Vi har kjørt MG ZS EV

MG har kommet med elbil, og vi har kjørt ZS EV litt rundt omkring i Hamar for å få hilst litt på den. Svært prisgunstig elbil dette her!


Crossover vil si at bilen er relativt kompakt, men den er
likevel såpass høyreist at du setter deg noe mer inn i den enn ned i den.

Når det gjelder bilens utseende så må jeg si at jeg likte
det jeg så, direkte så trivelig og på kanten til kul utvendig.

Du kan få den i Comfort utstyrsnivå, fra 239.890 kroner og
Luxury utstyrsnivå fra 259.890 kroner.

Det er lite tvil om at vi her snakker mye elbil for pengene,
selv om rekkevidden på 263 km WLTP gjør at dette i all hovedsak vil bli mest
optimalt som en bil nr 2 eller pendlebil.

Jeg filmet litt da jeg hilste på bilen, og som du kan se av
klippet over her så var det ikke alt jeg fant ut av sånn helt selv, så litt god
opplæring er nok gunstig for å redusere antall spørsmålstegn.

Poenget mitt er ikke at menysystemet i infotainment-skjermen
er dårlig, det er bare ikke direkte intuitivt selv om man har kjørt mye
forskjellig før. Alt er lett når man bare kan det.

Har jo i ettertid fått tips om den blanke runde knappen – at
du kommer til hovedmenyen ved å trykke på den. At jeg ikke testa det da?!?
Pinlig!

Bruker som regel å trykke inn på sånne for å slå av lyd
eller slå av strøm på skjerm… ja ja…

Du finner ingen frunk under panseret, og man løfter manuelt
og bruker pinne for å holde det oppe.

Lett tilgjengelig påfylling av spylervæsken til venstre i
motorrommet.

Batteriet i bilen er på 44,5 kWt og kan lades med CCS fra 0-80
prosent på 40 minutter om laderen kan levere 85 kW ladehastighet.

Som hos Tesla er batteriet vannavkjølt (oppvarmet).

Om man dytter inn logoen foran på bilen åpnes ladeluken, og
så tar man ut ett eller to plastdeksler alt etter om man skal lade hjemme med
type-2 kabel eller om man skal hurtiglade med CCS.

Vi hadde bilen så kort tid at vi ikke har testet forbruk
eller ladehastighet, men vi så at snittforbruket for de som hadde testa bilen
før oss lå litt over 21 kWt/100km. Her må man jo kjøre bilen mer for å si noe
som helst fornuftig om forbruk, og vi satser på å få testa dette mer ved en
senere anledning.

I utstyrsnivå Luxury som vi kjørte får du skinnseter med
elektrisk justering. Setene er komfortable på mykhet, men jeg skulle gjerne
kunnet justere sitteputens vinkel. Det kan man ikke, og dermed er det jo lurt å
teste denne bilen før man løper og kjøper den, for det å sitte bra er jo ofte
en forutsetning for å trives bra. Sidestøtten er ikke noe for hard kjøring på
svingete vei, men er laget for komfortkjøring.

Rattet har ikke mulighet for å justeres inn/ut, kun opp og
ned, og det er jo da enda en grunn til å anbefale å teste sittestillingen man
får i bilen. Veldig mange vil nok sitte svært godt her, og skjønner nok ikke
hva jeg mener, men for de som er litt lange så kan rattet havne litt langt unna
om bena ikke skal krøkes litt mye.

Med andre ord, test selv!

Vi har ikke testet utstyrsnivå Comfort, og vet dermed ikke
hvordan man justerer setene der, for elseter er forbeholdt Luxury.

Det er mye jeg liker med interiøret, for det første er ikke
alle overflater hardplast ‒ tommel opp for det!

For det andre ser rattet veldig stilig ut, og det er godt å
holde i.

For det tredje er girvelgeren rett og slett ganske så
lekker, og man kan bruke Apple CarPlay om man kobler til mobilen med USB. Et eget
rom til mobilen en ørliten etasje under girvelgeren.

Selv blir jeg litt undrende til at man har ryggekamera som
viser hvor mange cm unna man er en hindring bak bilen, adaptiv cruise,
nøkkelfri åpning/låsing og start, panorama soltak og mye, mye mer… men at man
ikke kan sette en ønsket temperatur på klimaanlegget, justere sitteputens
vinkel eller rattet i lengderetning.

Sånne valg sliter jeg litt med å skjønne meg på. Jeg hadde
gladelig betalt 10.000 mer for å få de to mulighetene der, men det er nå meg
da.

Måtte nesten ha med et bilde av den lekre girvelgeren! Blir
rett og slett glad av lekre detaljer!

Mode gir deg ulike kjøremodus, men med 143 hk så er dette er
ingen sportsbil, så normal funker gull.

Er jeg litt rar som synes at KERS ikke er helt selvforklarende?

Nederst har vi knapper for klimaanlegget, som er av typen
«learning by doing»… man må prøve seg frem for å finne en innstilling som er
komfortabel. Her kan man ikke velge en temperatur, men må velge hvor mye varmt
eller hvor mye kaldt anlegget skal blåse… Snodig valg!

Litt lenger opp ser man navigasjonen, og her må man først
trykke på «menyknappen» nederst til høyre, så finner man en knapp til
hovedmenyen oppe til venstre i bildet som dukker opp, og så må man svare ja på
at man ønsker å avslutte navigasjonen… intuituvt? Et stykke unna. Optimalt?
Nei, det hender man ønsker å gjøre innstillinger uten at man vil avslutte
navigeringen av den grunn.

Men som jeg har lært i etterkant, trykk på den blanke runde
knappen, så kommer du til hovedmenyen med ett trykk.

Joda, alt er enklere med litt opplæring, og det skal jeg
sørge for å få meg, men MG kan også jobbe litt med infotainmenten sin så den
blir enda mer intuitiv og lett å bruke.

Test infotainmenten i Mazda 3, enkelt, lekkert og svært
intuitivt og brukervennlig!

Selve skjermen har gode og fine bilder, og ryggekameraet er
meget bra! Plasseringen av kameralinsa rett over skiltet gjør jo at skitt fra
saltede vinterveier ikke er helt optimalt for sikten bakover.

Det kan være vel verdt å bruke noen sekunder på å gjøre seg
kjent med spaken for cruisekontroll som sitter til venstre for rattet, og bakom
rattet.

Her er alt intuitivt og veldig greit, bare man vet hva som
er hvor. Meget lett å venne seg til denne.

Kanskje litt finurlig farge på SET-knappen? Eller? Hadde
lett takla at den var svart, for å si det sånn.

Det samme gjelder forsåvidt for spaken for vindusvask og for
lys, man kan vri på flere ledd, og det er nyttig å bruke noen sekunder på å se
hva som befinner seg hvor.

Igjen er dette lett å venne seg til og intuitivt satt opp.
Godt løst rett og slett.

Jeg vil vel påstå at de som skal sitte bakom meg i baksetet
helst ikke bør ha alt for lange ben, men er du på undersiden av 180 cm bør du
oppleve baksetet som helt greit sånn rent plassmessig.

Yttersetene her bak er utstyrt med ISO-fix fester til
barneseter.

Selv er jeg om lag 185 cm på strømpelesten, og rumpa mi er
ikke så liten, så bakom meg selv syntes jeg det ble noe lite kneplass med
mindre jeg hadde hatt stor sans for å sitte med knærne supertett sammen. En
kortere sjåfør enn meg ville jo løst min utfordring med kneplassen.

Dersom jeg vrei litt på meg og satt noe nærmere midten så
var hodeplassen helt fin på grunn av panorama glasstaket, men om jeg skulle
sitte helt i yttersetet så kan du antagelig se at jeg får litt utfordring med
kanten ute til venstre.

Er man lavere enn meg kommer man naturlig nok også greit
under den. Derfor har jeg vel ansett at 180 cm eller lavere er mest optimalt
for baksetepassasjerer i denne bilen her.

De som sitter bak har et USB-uttak til lading, men ikke noe
egen klimasone eller dyse for tilførsel av frisk luft.

Litt usikker på om den tynne plastsaken foran USB-uttaket
lever lenge, men kanskje den lever superlenge for alt jeg vet, bare kjentes
ikke helt sånn ut.

Når man ser bagasjerommet, så skjønner man at det har blitt
prioritert, for her er det mye plass når gulvet er i nedre posisjon, som på
bildet over her.

Vi snakker hele 448 liter opp til toppen av bakseteryggen,
og det er mye til en crossover som ikke er så stor i utvendige mål, 431,4 cm
lang og 180,9cm bred.

Tilhenger kan du ikke ha bakpå denne MG’n, men den har
takrails og dermed kan du få med deg ting på taket her.

MG ZS EV litt oppsummert: Kjøringen preges av komfort, kul
utenpå, mye man liker med den og noe man gjerne skulle sett var løst på en annen
måte.

Fin plass og ganske fantastisk mye bil for pengene.

Les flere biltester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester