- Annonse -
HjemNyheterGiganten har landet

Giganten har landet

En ny versjon av Ford Explorer er endelig tilgjengelig, og den er råere enn noensinne.

Ford kan dette med store biler. I hjemlandet USA selger de faktisk to eksemplarer av F-serien i minuttet ‒ hver eneste dag hele året gjennom. Dette er pickuper, og som vi vet er slike normalt litt større enn vanlige personbiler.

- Annonse -

F-150 blir da også litt for stor for Europa, så her tilbyr det amerikanske merket pickup-modellen Ranger som en erstatning.

Men Ford har flere store biler enn dette, og da tenker vi først og fremst på de mange varebilene og ikke minst de litt større SUV-modellene.

Den aller største av disse heter Explorer, og er den mest solgte SUV-modellen i Amerika. Dette er en velvoksen bil som er på over 5 meter, noe som betyr et stort innvendig rom med plass til sju seter.

Nå har Ford klar en ny versjon av Explorer, og denne gang kommer den som en ladbar hybrid.

- Annonse -

‒ Nye Ford Explorer ladbar hybrid er den største og råeste SUV-en vi noen gang har tilbudt våre norske kunder, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

‒ Her er det god plass til 7 personer, alt av utstyr er standard, den kan trekke henger på 2.500 kilo og kjøre opptil 42 kilometer på ren elektrisitet. Dette er en drømme-SUV for Norge, slår han fast.

Fellestrekket med store biler er at de er tyngre (døh) enn mindre biler, og trenger dermed også mer motorkraft for å kunne gjøre jobben skikkelig.

Ford har plassert en 3.0-liters V6 EcoBoost-motor i den nye Explorer, og i kombinasjon med en elmotor får den dermed krefter som en sportsbil.

- Annonse -

Systemeffekten er oppgitt til 457 hestekrefter, og dreiemomentet på 825 Nm bør gjøre det å trekke selv den største campingvognen til en lek med Exploreren.

Den er også utstyrt med en 10-trinns automatkasse. Ja, 10 trinn!

Dette er altså en ladbar hybrid, og batteriet er på 13,6 kWh og lades også av bilens bremseenergi. Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 42 kilometer, og forbruket er på pene 0,31 liter på mila.

Batteriet lades til 100 prosent på under 6 timer via en vanlig veggkontakt, noe som gjør at den er fulladet og klar til innsats på morgenen.

Ford Norge tilbyr to versjoner av den ferske 6. generasjonen, begge som firehjulstrekk.

  • Den Ford Performance-inspirerte Explorer ST-Line starter fra 887.500 kroner
  • For den luksuriøse Explorer Platinum vil prisen være fra 904.500 kroner

Nye Explorer har som vi forventer av moderne biler både diverse kjøremoduser og førerassistenter, ny teknologi og en berøringsskjerm.

Det er også verd å nevne en egenskap som bør passe ekstremt godt i vinterkalde Norge. Via FordPass-appen er det nemlig mulig å forvarme bilen om ladekabalen er plugget i, eller fjernstarte bilen når den ikke står til lading.

Men det som skiller denne fra de fleste andre SUV-modellene er altså størrelse, for dette er en stor bil.

Den er over 5 meter lang, 2 meter bred og nesten 2 meter høy, og dette åpner for tre seterader. Faktisk er det mulig å felle ned den bakerste raden elektrisk, og da åpner det seg også et vanvittig bagasjerom. Da måler det faktisk 2.274 liter, og holder ikke det har amerikanerne spandert ytterligere 123 liter med lagringsrom i kupéen.

Vi vet at amerikanerne også er opptatt av brukervennlighet, så Ford har stappet fem 12-volt-uttak og doble USB-porter både for 1. og 2. seterad inn i denne.

Og for ikke å glemme de 12 koppholderne. Jepp, et dusin koppholdere. Det må være i nærheten av verdensrekord.

De første eksemplarene av den giganten av en SUV har allerede ankommet Norge, og sjefen har stor tro på bilen.

‒ Med sin massive karisma, sin enestående tilstedeværelse på veien og med alt utstyr som standard er det egentlig bare valg av farge og eventuelt hengerfeste kunden trenger å tenke på. Vi garanterer at de får en helt unik SUV med kjøreglede, plass og krefter i massevis, lover Per Gunnar Berg.

Sjekk ut hvordan den ser ut i denne bildeserien:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her