- Annonse -
HjemBiltesterTest av Seat Mii Electric

Test av Seat Mii Electric

Seat Mii Electric er den rimeligste av 3 søsken fra VAG-konsernet, en artig liten elbil som trives aller best når den er i trange bygater, men som også kan kjøres over 200 kilometer!

Jeg mener Seat Mii Electric er en helt genial liten bil til hverdagskjøring, og ettersom rekkevidden ifølge WLTP-målenormen ligger på inntil 259 kilometer og om lag 200 kilometer i praktisk bruk når det ikke er så varmt ute, så trenger du ikke lade den så alt for ofte heller.

- Annonse -

I trange og smale bygater er den så smidig at den blir direkte morsom å kjøre!

83 elektriske hestekrefter kan høres lite ut, men på en liten og lett bil så kjennes det kvikt med 212 Nm trekkraft, men det tar litt tid å få bilen opp i 100 km/t altså, selv om den er kvikk i byen.

Den kan også kjøres langt, og komforten er ikke så gal som man kanskje skulle tro, men ladehastigheten er så lav at langturer ikke er noe jeg vil anbefale dem som synes en times ladepause er mye.

25- til 85 prosent tok over en time med lading, og vi testa på Ionity, så hastigheten på laderen var sånn sett ikke problemet her.

- Annonse -

Ladekurven over her viser at det tar litt vel mye tid å få dytta strøm inn på batteriene, og denne ladekurven har bare med den første halvtimen av ladingen, for hastigheten synker og synker etter toppfarten på 28 kW.

Dette er ene og alene grunnen til at jeg vil påstå at de 3 små elbilene fra VAG-konsernet ikke er optimale for langturer.

De mest ihuga entusiastene for små elbiler kommer sikkert til å dra disse her på langtur, og da kan nok Ionity eller Cirkle K som tar betalt per kWt som er ladet vise seg å være gunstig kontra å stå en time å lade hos noen som krever minuttpris.

Det tok altså over en time å få ladet fra 25- til 85 prosent – og som det kanskje er mulig å tolke ut fra bildet var jeg vel begrenset overbegeistret over ladehastigheten som mot slutten her var nede i relativt kleine 9 kW.

- Annonse -

Fra Ringdalskogen litt før Larvik der jeg ladet, og hjem til Grimstad er det 151 kilometer, og med 85 prosent på tanken holdt det etter min mening akkurat, mens andre vil si at det holdt med god margin.

Det ble ihvertfall kaldt da strømmen kom ned på rødmerkinga på høyre side her, og varmeapparatet slo seg av… godt med varme klær i kulda da!

Men etter en natt i hjemmeladeren var batteriet full-ladet igjen.

I videoklippet over får du bli med på denne elbilens styrke, nemlig trange bygater, og en liten forbrukstest, og litt om denne ladingen som er beskrevet over her.

I vår testløype som vi også kjørte med Audi e-Tron 50 og 55 brukte vesle Seat Mii Electric 13,9 kWt/100km – og det er jo et ganske hyggelig forbruk. Seat oppgir selv et forbruk mellom 14,4-14,9 kWt/100km.

(Foto: SB Automotive)

Ettersom Seat Mii Electric var på Sørlandsbesøk, så fiksa vi et lite søskentreff, så vi kunne få sett litt på likheter og forskjeller på disse tre ganske like søsknene fra VAG.

Fra venstre: VW e-Up Range, Seat Mii Electric og Skoda Citigo-e iV.

(Foto: SB Automotive)

Det er ikke bare grillen foran og logoen som er litt ulik mellom de tre søsknene, men lysdesignet er også ulikt, både på hovedlykter og på tåkelyset.

(Foto: SB Automotive)

Bakpå bilene er også lyktdesignet ulikt i tillegg til logoen og bilenes navn.

(Foto: SB Automotive)

Her ser du førermiljøet i Seat Mii Electric, som er den rimeligste av søsknene, og inne i bilen merker man det på at rattet ikke har fått noen knapper.

(Foto: SB Automotive)

Går man opp et lite hakk på prisen og over på Skoda Citigo-e iV så ser man at det har dukket opp litt knapper på rattets venstre side.

(Foto: SB Automotive)

VW e-Up Range er den som kan bli dyrest, og her kan rattet ha knapper på både venstre og høyre side, og man kan få verdens søteste ryggekamera som vises i den noe gammeldagse radioen alle har.

Seat Mii Electric starter på 179.900 kroner, og da heter den Basic. Går man opp til 189.900 får man Launch Edition med alt av utstyr inkludert.

Seat bestilles på nett, også får man bilen levert hjem til seg, og ettersom det er samme deler og utstyr som på Skoda og VW er det ikke komplisert med service og slikt.

Forsetene kan justeres fram og tilbake, opp og ned, og man kan justere ryggens vinkel. På turen fra Oslo til Grimstad ga setene helt fin komfort, så det skal ikke stå på setene om man tar en langtur med bilen eller ikke.

Også er det noe moro med enkle biler, når man finner ut at den har cruisekontroll, og man må tenke tilbake til den gang man var mye yngre for å betjene radioen og andre funksjoner. Det er enkelt, men ærlig og moro!

I baksetet er det 2 plasser med Isofix, og nei, jeg gikk ikke baki her for å se om jeg fikk plass, selv om det kunne blitt en artig podcast av det.

Bagasjerommet er faktisk på hele 250 liter, og det skulle man kanskje ikke tro når man ser bilen utenpå, men dybden gjør at man får plass til en god del baki her.

Så kan man jo legge ned baksetet som er delt 40/60, og da kan man få hele 923 liter med plass baki vesle Seat Mii Electric.

Jeg må komme med en innrømmelse, for jeg har jo sett disse små boksene fra VW på veiene før, og tenkt med meg selv:

Huff, stakkars de som må kjøre den!

Så jeg gledet meg ikke akkurat til å skulle kjøre rundt i lille Seat Mii Electric i en uke… men så feil kan man altså ta.

Jeg måtte rett og slett ta meg i å tenke opptil flere ganger at: «Denne var kul!» og det skjedde aller oftest under kjøring i byen.

Jeg gledet meg derimot ikke til en time med lading på Kjerlingland på vei tilbake til Oslo, så jeg ville nok ikke reist mye på langtur med denne bilen selv.

Les flere tester hos Nybiltester

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her