Nå viser også Polestar fram elektrisk MC

Svenskene kan mer enn biler. Cake satser på lette motorsykler, og i likhet med Polestar skal det satses på elektriske drivverk. Nå styrker de to samarbeidet, og Norge er som vanlig først ute.


Da svenske Polestar skulle åpne sin første fysiske butikk i
Europa, skjedde det verken i Göteborg hvor eierne Volvo holder til eller i
hovedstaden Stockholm.

Nei, de fant selvsagt veien til det europeiske episenteret
for elbiler ‒ Norge.

Nærmer bestemt en tverrgate til selveste Karl Johan, hvor visningssenteret
ble åpnet i oktober i fjor.

Der finner de elbil-interesserte selvsagt en Polestar 2, den
aller første elbilen til det ferske merket. Men også en elektrisk motorsykkel.

Polestar og Cake har allerede samarbeidet en stund, og under
dette partnerskapet har de også oppdaget er de nesten er som to søstre. Begge har
fokus på skandinavisk design og elektriske drivlinjer, og begge tenker nytt når
det kommer til markedsføring og salg.

Og begge samarbeider med en annen svensk tungvekter innen
kjøretøymarkedet, nemlig de anerkjente støtdemperprodusentene Öhlins.

Dette fører nå til at Polestar også skal vise fram
elektriske Cake-modeller i sine visningssentre, og dette kan bare være starten
av et enda dypere samarbeid for de to svenske merkene.

‒ Polestar føler en sterk tilknytning til Cake, og deler
både en tro på å omdefinere ytelse og lidenskap for design. Vårt ønske om å
skape en elektrifisert og utslippsfri framtid er en klar bro mellom oss, sier
administrerende direktør i Polestar, Thomas Ingenlath.

Norge blir altså det første landet hvor vi kan se fruktene
av et enda tettere samarbeid mellom de to merkene, og navigerer du deg til
Polestar Space i Øvre Slottsgate kan du se en Cake-sykkel på utstilling.

Vi vet hva en Polestar 2 byr på, men hva så med en Kalk OR ‒
tohjulingen som nå finner veien til Oslo.

Denne er faktisk så spesiell at den introduserer et helt
nytt segment for lette motorsykler, nemlig LEOs.

Dette står for Light Electric Off Road Motorbikes, og som vi
skjønner er denne laget for å kjøre i terrenget med.

Sykkelen med batteripakken veier kun 67 kilo, og Kalk OR har
nok saft gjennom batteriet på 2,6 kWh at den kan kjøres i terrenget rundt 3
timer.

Elmotoren er på 14,7 hestekrefter, og den har en toppfart på
over 80 km/.

Cake har langt flere modeller enn Kalk OR på lager, også flere gatelovlige lette motorsykler som passer til bykjøring.

Men foreløpig er det altså Kalk OR og Polestar 2 som skal vise den elektriske framtiden fram for nordmenn, og her er flere bilder av de to svenske vennene.

Les også:

Bildeserie