
på bagasjerommet, som du kan bruke til å feste handleposer i slik at de skal
klare å stå hele veien til og fra butikken når du kjører som en pensjonert
rallysjåfør.

Taycan har også bagasjerom foran, og det må man ikke glemme!

Dette rommer hele 81 liter, og er og praktisk utformet.

Ser man det! Man får fint plass til en sekk og en veske.

Frunken er utformet som en boks, så det er heller ikke noe
problem å dytte nedi en liten reisekoffert hvis man har med seg det. Lokket for
å fylle spylervæske ser du så vidt det er nederst på midten av bildet.

Og så til det aller mest sexy på denne testbilen;
interiøret.

Jeg får nesten vann i munn og dette er sånt som gir meg
gåsehud. Cockpiten er nydelig å sitte i, både for fører og passasjer, og alt er
digitalisert!

Som dere ser er det en infotainment i midten, men unikt for
Taycan er at passasjer og har sin egen infotainment. Denne infotainmenten er
omtrent lik den i midten, men passasjer har her mulighet til å lese bok, sjekke
nyheter og vær, samt være kartleser ved bruk av egen navigasjon.

Klimaet og åpning av luker og bagasjerom skjer ved å bruke
skjermen i midten, ovenfor koppholderen, eller så kan man og bruke mobilen når
den er koblet til bilen og du har lagd deg egen bruker.

Skjermen til passasjeren står ikke alltid på, slik som vist
på bildet, den er nemlig bare aktivert når det sitter noen i setet. Dette
legger den merke til ved bruk av et lite kamera som er integrert i panelet rett
til høyre for passasjerens infotainment.

Kjører du alene i Taycan vil denne infotainmenten kun vise
Taycan logoen, noe som jeg synes er meget stilig og pent løst.

Ja, det er 2 koppholdere i Taycan, men i testbilen var det
og med en uttakbar søppelbøtte, noe som er kjekt å ha.

Under armlenet, som for øvrig er deilig å hvile armen på,
finner man et lite rom. Her kan du sette telefonen nedi, og da vil den begynne
å lade. Ellers kan man lade ved bruk av kabel.

Det er så mye råflotte detaljer her at jeg fortsatt den dag
i dag blir helt nummen i kroppen.

Rommet under armlenet er som du så ikke så stort, men på
Taycan er det og et lite rom under selve skjermen som styrer klimaet, og den
kan du se så vidt det er bak rattet på dette bildet.

Her er det god plass til et par telefoner, eller nøkler, men
det er en litt kinkig plass å komme til ettersom selve midtkonsollen er bred.

Det er uansett en fin løsning for å skape mer rom og luft i
bilen, og jeg liker det. Klokka på dashen er også på plass i Taycan, og såpass
må det være når du skal ut og ta rundetider.

Tror dere dette var en herlig dag på jobb eller?

Rattet er som dere kan se noe tykkere enn det du finner i
andre modeller, men det likte jeg svært godt og det er meget komfortabelt å
holde i.

Fullt heldigitalt instrumentpanel er det blitt i Taycan, med
mange forskjellige moduser, så her må man bare bla seg gjennom ved bruk av
knappene på rattet for å finne det som passer deg. Alle kjøreassistenter kan
skrus av og på ved bruk av hantelen bak rattet på venstre side.

Hvis du syns dashbordet var stilig så liker du antageligvis
disse setene og. Dæven dundre altså for noen stilige seter. Dette er
komfortable sportsseter, som er velbalanserte når det kommer til forholdet
mellom hardt og mykt. Som du ser nederst på bilde har man
justeringersmuligheter, og det er plenty av dem.

Her kan du justere absolutt alt; Sidestøtten i selve setet,
ryggen og lårstøtta. Med 3 minnefunksjoner kan du lett lagre din perfekte
sittestilling, og få setet justert på null komma niks ved å trykke på en knapp.

Setet og rattet justerer seg også automatisk når du skal ut
av bilen, slik at du lettere kommer deg ut.

Designet i baksetene er som i forsetene, men her er det
naturligvis ikke så mye justeringsmuligheter. Det går dog fint, da disse setene
leverer fantastisk komfort.

Man har og løsninger for å feste barneseter på begge sidene,
og dermed kan Taycan brukes som familiebil. Som dere ser er det fester til
barnesete nede, og man har og 2 kroker bak hodestøtten som vist på bildet
nedenfor.

Åpner du denne luka vil du finne en festeanordning slik at
du får sikret barnesetet, genialt!

Drar du ned armlenet i midten av baksetene, vil du se at det
dukker opp 2 koppholdere. Dette går litt på kontra av komforten ved å ha
underarmene hvilende på armlenet, men det er fortsatt en grei løsning.

På testbilen var det riktignok ikke en veldig fancy
klimasone med temperaturstyring.

I Taycan 4S som jeg testet var det kun mulighet til å
justere vifteåpningen.

Toppmodellene av Taycan kommer riktignok med egen klimasone,
men da må du også ut med noen hundretusen ekstra.

Det var heller ikke dårlig med benplass i Taycan, og her har
jeg mer enn nok å gå på før jeg dunker bort.

Nå skal det nevnes at forsetet er dratt enda lengre bakover
enn det jeg normalt har det, så benplassen er mer enn god nok.

Hodeplassen derimot er ikke noe Taycan skal få veldig skryt
for, men det er kanskje noe som løser seg når stasjonsvognen kommer(?).

Som du ser så dunker jeg borti her, men det er ikke mye om å
gjøre. Grunnen til at jeg dunker borti taket, er på grunn av panoramataket og
kanten til dette. Er du 5 cm lavere enn meg vil du ikke ha noe problem med å få
plass baki Taycan.

Smilet er uansett på plass da jeg bare synes det var herlig
å kjøre rundt i Taycan 4S, klarte dessverre ikke å stoppe med det, hehe.

Designet i dørene på Taycan ser slik ut. Her får du dører
spekket med høyttalere fra Bose, et veldig stilig design med pene linjer, og
romslige løsninger. Alt i alt et lekkert design på interiøret i Taycan.

Så til litt om lading på Taycan, og her kan det jo være
greit å få litt fakta på bordet.

Som nevnt tidligere har du ladeluker både på fører og
passasjerside, der disse er lokalisert på samme plass. På passasjersiden finner
du hurtigladeren, og på bildet overfor ser du jeg står og lader på
bensinstasjonen ved Kjerlingland, for det er hit du må kjøre for å hurtiglade
hvis du bor i Agder.

Jeg har ikke lader hjemme, så dette ble da løsningen for meg
over helga, men det fungerte egentlig helt fint. Når jeg stod her og ladet, så
stod Ionity laderen og ladet bilen på 80-90 kW.

Fra rundt 20 prosent kapasitet til 80 brukte jeg i overkant
av 45 minutter, og dermed kan du belage deg på at det tar litt tid å lade denne
bilen.

De spesifikasjonen Porsche selv har kommet ut med når det
gjelder lading av Taycan er under optimale forhold, og surt og kaldt vær vil
jeg ikke definere som det.

Det skal og tas høyde for at batteriet bør ha god varme, noe
det heller ikke var når jeg ladet, så det er nok grunnen til at lading tar tid.

For min del så gjorde det uansett ikke noe å stå opp en time
tidligere, for å skulle lade, for det å kjøre og «bo» i en Taycan er bare
nydelig.

Dette bildet ble tatt i 10.30-tiden en søndag formiddag, og
her har dere jo estimatet bilen selv har laget seg for når den mener at den er
ladet til 80 prosent. Jeg stod aldri så lenge og ladet fordi jeg ville kjøre,
så klart.

Et tips til deg som vurderer å kjøpe Taycan når det gjelder
lading, er at du må se til at du justerer klimaanlegget slik at bilen ikke står
og bruker masse energi på oppvarming av seter og tilførsel av varmluft. Dette
er noe jeg glemte en gang, og da tar det veldig lang tid å lade bil.

Det beste er nok å sette fra seg bilen, låse den, og heller
gå inn og sette seg på bensinstasjonen for å drikke kaffe og lese Dagens
Næringsliv. Da sikrer du at ladingen ikke tar timevis, og du kommer deg raskere
på veien igjen, noe man helst vil i en bil som dette.

Hans Vidar fikk også låne Porsche Taycan en dag for å bli
litt kjent med den, så her kommer hans meninger og opplevelser av bilen.

Da jeg kom til Porsche Center Sør for å hente demobilen, så
var det levering av 4 Porsche Taycan som kunder har kjøpt!

Litt av et syn å bli møtt med!

Eksteriøret er det første man møter, og det er et særdeles
lekkert eksteriør, så man kan jo bli litt varm om hjertet av mindre.

Jeg skjønner jo at ikke alle er glad i formene til Porsche,
for smak og behag er jo så forskjellig hos folk, men jeg digger linjene her!

Den smale elegante røde linja bakpå Taycan, de brede dekka
som skjules under de brede hoftene. Vakkert laget bil det her altså!

Så setter man seg inn i en verden av skinn og digitale
skjermer. Helt nydelige seter som kan klemme akkurat så mye du selv ønsker, og
justeres i alle vinkler og retninger.

Et deilig ratt, og en girspak som kan virke pussig plassert
helt til du husker hvor Porsche brukte å ha nøkkelen før i verden.

Har du med en passasjer har de en egen skjerm, så de skal
slippe å vri på seg. Kul detalj!

Så kjører du, og Porsche har gjort som Tesla, har du satt
deg inn i bilen så er den i gang, og du vipper bare giret i Drive, så kjører du
i vei.

I normalmodus har du rett og slett en helt fantastisk
komfort, og i sportmodus en bil som er så morsom at du skal være helt
usannsynlig selvbehersket for å ikke miste lappen med norske fartsgrenser!

Jeg blir også veldig glad i hjertet når bilen i Sport og
Sport + har en sportslig romskipsaktig lyd. Jeg vet at ikke alle liker lyd, og
lyd kan man naturligvis slå av.

Det robuste og heftige skyvet er direkte vanedannende, og i
normalmodus opplever du også at kreftene er der selv om gassresponsen ikke er
like vill her.

Har du først satt deg inn i en Taycan, og har kjent på
kjørefølelsen i denne nydelige bilen som tilfeldigvis har elektrisitet som
drivstoff, så har du ikke så veldig lyst til å gå ut av den igjen!

Jeg klarte å finne to ting jeg ikke digga, og det ene var
ryggekameraet, som for min del ble litt for «vidvinkel» og dermed nærmest
villedet meg i forhold til avstander til biler og gjenstander jeg skulle
parkere ved siden av.

Det er som du ser på bildet over et vell av kameravinkler å
velge mellom, men den tradisjonelle ryggevinkelen ble jeg ikke så glad i. Ser
du spyleknappen over bakruta på bildet? Genialt og effektiv spyling av
ryggekameraet! Intuitivt!

Utsikten i bakspeilet påvirkes naturligvis av bakrutens
utforming, og den må jeg få lov til å definere som svært liten med tanke på
utsikt bakover.

Jeg ladet også hos Ionity på Kjerlingland ved Lillesand, og
ladefarten startet rett på 118 kW med 35 prosent SOC (state of charge).
Temperaturen på batteriet var litt under 27 grader da ladingen startet.

Ladefarten steg og før jeg hadde ladet i 3 minutter var den
oppe i 150 kW.

Da SOC kom til 55 prosent ramlet farten til 100-106 kW og
holdt seg der til bilen hadde ladet 80 prosent og jeg avsluttet ladingen.

Det tok 8 min og 52 sek å lade 20 kW, og det tok 21,5
minutter å lade fra 35- til 80 prosent som tilsvarer 42 kWt med påfylling.

Ikke akkurat treg lading, men relativt langt unna de 350 kW
som det ble snakket om den gang Taycan ble utviklet.

Hvorfor? Tja, det spørs om Porsche eller Ionity har et godt
svar på det??

Porsche Taycan 4S er rett og slett en heftig og lekker bil,
som tilfeldigvis bruker elektrisk drivstoff.

De som har kjøpt en kan bare glede seg til å få den, og ja,
jeg innrømmer lett at jeg er brukbart misunnelig.

– Hans Vidar.

Da skal Adrian få avslutte vår test av Porsche Taycan 4S
her:

Det var det jeg hadde å si om Taycan!

Bilen er fantastisk, og jeg elsker den.

Jeg ble tatt med storm etter kun 25 minutter bak rattet i
denne, og synes fortsatt det er vondt å tenke på dagen jeg måtte levere den fra
meg.

Les flere biltester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester