- Annonse -
HjemNyheterDa Mercedes sjokkerte med en enorm bakvinge

Da Mercedes sjokkerte med en enorm bakvinge

Forfra så den kanskje ut som en ganske så vanlig Mercedes 190, men bakvingen avslørte at dette var noe ekstraordinært.

Allerede i 1982 introduserte Mercedes 190, også kjent som W201. Dette er den klassiske modellen som mange tenker på når det kommer til eldre Mercedes-modeller, og den solgte da også i et antall som nærmet seg to millioner eksemplarer før det var slutt i 1993.

- Annonse -

Bilen er også forgjengeren til den aller første C-klassen, kjent som W202.

190 introduserte en rekke nye tekniske løsninger og ny teknologi, og var også den første serieproduserte bilen hvor det ble brukt omfattende lettvekts stål som er vanlig i dag.

Da 190 og 190 E kom var bilene utstyrt med en 2-liters motor, som i 190 hadde 90 hestekrefter og i 190 E hadde 122 hk.

I 1985 kom 190 E med en motor på 2.3 liter som hadde 130 hk, som to år senere ble økt til 136 hk.

- Annonse -

Mercedes kom også med en enda råere 190 E i 1985, og denne var utstyrt med en 2.6-liters motor som hadde 160 hk, noe som var ganske så formidabelt den gang.

Den gang var ikke AMG en del av Daimler, men det stoppet ikke selskapet fra å komme med en egen versjon av 190. Denne hadde en 3.2-liters motor som bød på hele 231 hk, så vi snakker om en aldri så liten råtass her. Det ble laget rundt 200 eksemplarer av 190 E 3.2 AMG.

Men den virkelige råtassen sto Mercedes selv for, og denne fikk det formidable navnet Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II.

Noen drar kanskje kjensel på navnet fra den åpne tyske mesterskapet kalt DTM, og det er helt riktig. Dette var nemlig en gatelovlig versjon av racerbilene som ble brukt i mesterskapet.

- Annonse -

Dette var altså før Mercedes tok kontrollen over AMG (1999), så skulle de ha noen ekstra sterke biler måtte de pent gjøre det selv.

Så for ganske så eksakt 30 år siden, under Genève Motor Show i mars det året, presenterte de bilen som kun skulle bli kjent som EVO II.

Det var en ganske ordinær sportslig bil, om det ikke hadde vært for den enorme bakvingen Mercedes satte på.

Modellen den var basert på var 190 E 2.3-16 lansert i 1984, og for å komme innenfor DTM-reglementet måtte Mercedes sette sammen 500 eksemplarer av EVO II. De lagde 502.

Det romerske tallet for 2 viser at det også fantes en EVO I, og denne kom året før som et direkte svar på at DTM-konkurrenten BMW kom med sin M3 Sport Evolution. Denne versjonen hadde samme antall krefter som 2.5-16, altså 202 hk, men motoren var hissigere og tålte flere r/min enn den originale.

EVO II var altså den neste i rekken, og nå snakker vi om langt flere hestekrefter også.

Den 4-sylindret motoren var trimmet opp til 235 hk, og dette var faktisk den aller siste motoren Mercedes selv utviklet for DTM. Siden har AMG gjort den jobben.

Men det var bakvingen som virkelig gjorde at folk sperret øynene opp for denne doningen.

Denne gjorde at EVO II mest sannsynlig var den mest iøynefallende bilen til Mercedes siden 300 SL «Gullwing» (W 198) i 1954, og for å sørge for stabilitet hadde den uttrekkbar flaps som gjorde at det var mulig å stabilisere marktrykket på bakakslingen. Maksimalt trykk på den lød på 57,1 kilo.

Men den bød selvsagt på mer enn det.

Andre ting som skilte EVO fra 190 E var at den var stivere, hadde 17-tommers felger og andre aerodynamiske løsninger som ga den mer marktrykk.

Prisen skjøt også til værs sammen med kreftene, så det er kanskje ikke så rart at Mercedes nøyde seg med 502 eksemplarer.

I Tyskland måtte man ut med hele 115.259 tyske mark, mens de som for eksempel kjøpte seg en 190 E 1.8 måtte ut med mindre enn 1/3 av denne prisen. Så denne måtte kundene virkelig blø for.

Men EVO II ble først og fremst utviklet slik at de kunne slå BMW i det tyske mesterskapet. Og det gjorde de til gangs.

Første seier kom i august 1990, og innen sesongen var over hadde alle Mercedes-lagene gått over til EVO II-modellen.

Toppen nådde bilen i 1992, og da vant EVO II 16 av de 22 løpene som ble kjørt den sesongen. Mercedes fikk også mesteren og vant lagmesterskapet det året.

Så EVO II gjorde jobben den var satt til, og litt til.

En del av suksessen kan spores tilbake til den digre bakvingen ‒ den alle la merke til under Genève Motor Show i 1990.

Her er flere bilder av Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her