Her er alle Aston Martin Vantage-modellene

Hvilken av disse liker du best?


1950 var et bra år. Ikke bare fordi det sikkert ble født en
masse flotte folk det året, og at det var det året som den første
donor-transplantasjonen fant sted. For det skjedde også store ting i bilverden.

Volkswagen introduserte Transporter, Ferrari viste fram en
lekker grand tourer kalt 195 Inter, og ikke minst hadde folkene hos Aston
Martin klar en virkelig lekkerbisk ‒ DB2.

Britene knallet like godt til med en sterkere
Vantage-versjon av den på nesten samme tid, noe som var startskuddet for en
rekke slike versjoner.

Utover 1960-tallet kom det slike av DB4, DB5 og DB6, så kom
disse modellene med VH-arkitekturen og til slutt dagens moderne sportsbiler
kalt Vantage.

Det er altså 70 år siden Vantage-navnet ble introdusert, og
totalt er det 14 av dem.

Her er de alle sammen samlet til et alle tiders familieportrett.

Vi må selvsagt feire 70-årsdagen med stil, og her er litt
informasjon rundt nøkkelmodellene samt en masse bilder. Og vi mener en masse
bilder, for her er det estetikken som står i førersetet ‒ som med nesten alle
Aston Martin-modellene.

Ok, la oss ta det fra starten av.

Aston Martin DB2 Vantage

Den første som fikk benevnelsen Vantage, og dette skjedde i
1950.

Navnet sto for en bil med en oppgradert motor, og her var
det en trimmet med en 2.6-liters Lagonda-motor som var hjertet. Vantage-versjonen
kunne by på rundt 20 flere hestekrefter enn originalen, og totalt nærmere 130
hk.

Kun 250 slike ble produsert, så her snakker vi om virkelige
skatter.

Her er bilder av DB2 Vantage:

Aston Martin DB4 Vantage

DB4 Vantage debuterte sammen med DB4 IV-serien i 1961, og i
motsetning til forgjengeren var det mulig å faktisk se fysisk endringer på
denne i forhold til sine standardiserte søsken.

Her bød nemlig Vantage-versjonen på innmonterte frontlykter
fra DB4 GT og en lys aluminiums-bekledning. Ikke store og mange endringer, men
likevel viktige og synlig for det proffe øyet.

Men motoren var selvsagt viktigst, og denne fikk deriblant
tre forgassere, ny sylindertopp, større ventiler og høyere kompresjonsforhold.
Blokken var dog den samme.

Den skal ifølge spesifikasjonene hatt 269 hk, noe som er
rundt 25 flere enn det originalversjonen kunne by på.

Litt morsom fakta. Som vi vet ble Aston Martin verdenskjent
da verdens mest berømte dog hemmelig agent fikk DB5 som firmabil i «Goldfinger».
En DB4 V-serie Vantage fra 1962 ble brukt som prototype til DB5, og denne ble faktisk
brukt i flere scener i filmen. Selvsagt var det ikke mulig å se at det var en
DB4, og blant annet var denne i bruk rundt alle dette spionutstyret som
Bond-bilen var utstyrt med.

DB4 Vantage er enda mer sjelden enn DB2 Vantage, og det ble
kun satt sammen 135 slike.

Det finnes faktisk en enda sjeldnere versjon, nemlig en DB4
Vantage med DB4 GT-motoren som det kun ble laget et halvt dusin av.

Her er bilder av DB4 Vantage:

Aston Martin DB5 Vantage

Det var ingen overraskelse at da DB5 dukket opp i 1964
skulle det også følge en Vantage. Men langt mer overraskende er at kun 68 av
887 sedan-versjoner med 4-liters motoren var utstyrt med Vantage-spekket,
triple forgassere og en total kapasitet på 330 hk ‒ 40 mer enn originalen.

DB5 Cabriolet med Vantage-motoren er nok en sjelden perle, og
kun 8 av de 123 bygget var slike. Har du en slik i garasjen er det bare å kjøpe
deg ekstra forsikring. Mange har med tiden blir bygget om til
Vantage-versjoner, men originalt er disse altså svært sjeldne.

Men det var kanskje ikke så rart at Aston Martin satte i
sammen så få eksemplarer, for den ekstra kraften løftet også prisen voldsomt. Britene
skulle ha nærmere 2.000 kroner for oppgraderingene, som sendte den totale prisen
opp til nærmere 50.000 kroner. Og dette var altså i 1965, og selv et hus var
billigere enn det.

Her er flere bilder av DB5 Vantage:

Aston Martin DB6 Vantage

Neste på tur var DB6 Vantage som kom i både Mk I- og Mk II-versjoner. Aston fulgte den samme oppgraderingsformelen som forgjengerne, og benyttet seg av de samme 4-0-liters rekke-sekseren som DB5-forgjengeren med 330 hk.

Også denne var merket som en Vantage, en praksis som begynte
med DB5. Men dette var en diskret men likevel viktig signatur lagt til sidebåndene.

Igjen kunne det originale antall Vantage kun telles i titalls,
så også disse er svært sjeldne og ettertraktede ‒ og verdifulle.

Her er bilder av DB6 Vantage:

Aston Martin DBS Vantage og AM Vantage

Om DB4, DB5 og DB6 representerte det evolusjonære Aston
Martin-designet, var den neste Vantage-motoriserte modell i 1967, DBS, en
virkelig revolusjon.

Den britiske stylisten William Towns, en daværende junior-interiørarkitekt
hos Aston Martin, kom opp med den kantete, «moderne» formen som i sin originale
form beholdt den nå kjente sekssylindrede Tadek Marek-motoren på 3.995 kubikk.
Denne var tilgjengelig både i standard eller Vantage-form som brukt i DB6.

Den opprinnelige planen hadde vært å bruke en ny V8-motor,
men denne ble ikke klar i tide.

For å motvirke økt vekt på DBS, bød Vantage-versjonen på reviderte
kamaksler for å øke ytelsen.

I april 1972 ble en revidert DBS introdusert med to frontlykter
framfor fire. Kalt AM Vantage ble 70 eksempler produsert. Unikt, denne bilen
gikk imot etablert Vantage-tradisjon ved å være den minst potente versjonen av
de tilgjengelige bilene. Jepp.

Her er bilder av DBS Vantage:

Og her AM Vantage:

Aston Martin V8 Vantage og V8 Vantage Zagato

Med den neste Aston Martin Vantage ‒ den originale Aston Martin V8 Vantage ‒ var Vantage imidlertid igjen den sterkeste i familien. Faktisk så sterk at ved introduksjonen i 1977 ble det hyllet som «Storbritannias første superbil».

Den var kjappere enn en Ferrari Daytona på sprinten, og ble
den skikkelig presset bikket den 270 km/t i toppfart.

Motoren ble delt med luksussedanen Lagonda, men var sterkere
blant annet med større og bedre kamaksler, ventiler, forgassere og manifolder.

Resultatet var at da et bilmagasin testet den mot Lamborghini
Countach, Ferrari 512BB og Porsche 911 Turbo var den overlegen dem alle.

Hovedgrunnen var at Aston Martin gikk over til V8, og denne bød
på i overkant av 300 hk. Eksakt vet vi ikke, for det britiske merket var
beskjedne nok til bare å opplyse at kreftene var «tilstrekkelig».

I tillegg til en sterkere motor enn standardmodellen fikk
også Vantage-versjonen bredere hjul og eksterne aerodynamiske endringer.

V8 Vantage utviklet seg betydelig over levetiden som strakk
over tre tiår, og ble først pensjonert i 1990.

Den avrundet med en 5.3-liters «X-Pack»-versjon. Det la grunnlaget
for en kortere, radikal og hypersjelden V8 Vantage Zagato.

Gjennom hele perioden var Vantage juvelen hos Aston Martin.

Her er bilder av V8 Vantage:

Og her V8 Vantage Zagato:

Aston Martin Vantage (Supercharged Vantage)

På 1990-tallet slo Aston Martin til med en Virage-baserte
Vantage ‒ ofte referert til som det superladede Vantage ‒ i 1993 og senere med
den neste varianten V8 Vantage.

Denne Vantage-modellen veide 1.990 kilo, og kom med ikke
færre enn seks frontlykter. Den kan også skilte med noen gigantiske ventilasjonsskiver
med en diameter på 362 mm foran, den gang de største bremsene montert på en
bil.

Med 550 hk og 550 fot-pund (745 Nm) var dette på den tiden
den kraftigste motoren i verden.

I V600-form, avduket sent i 1998, ble ytterligere 50 hk tilgjengelig.
Dette oversettes til en toppfart på 300 km/t og 0-100 km/t på under 5 sekunder.
Ryktene vil ha det til at Aston truet denne helt opp i 320 km/t.

Spesialutgavene V550, V600 og V8 Vantage Le Mans holdt liv i
denne Vantage-varianten helt fram til oktober 2000.

Her er bilder av Vantage V550:

Aston Martin DB7 V12 Vantage

Den neste ble DB7 V12 Vantage, som debuterte på Genève Motor
Show i 1999.

Komplett ombygd av designeren Ian Callum, kunne den skilte
med en 5.9-liters motor med 48 ​​ventiler, og V12-motoren leverte 420 hk og et dreiemoment
på 542 Nm.

Også under overflaten ble også chassiset finjustert, noe som
inntil da ikke var vanlig. Normalt hadde det handlet om motoren, men DB7 V12
Vantage var betydelig forskjellig fra i6-bilen.

Resultatene var igjen imponerende ute på veien. Opprinnelig
var denne Vantage tilgjengelig med enten en sekstrinns manuell girkasse (296
km/t og 0-100 km/ på 5,2 sekunder) eller en fem-trinns automat (begrenset til 265
km/t, 0-100 km/t på 5,3 sekunder).

Fra 2000 ble et «Touchtronic»-system tilgjengelig, utviklet
i samarbeid med ZF.

Total nådde produksjonen av DB7 V12 Vantage coupé et svimlende
antall på 2.091 biler i løpet av drøyt fire år, som sammen med Volante og GT
var en daværende rekord for enhver Aston Martin-modell.

Den siste DB7 V12 Vantage ble satt sammen i 2003.

Her er bilder av DB7 V12 Vantage:

Aston Martin V8 Vantage (VH-arkitektur)

Samme år, igjen på Genève Motor Show, fikk verden sitt
første glimt av AMV8 Vantage Concept, bilen som med tiden skulle gå videre til
å bli det neste stolte medlemmet av Vantage-klanen.

To år senere, i 2005, ble produksjonsversjonen av V8 Vantage
avduket, og kundene gikk banas.

Produksjon av serien begynte høsten 2005 med en hastighet på
3.000 sportsbiler i året, satt sammen på et dedikert samlebånd på
Gaydon-fabrikken.

Til dags dato er det denne Vantage-modellen som fortsatt er den
største salgssuksessen i merkets 107-årige historie.

Om lag 70 prosent av bilene gikk til kunder utenfor
Storbritannia. Leveringene av V8 Vantage til kjøpere i Europa begynte i oktober
2005, hvor kunder i Nord-Amerika og resten av verden kunne motta sine Vantager
i begynnelsen av 2006.

Denne V8 Vantage var den andre Aston Martin-produksjonsbilen
basert på den nå berømte VH-arkitekturen, først introdusert på selveste DB9.
Men den var den første som brukte en ny 4.3-liters V8-motor. Kreftene ble oppgitt
til 383 hk ved 7.000 r/min og dreiemoment på 409 Nm ved 5.000 r/min. Dette gjorde
at den 1.570 kilo tunge maskinen klarte 0-100 km/t på 5,1 sekunder, mens 0-160
km/t gikk på 11,1 sekunder med en standard 6-trinns Graziano manuell girkasse.

Den unike motoren ble håndbygget ved siden av V12 på Aston
Martins motoranlegg i Köln.

Senere fikk V8 Vantage en større 4.7-liters som var i stand
til å generere 426 hk og 469 Nm. Dette kuttet tiden på 0-100 km/t til 4,9
sekunder og la 8 km/t til toppfarten som dermed ble 290 km/t.

I 2009 avduket Aston Martin en av de mest ikoniske og ettertraktede
bilene i Vantage-klubben: V12 Vantage. Denne var allerede vist som konsept i 2007,
og genererte også stor interesse.

V12 Vantage, kun rundt 50 kg mer enn V8-søsken, hadde en midtmontert, aluminiums V12, også sett på dagens DBS.

Denne var sterk som en bjørn, og den 5.935 kubikks motoren genererte
517 hk ved 6.500 r/min, med et maksimalt dreiemoment på 569 Nm ved 5,750 r/min.

Denne var koblet til enn 6-trinns manuell girkasse, noe som
gjorde at den klarte 0-100 km/t på 4,4 sekunder og en toppfart på 305 km/t.

Men Aston-gjengen var åpenbart ikke 100 prosent fornøyd, for
i 2013 avduket de V12 Vantage S.

Denne hadde 573 hk og hele 619 Nm, og dermed sprintet den på
raske 3,6 sekunder via en Sportshift III automatisert manuell girkasse.

Men det var toppfarten som stjal overskriftene. For denne
holder ennå Aston Martins rekord for høyest hastighet, og det er kanskje ikke
så rart. For V12 Vantage  S gir seg ikke
før nåla står på 330 km/t.

Til glede for mange, tre år etter at den først ble
kunngjort, var det også mulig å få V12 Vantage S med en 7-trinns konvensjonell
manuell girkasse.

En rekke spesialutgaver av V12 Vantage har dukket opp, men det er uten tvil V12 Vantage Zagato i 2012 som var den viktigste. Her etablerte merket igjen et samarbeid med det berømte italienske designhuset som lever i beste velgående i dag. Og som det hør og bør av en Aston Martin Zagato, er disse bilene ultrasjeldne.

Her er bilder av V8 Vantage

Og her V12 Vantage:

Og til slutt V12 Vantage Zagato:

Aston Martin Vantage (nåværende modell)

Dagens 2-seters Vantage er basert på merkets siste arkitektur.
Den aerodynamiske bilen har en 4.0-liters twinturbo V8-motor med 510 hk og 685
Nm, og er koblet til en bakmontert 8-trinns automatgir produsert av ZF.

Dette gir den nåværende Vantage 0-100 km/t på 3,6 sekunder,
mens toppfarten er på 314 km/t.

Denne er også den første Aston Martin-produksjonsbilen som
inkluderer en elektronisk kontrollert differensial med dreiemomentvektorering ‒
E-Diff ‒ og er bygget rundt den samme helt nye aluminiums-plattformen som DB11.

I fjor ble Vantage AMR lansert med en ny 7-trinns girkasse, og
bilen ble laget for å levere «spennende kjøreopplevelse», ifølge Aston selv.

Her er bilder av nåværende Vanatage:

Her er listen oversikten over antall Vantage-modeller fra
Aston Martin:

  • DB2 248 sedaner og drophead coupe *
  • DB4 135 (samt 6 DB4 GT Vantage)
  • DB5 68 sedaner *
  • DB6 335 sedaner * (samt 29 Volante)
  • DB6 MkII 70 sedaner * (samt 13 Volante)
  • DBS 290 sedaner *
  • AM Vantage (6 sylindere) 70 sedaner *
  • AM V8 Vantage 372 sedaner * (samt 194 Vantage
    Volante)
  • V8 Vantage Zagato 52 sedaner * (pluss 8 Vantage
    Volante)
  • Vantage/V8 Vantage 273 sedaner * (samt 40 spesialer)
  • DB7 V12 Vantage 2.086 coupé (samt 2.056 Volante)
  • V8 Vantage (VH) 15.458 coupé (pluss 6.231
    Roadster)
  • V12 Vantage 2.957 - alle typer inkl. V12 Vantage
    S

* Sedaner er i denne forbindelse hva de ble kalt den gang.
De hadde coupéform.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter