Giganten har landet

En ny versjon av Ford Explorer er endelig tilgjengelig, og den er råere enn noensinne.


Ford kan dette med store biler. I hjemlandet USA selger de
faktisk to eksemplarer av F-serien i minuttet ‒ hver eneste dag hele året
gjennom. Dette er pickuper, og som vi vet er slike normalt litt større enn
vanlige personbiler.

F-150 blir da også litt for stor for Europa, så her tilbyr
det amerikanske merket pickup-modellen Ranger som en erstatning.

Men Ford har flere store biler enn dette, og da tenker vi
først og fremst på de mange varebilene og ikke minst de litt større SUV-modellene.

Den aller største av disse heter Explorer, og er den mest
solgte SUV-modellen i Amerika. Dette er en velvoksen bil som er på over 5 meter,
noe som betyr et stort innvendig rom med plass til sju seter.

Nå har Ford klar en ny versjon av Explorer, og denne gang kommer
den som en ladbar hybrid.

‒ Nye Ford Explorer ladbar hybrid er den største og råeste
SUV-en vi noen gang har tilbudt våre norske kunder, sier Per Gunnar Berg,
administrerende direktør i Ford Motor Norge.

‒ Her er det god plass til 7 personer, alt av utstyr er
standard, den kan trekke henger på 2.500 kilo og kjøre opptil 42 kilometer på
ren elektrisitet. Dette er en drømme-SUV for Norge, slår han fast.

Fellestrekket med store biler er at de er tyngre (døh) enn
mindre biler, og trenger dermed også mer motorkraft for å kunne gjøre jobben
skikkelig.

Ford har plassert en 3.0-liters V6 EcoBoost-motor i den nye
Explorer, og i kombinasjon med en elmotor får den dermed krefter som en sportsbil.

Systemeffekten er oppgitt til 457 hestekrefter, og
dreiemomentet på 825 Nm bør gjøre det å trekke selv den største campingvognen
til en lek med Exploreren.

Den er også utstyrt med en 10-trinns automatkasse. Ja, 10 trinn!

Dette er altså en ladbar hybrid, og batteriet er på 13,6 kWh
og lades også av bilens bremseenergi. Den elektriske rekkevidden er oppgitt til
42 kilometer, og forbruket er på pene 0,31 liter på mila.

Batteriet lades til 100 prosent på under 6 timer via en
vanlig veggkontakt, noe som gjør at den er fulladet og klar til innsats på morgenen.

Ford Norge tilbyr to versjoner av den ferske 6.
generasjonen, begge som firehjulstrekk.

  • Den Ford Performance-inspirerte Explorer ST-Line
    starter fra 887.500 kroner
  • For den luksuriøse Explorer Platinum vil prisen
    være fra 904.500 kroner

Nye Explorer har som vi forventer av moderne biler både diverse kjøremoduser og førerassistenter, ny teknologi og en berøringsskjerm.

Det er også verd å nevne en egenskap som bør passe ekstremt
godt i vinterkalde Norge. Via FordPass-appen er det nemlig mulig å forvarme
bilen om ladekabalen er plugget i, eller fjernstarte bilen når den ikke står
til lading.

Men det som skiller denne fra de fleste andre SUV-modellene
er altså størrelse, for dette er en stor bil.

Den er over 5 meter lang, 2 meter bred og nesten 2 meter høy,
og dette åpner for tre seterader. Faktisk er det mulig å felle ned den bakerste
raden elektrisk, og da åpner det seg også et vanvittig bagasjerom. Da måler det
faktisk 2.274 liter, og holder ikke det har amerikanerne spandert ytterligere
123 liter med lagringsrom i kupéen.

Vi vet at amerikanerne også er opptatt av brukervennlighet,
så Ford har stappet fem 12-volt-uttak og doble USB-porter både for 1. og 2.
seterad inn i denne.

Og for ikke å glemme de 12 koppholderne. Jepp, et dusin koppholdere.
Det må være i nærheten av verdensrekord.

De første eksemplarene av den giganten av en SUV har
allerede ankommet Norge, og sjefen har stor tro på bilen.

‒ Med sin massive karisma, sin enestående tilstedeværelse på
veien og med alt utstyr som standard er det egentlig bare valg av farge og
eventuelt hengerfeste kunden trenger å tenke på. Vi garanterer at de får en
helt unik SUV med kjøreglede, plass og krefter i massevis, lover Per Gunnar
Berg.

Sjekk ut hvordan den ser ut i denne bildeserien:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter