Jepp, en ny Ferrari

La Dolce Vita. Ferrari har kommet med en nymodell.


Ferrari er ikke akkurat som andre bilprodusenter. På samme dag som McLaren avslørte at de har en ny hyperbil på gang, kom også nyheten om en ny Ferrari-modell.

McLaren gjorde som de fleste andre produsenter som skal
feire en ny modell, nemlig med en syk lang pressemelding. Mer eksakt en
avhandling på over 4.000 ord og 10 sider fulle av informasjon, tall,
beskrivelser og selvsagt den sedvanlige selvskryten.

Ferrari på sin side nøyde seg med 185 ord på en liten side.

Nå er det ikke slik at den steilende hingsten dropper
skrytet, for de kaller bilen for det gode liv (Dolce Vita) og seg selv for et
italiensk ikon. De har også fått presset inn i de 185 ordene at de har verdens beste
motor, og at de aldri har vært bedre enn de er akkurat nå.

Så selv om de er fåmælt, så kan de jaggu male beskrivelser
de og. Og strengt tatt må man jo det når det er snakk om en Ferrari-modell.

Så hva heter den nye modellen?

Sjekk dette bildet, og legg merke til fontenen og trappen. Du vet kanskje hvor dette er?

Ja, bildet er tatt foran den spanske trappen i Roma, og byen har nå skjenket den nye Ferrari-modellen navnet sitt.

Dette er som vi kan se en litt klassisk Ferrari-coupé som hyller både stil og eleganse. Ferrari sier at de har tenkt på Roma-livet på 1950- og 60-tallet når de har designet den, og styrt etter det velkjente begrepet la Dolce Vita.

Vi vet at Ferrari kan designe biler, og det gjelder i
høyeste grad motorer også.

De har nemlig en som har vunnet «årets motor» de fire siste
årene, en turboladet 3.9-liters V8 med rundt 600 hestekrefter.

Denne har de selvsagt brukt i Roma også, og her byr den på 611
hk ved 7.500 r/min.

Kreftene sendes til hjulene via en 8-trinns DCT-kasse som ble introdusert i den imponerende SF90 Stradale.

Roma er trimmet ned til 1.472 kilo, og bruker 3,4 sekunder
på sprintdistansen. 0-200 km/t går på 9,3 sekunder, mens toppfarten er satt til
rundt 320 km/t.

Vi vet ikke noe om innsiden foruten de vi kan se ut av det ene bildet som finnes av den, og den er moderne med et skikkelig sportsratt, digitale instrumenter og en liten skjerm i midtkonsellen.

Sjekk selv og dra dine egne konklusjoner.

Dette er stort sett det vi vet om Ferrari Roma, ettersom italienerne heller bruker tiden på å lage biler enn å snakke om dem.

Og det har resultert i et ras av modeller bare i 2019.

Ferrari SF90 Stradale, Ferrari F8 Spider, Ferrari F8 Tributo,
Ferrari 812 GTS og nå altså Ferrari Roma.

Så ja, bare hold pressemeldingene korte, Ferrari!

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene