Lotus elleville elbil tar form

Den andre prototypen av hyperbilen Evija er under full testing, og her får du høre testføreren forklare hva de faktisk jakter på.


Det ærverdige britiske merket gjør seg klar for det som må
være tidenes inntreden inn i elbilsegmentet.

Merket produserer for tiden tre sportslige modeller, Elise,
Exige og Evora, og ettersom de er eid av Volvo-eierne Geely som fokuserer på
elbiler er det neste steget en helelektrisk sportsbil.

Mer eksakt en hyperbil.

Lotus har som kjent bred erfaring fra formel 1, og akter å
smelte sammen racerbiler og gatebiler når de tar de elektriske steget med
modellen Evija.

Målet er å lage historiens sterkeste serieproduserte bil ‒
ja, intet mindre. Og med sjuke 2.000 hestekrefter bør de være godt på vei til å
klare det.

Chassiset består kun av en del og er av karbonfiber, noe som gjør den til den letteste elektriske hyperbilen ‒ iallfall per nå.

Selv med en batteripakke som veier sine kilo er målet at Evija kun skal veie 1.680 kilo, og dermed bør den flytte greit på seg ettersom den skal få 2.000 hestekrefter og et dreiemoment på 1.700 Nm.

De eksakte tallene er selvsagt ikke klare, så foreløpig nøyer
de med seg å si at 0-100 km/t skal gjøre på under 3 sekunder.

100-200 km/t skal også gå på under 3 sekunder, mens 200-300
km/t skal fly unna på under 4 sekunder ‒ utrolig.

Lotus sier også at den skal bruke under 9 sekunder på 0-300
km/t ‒ svinaktig raskt.

Den skal by på lynlading helt opp til 350 kW, og batteriet på
70 kWh skal rekke til over 400 kilometer.

Det er dog et par dårlige nyheter.

Prisen er satt til 1,7 millioner ‒ pund, og Lotus skal kun
sette sammen 130 slike biler.

Målet er å sette hyperbilen i produksjon i 2020, noe som
betyr at de er i full testing nå.

Gavan Kershaw, en direktør hos Lotus, har snålt nok også jobben som testfører, og han har nå luftet prototype nummer 2.

Her gir han et unikt innblikk i hva de er på jakt etter:

«Bilen er i en helt ren tilstand for øyeblikket, uten
stabilitetskontroll eller momentvektorering. Dette slik at vi kan evaluere
grunnleggende ting om chassiset, og gi den en mekanisk fordel før vi legger på
de de andre lagene, som for eksempel elektronikken.

Det betyr at vi virkelig kan lese og analysere bilen. Senere
kan vi justere det vi har oppnådd av mekaniske fordeler når vi legger til lagene.

Dette er Lotus-måten ‒ å få de grunnleggende tingene på
plass fra bunnen av og bruke grunnleggende aerodynamikk, opphengs-kinematikk og
geometri for å føle bilens respons.

Jeg føler meg virkelig hjemme i den ‒ den er virkelig
kjørbar. Vi har vurdert stabiliteten og smidigheten gjennom trange hjørner. Vi har
gjort raske akselerasjoner for å finne ut momentutvekslingen, og sett på
dekkgrep og respons.

Lotus har alltid handlet om «input = output», så om du gjør
noe får du svar, og det er det vi balanserer nå. Det handler om detaljene, så
for eksempel validerer vi den progressive responsen fra pedalene.

Vi vet at det er enormt med dreiemoment, men førerne ønsker
kun dette når de ber om det med høyre fot. Det handler om å få den gassbalansen
riktig.

Vi vurderer rattvinkelen i forhold til bilens respons i forskjellige hastigheter, slik at vi kan sikre at bilen føles behagelig både ved 30 mph (48 km/t) og 200 mph (321 km/t).

Gjennom testing som dette kan vi jobbe med alle elementer, for eksempel hvor koblet du føler deg til bilen, kjørestillingen, plasseringen av de primære kontrollene og synligheten. Det handler om å validere hvordan tusenvis av timer med datasimuleringer faktisk overføres til bilen.

Det er en todelt prosess: å bevise at de var de riktige målene i utgangspunktet, og at resultatene overføres nøyaktig til bilen.

Det handler også om å hente erfaring fra andre biler ‒ det
vi vet fra å kjøre Exige og Evora, Lotus GT racerbiler ‒ og sørge for at kjernen
til Lotus’ DNA er på sitt absolutt beste i Evija.

Det er veldig spennende for meg. Jeg elsker denne delen av å
utvikle Lotus fordi det beviser at det mekaniske designet og fysikken bak alt
stemmer, og deretter samarbeide med våre ingeniører for å forbedre opplevelsen
og gi bilen en ekte Lotus-karakter.

Det er trinn-for-trinn ting vi gjør med hver Lotus ‒ Evija
er ikke annerledes.

Dette er et nytt kapittel i mine over 30 år i selskapet. Ja, jeg har et stort smil i ansiktet fordi det er den nyeste teknologien, det er en Lotus og vi er i forkant igjen.»

Ja, vi skjønner godt at han smiler.

For bare sjekk ut hvordan Evija ser ut:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene