Annonse
Hjem Nyheter Hei verden, her er Rimac C_Two

Hei verden, her er Rimac C_Two

Rimac skal bokstavelig talt ta verden med storm, og har nå vist fram en kjørende prototype av den elektriske hyperbilen C_Two.

Med inntoget av elbiler har det også poppet opp mange nye produsenter, og de fleste satser fornuftig nok på vanlige personbiler og ikke minst SUV-modeller.

Men elektrisk kraft passer spesielt godt for sportsbiler, som normalt må bygge opp moment for å benytte seg av all tilgjengelige kraft. Det slipper elbilene.

Resultatene kan vi blant annet se på de raskeste Tesla-modellene, som selv de ypperste sportsbilene med bensinmotor sliter å holde følge med opp til 100 km/t.

Dette har selvsagt de som bygger sportsbiler fått med seg, og vi har sett en rekke elektriske konsepter som flytter lista over hva som er mulig.

Saken fortsetter under Annonsen

Det er allerede vist fram flere elektriske hyperbiler som skal få rundt 2.000 hestekrefter, både fra etablerte Lotus og nye merker som Aspark, Dendrobium og Pininfarina.

Sistnevnte er riktignok et godt etablert selskap som normalt tuner sportsbiler fra Ferrari og andre merker, men nå har de på gang sin første egenproduserte modell kalt Battista.

Pininfarina kan selvsagt design, men å bygge drivverk fra grunnen av har de ikke så mye erfaring med.

Så Pininfarina gjorde kanskje det eneste riktige, og iallfall noe smart.

De gikk til Rimac, og spurte om de kunne få låne deres elektriske drivverk. Noe de får lov til.

For Rimac er faktisk så gode på elektrisk drivverk at til og med Porsche har blitt så imponert at de har kjøpt 15,3 prosent av aksjene i merket, og merker som Hyundai og Kia har investert 800 millioner kroner i den kroatiske produsenten.

Rimac startet logisk nok med konsept nummer 1 ‒ concept 1, og som Rimac elegant har forkortet til C_One.

Denne bilen ble kjent da den tidligere programlederen i Top Gear, Richard Hammond, klarte å krasje bilen etter målpassering under et bakkeløp i Sveits i 2017.

Han «glemte» svingen etter målpassering, og bilen rullet ned en lang skråning og brant opp på en slette nedenfor.

Der og da gikk en elbil til 20 millioner opp i røyk.

Rimac har siden fokusert på C_Two, en hyperbil med 1.914 hk og et dreiemoment på vanvittige 2.300 Nm tilgjengelig fra start av.

Dette gjør at den skal klare sprinten på under 2 sekunder, og selv formel 1-bilene vil slite med å holde følge opp til 100 km/t.

Den kroatiske produsenten har nylig gjennomført omfattende krasjtester av bilen, slik at den faktisk kan bli godkjent for veiene når den er klar.

Og nå tar de også testene ut på veiene.

Rimac skal lage 17 prototyper som de skal bruke til omfattende veitester, hvor de skal teste alt fra hvordan bilen oppfører seg til de selvkjørende egenskapene.

Målet er å avduke produksjonsversjonen, som ser noe annerledes ut enn konseptene vi har sett i 2018 og 2018, under Genève Motor Show i mars.

‒ Vi jobber hardt for å forme denne bilen nøyaktig slik vi forestilte oss ‒ en ny rase av hyperbiler som låser opp den ekstreme ytelsen til det elektriske drivverket og gir føreren en ny kjøreopplevelse, sier grunnlegger Mate Rimac.

‒ Samtidig vil den være et mesterverk sett fra et teknisk synspunkt, sier han, og legger til:

‒ C_Two vil gi en ny førerfølelse med høy kommunikasjon (mellom bil og fører) og førsteklasses dynamikk som vil definere vår nye bil. Vi ønsker at denne bilen skal være både intuitiv og kjørbar, men likevel skarp og kapabel. Denne prosessen med testing og finjusteringer er avgjørende for at vi kan levere de løftene.

‒ Å kjøre C_Two skal være noe ganske unikt.

Bilen blir altså lynraskt, med teknologi som hjelper til slik at man kan kjøre den nesten som en ekte formel 1-fører.

Smart, spesielt når man tenker på hva Hammond gjorde med det første konseptet.

C_Two har altså kommet så langt at de første bilene nå tar fatt på veitestingen, og det kan du se av videoen helt øverst i saken.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,516FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker