Uvirkelig hyperbil er 3D-printet

Med en ekte 1:1 kraft-til-vekt-ratio gjør Czinger 21C unna 0-300 km/t på uvirkelige 15 sekunder, og det med deler rett ut fra printeren.


Det er virkelig noe ville greier som det amerikanske merket Czinger har på gang. Hyperbilen 21C veier 1.250 kilo og har 1.250 hestekrefter, og kommer med en aerodynamikk som gir den et marktrykk på over 790 kilo i 250 km/t.

Den klarer 0-100 km/t på 1,9 sekunder, 0-300 km/t, ja, 300
km/t, på 15 sekunder, og like godt 0-400 km/t på under halvminuttet.

Ja, guri malla…

Og det er ikke en gang det mest imponerende.

For den er faktisk 3D-printet. Vel, deler av karosseriet og chassiset
er det.

Ifølge Czinger baner dette vei for en helt ny og revolusjonerende
måte å bygge biler på, og amerikanerne er ikke snauere enn at de har patentert
produksjonssystemet til 21C.

Så det er kanskje ikke rart de har kalt bilen 21C, som står for det 21. århundre (21st Century).

Czinger sier at de har utviklet et slags automatisk design
og optimaliserings-programvare, nye produksjonsprosesser, automatisert
monteringen, og integrert karosseri og chassis på en helt ny måte.

Alt dette inkluderer altså deler som har poppet ut av en
diger industriell 3D-printer. Så nei, du kan ikke printe ut en slik hyperbil
hjemme på rommet. Beklager.

Og ja, de påstår de er de første til å gjøre dette.

Uansett, 21C er en uvirkelig hyperbil om vi skal ta tallene
til Czinger for god fisk.

Tre motorer

Vi snakker om en hybrid, med en diger bensinmotor og to elmotorer.

Motoren er en midtstilt 2,88-liters V8 med to turboer som driver
bakhjulene, mens de to elmotorene er montert på hvert av forhjulene som dermed
gjør 21C til en firehjulsdrevet hyperbil.

De har selv bygd drivsystemet som inkluderer en 7-trinns
girkasse, og har åpenbart klart å holde vekten nede.

Tørrvekten er nemlig på 1.183 kilo for gateversjonen, mens
racingmodellen kun veier inn til 1.151 kilo.

Svært begrenset antall

Den kjøreklare vekten er på akkurat 1.250 kilo, og vi tipper
de har jobbet litt med å komme akkurat ned dit. For det betyr altså en
kraft-til-vekt-ratio på 1:1, noe som gir ubegrensete skryterettigheter.

Racerbilen er dog enda lettere, og veier 1.218 kilo før racerføreren setter seg inn.

21C kommer som dere har skjønt både som gate- og
racerversjon, og totalt skal Czinger kun sette sammen 80 stykker av dette
imponerende beistet som har en midtstilt førerposisjon for optimal
vektfordeling.

Sjekk ut hyperbilen i denne videoen, men ikke glem bildene
som kommer litt lenger ned.

Den amerikanske produsenten holder til i Los Angeles, og
viste bilder og en video av bilen for første gang i forrige uke.

Bilen får premiere under Genève Motor Show som starter om et par uker, og vi tipper det blir trangt i båsen til Czinger.

Den er for øvrig designet av Alcantara, dette italienske
skinn-selskapet som Czinger har inngått et samarbeid med.

Hvordan uttaler man dette merket?

Et annet selskap amerikanerne jobber tett med er Michelin.
Nei, ikke den avdelingen som gir ut stjerner til norske restauranter, men de
som faktisk lager dekkene. For skal du lage en hyperbil som dundrer av gårde i hastigheter
over 400 km/t nytter det ikke å besøke den lokale dekkbutikken. Her må det spesialproduserte
dekk til.

Czinger, glem C’en når du uttaler navnet, ble grunnlagt så
sent som i 2019, og har fått navnet sitt etter grunnlegger Kevin Czinger som
åpenbart er en ivrig og arbeidsom kar.

21C er naturlig nok merkets første bil, og er altså en hyperbil
som er laget for det 21. århundre.

Og slik ser en slik bil ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene