Gjør moderne berøringsskjermer trafikken farligere?

Hvor skummelt er det å bruke mange sekunder på å finne fram i de moderne infotainment-skjermene under kjøring? Ganske skummelt, viser ny undersøkelse.


Det har vært mye snakk om bruk av mobiltelefonen mens man
kjører, men det er en ny versting på vei ‒ berøringsskjermene.

Infotainment-systemene har kommet som et skudd de siste
årene, og er designet for å gjøre bilkjøringen enda sikrere. Men resultatet er
det stikk motsatte.

En studie bestilt av den britiske trafikksikkerhets-organisasjonen
IAM RoadSmart viser at bruk av infotainment gjør at reaksjonstiden bak rattet
blir lenger enn selv kjøring i påvirket tilstand.

De sjokkartede funnene viste at om det ble kjørt i motorvei-hastigheter, så sørget en dårligere reaksjonstid til at snittdistansen for å stoppe økte med fire til fem billengder.

Studien avslørte også at førere tok øynene fra veien i så
lenge som 16 sekunder, noe som i en hastighet på 112 km/t betyr over 500 meter.
Altså mer enn en halv kilometer!

‒ Førere-distraksjon er estimert til å være en faktor i
rundt en tredjedel av trafikkulykker i Europa hvert år, sier Neil Greig hos IAM
RoadSmart.

‒ Mens tidligere forskning indikerer at Apple CarPlay og
Android Auto presterer bedre enn tradisjonelle knapper og kontroller, gir
resultatene fra denne siste studien noen alvorlige bekymringer for utvikling og
bruk av de nyeste infotainmentsystemene i kjøretøyet. Alt som distraherer en
sjåfør eller tar øyne fra veien er dårlige nyheter for trafikksikkerheten.

Studien ble gjennomført ved at førere kjørte tre runder
gjennom en simuleringsrute, og målet var å se hvordan Android Auto og Apple
CarPlay spilte inn. Først kjørte de uten å bruke infotainment, deretter ved talekommandoer,
og til slutt ved kun å bruke touchkontrollen.

Resultatet var mildt sagt nedslående:

Som vi ser tok både talekommandoer og berøringskommandoer mye
reaksjonstid, og selv om mange av førerne skjønte at dette tok fokus og satte ned
farten så fikk det konsekvenser. De klarte ikke å opprette avstand til bilen
foran, og reagerte tregere på uforutsette hendelser.

‒ Selv om vi vil se at disse systemene blir revidert i
framtiden, oppfordrer vi eiere av kjøretøy med slike systemer til å bruke de
sikrest mulig, inkludert det å sette alt opp før man starter på turen, sier Greig.

Og selv om talekommandoer var litt bedre enn touch, så viste
også studien at de aller fleste faktisk foretrakk å trykke på skjermen under bruk.

‒ Som resultatet viser, dette er enda mer distraherende, så
om man trenger å bruke systemet under kjøring, så er talekommandoer den sikreste
metoden.

Nøkkelfunn i studien:

  • Å holde bilens posisjon i kjørefeltet og holde en jevn hastighet til kjøretøyet foran led betydelig ved bruk av enten Android Auto eller Apple CarPlay, spesielt ved bruk av berøringsstyring.
  • Deltakerne klarte ikke å reagere like ofte på en stimulans langs veien når de brukte enten Android Auto eller Apple CarPlay ‒ med reaksjonstider som ble mer enn 50 prosent høyere.
  • Reaksjonstiden rundt en stimulans på veien videre var høyere når det ble valgt musikk gjennom Spotify under bruk av Android Auto og Apple CarPlay via berøringsstyring sammenlignet med teksting under kjøring (basert på tidligere studier).
  • Bruk av begge systemene via berøringskontroll fikk førere til å ta øynene av veien i mer enn 12 sekunder, mer enn retningslinjene til britiske NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Ved bruk av stemmekontroll var de innenfor retningslinjene.
  • Deltakerne undervurderte tiden de trodde at de brukte når de så bort fra veien, med så mye som fem sekunder ved bruk av Android Auto og Apple CarPlay via berøringsstyring.

Les også:

Les mer om:

Nyheter