- Annonse -
HjemNyheterVerdens første mega-GT

Verdens første mega-GT

Koenigsegg fornekter seg ikke. Nå har de laget historiens første mega-GT, som også er merkets aller første 4-seters modell.

Siden Koenigsegg ble etablert for over 25 år siden har de utelukkende fokusert på 2-seters sportsbiler, mange av disse i hyperbil-kategorien.

- Annonse -

De har faktisk dratt ting så langt at de nå har noen av verdens aller raskeste serieproduserte biler, og det er litt av en prestasjon når vi vet hvilken kamp det er mellom disse hyperbil-produsentene.

Men svenskene kan mer enn å lage rendyrkede racerbiler for vanlige veier, noe de viser med den foreløpig siste modellen de har lansert ‒ Gemera.

Med den introduserer de en helt ny klasse ‒ mega-GT.

Det betyr at den skal være lynrask med vanvittige krefter, men også med plass til fire personer og et bagasjerom bakerst.

- Annonse -

Slik ser den ut:

‒ Ultimate ytelser har tilhørt verden med 2-setere med begrenset bagasjeplass ‒ til nå, sier grunnlegger Christian von Koenigsegg.

‒ Gemera er en helt ny kategori av biler hvor ekstreme megabiler møter god innvendig plass og miljømessige hensyn. Vi kaller de mega-GT.

Selv om du kan ta med deg familien på en komfortabel tur med en Gemera, så er det en helt vill sportsbil også. Faktisk parkerer den det aller, aller meste som finnes, også nye helelektriske hyperbiler.

- Annonse -

Grunnleggeren nevnte miljømessige hensyn, så her snakker vi altså om en hybrid. Faktisk skal denne være minst like miljøvennlig som en elbil, men det kommer vi tilbake til.

Først må vi ta motoren. Eller motorene.

Hjertet er en 2-liters 3-sylindret som går under navnet Tiny Friendly Giant, og denne har gjengen hos Koenigsegg oppgitt i bhk. Og vi skjønner hvorfor. Den er nemlig på 600 bhk, og da passer det bra når dreiemomentet også er på 600 Nm.

Men dette er altså ikke den eneste motoren som vi finner i Gemera. Den har faktisk tre til.

To av elmotorene befinner seg i forbindelse med hvert av bakhjulene, mens den tredje er koblet til veivakslingen i forbindelse med motoren.

Disse tre har totalt 1.400 bhk, men kombinert systemkraft lyder på 1.100 bhk. Slår vi det tallet sammen med bensinmotoren får vi altså en bil med 1.700 bhk, eller 1,27 megawatt om du vil. Ja, nevnte vi dreiemomentet på 3.700 Nm?

Hele pakken er altså ganske så vill.

Dette resulterer i en akselerasjon som selv ikke formel 1-bilene kan matche, nemlig 0-100 km/t på 1,9 sekunder. Toppfarten er grei den også, og 400 km/t bør holde for de aller fleste som tar familien med på søndagstur.

Vi nevnte altså at den kan matche elbilene når det kommer til utslipp, og det er noe Koenigsegg selv hevder.

Om det fylles for eksempel 2. generasjon etanol eller CO2-nøytral metanol sier Koenigsegg at Gemera er «minst like CO2-nøytral som en ren elbil som kjører på en «god» elektrisk kilde».

Før slike fornybare drivstoffer er bredt tilgjengelig kan Gemera også kjøres på E85, og «i verste fall» vanlig bensin, melder svenskene.

Dette er altså en slags familiebil, så dermed bør den også komme med ting moderne biler nå kommer med. Og Koenigsegg skuffer ikke.

Dashbordet ser ut som en hvilken som helst eksklusiv bil, med en stor skjerm i midten og to store sideskjermer som fungerer som sidespeil ‒ som er erstattet av kameraer på utsiden.

Den slår samtlige når det kommer til koppholdere, for denne har fire for kalde drikker og fire for varme.

Det er infotainment også for de bak, den har trådløs mobillading, Apple CarPlay, integrert Wi-Fi, 11 høyttalere, elektriske seter og tre klimasoner.

Svenskene er nøye på sikkerhet, og Koenigsegg Gemera skal være «ultimat» sikker og kommer også med flere sikkerhetssystemer og ADAS 2,5 førerassistsystem.

Koenigsegg har vært tro mot designet, for de er fortsatt en hyperbil-produsent. Gemera er faktisk inspirert av den aller første prototypen de kom med, Koenigsegg CC fra 1996.

Den har jagerfly-inspirert frontrute, skjulte A-stolper, enkle linjer, korte overheng og store luftinntak på sidene ‒ akkurat som ordentlige Koenigsegg-modeller.

Og som dere kan se av bildeserien under har den noen spesielle dører.

Hva prisen lander på vet vi ikke, men at du må opp på tosifret antall millioner kroner er ganske så sikkert. Og du må også være rask, for Koenigsegg skal kun sette sammen 300 slike.

Og rikfolkene sier nok ikke nei takk til en hyperbil med fire seter, så Koenigsegg kan nok forvente seg et ras av bestillinger.

For den ser vitterlig veldig bra ut, og her er flere bilder av verdens første mega-GT, Koenigsegg Gemera.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her