- Annonse -
HjemNyheterDekket du aldri trenger å skifte

Dekket du aldri trenger å skifte

Ja, det forskes nå på et dekk som kan regenerere seg selv. Se video.

Goodyear reCharge heter dekket som er så intelligent at det kan føre til en aldri så revolusjon. Dette konseptet kan nemlig fikse seg selv, trenger ikke å skiftes og tilpasser seg førerforhold.

- Annonse -

Ja, intet mindre.

La oss ta det med at det aldri trenger å skiftes først, for som kjent har vi jo to vidt forskjellige sesonger her i Norge som gjør at vi trenger to sett med dekk ‒ sommer og vinter.

Men det fikser Goodyear reCharge. Navet i konseptdekket er nemlig en kapsel som byr på forskjellige materialer, akkurat som kaffekapsler byr på forskjellige smaker.

Disse individuelle kapslene som kan byttes ut er fylt med et tilpasset, flytende materiale som brukes til å regenerere slitebanen ‒ og som kan tilpasses førerstilen og kjøreforholdene.

- Annonse -

Så er det sommer og tørt, putt inn en kapsel, er det vinter og snø, putt inn en annen.

Dette har Goodyear klart ved å bruke et fornybart og biologisk nedbrytbart slitebanemateriale, og for at dekket skal kunne tilpasse seg førerforhold har de også puttet inn kunstig intelligens.

Selve dekket skal lages av et biologisk råmateriale, og for å få det sterkest mulig har de sett til naturen og en liten jævel som de fleste har lite til overs for ‒ edderkoppen.

Denne spinner som kjent nett av silke, svært sterk silke. Goodyears fiber er inspirert av dette, noe som gjør dekket svært holdbart og 100 prosent biologisk nedbrytbart.

- Annonse -

I tillegg støttes dekket av «en lett, ikke-pneumatisk ramme og en høy og smal form. Dette er en tynn, robust konstruksjon som krever lite vedlikehold, og som vil eliminere behovet for å opprettholde lufttrykk eller nedetid i forbindelse med punkteringer», melder dekkprodusenten.

‒ Goodyear vil at dekket skal være en enda sterkere bidragsyter for å oppfylle forbrukernes personlige mobilitetsbehov, sier Mike Rytokoski, direktør og markedsføringssjef hos Goodyear Europe.

‒ Det var med dette for øyet at vi begynte å arbeide med et konseptdekk for framtidens personlige og praktiske elektriske mobilitet.

Goodyear har satt sammen et klipp som viser reCharge, og slik ser de for seg framtidens dekk:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her