Toyota forventer en profitt-nedgang på enorme 80 prosent

Verdens største bilmerke ser mørkt på 2020.


Det er flere hovedgrunner til at bilprodusentene har blitt
truffet hardt av den globale korona-pandemien, og mange risikerer nå store tap
knyttet til utbruddet.

Produsentene selv har stengt ned sine fabrikker, ettersom
både større forsamlinger og portforbud har gjort det umulig å holde produksjonen
oppe.

I tillegg har infrastrukturen brutt sammen, ettersom både deleprodusenter
har måtte stenge produksjon og grenser har blitt fysisk lukket.

På toppen av dette er mange permitterte og går en usikker
økonomisk framtid i møte, noe som gjør at forbrukerne ikke er like villig til å
gjøre store investeringer som det er å kjøpe en ny bil.

En produsent som Toyota får altså ikke satt sammen biler,
får ikke levert biler og får ikke solgt biler. Da blir det tungt.

Verdens største bilmerke ser få lyspunkter i 2020, og under en
digital pressebriefing malte da også Toyota-sjef Akio Toyoda et mørkt bilde.

‒ Korona-viruset har gitt oss et større sjokk enn det globale
finanskrakket i 2008. Vi forventer en stor nedgang i salget, sier Toyoda.

Toyota la tirsdag fram tallene fra det finansielle året som endte
31. mars, og korona har allerede hatt en innvirkning på resultatet. Salget
endte på 8.958.423 enheter, en nedgang på 18.372 i forhold til den forrige
perioden.

Dette slår også ut på driftsresultatet, som gikk ned -1
prosent.

Toyoda tror det neste finansielle året som altså slutter 31.
mars 2021 blir tungt, og at de kommer til å selge nesten to millioner færre
biler. De tror nå på 7 millioner i løpet av de 12 månedene.

‒ Vi tror at nedgangen kommer til å bli mer enn 20 prosent, og at driftsresultatet ender på 500 milliarder yen, sier konsernsjefen. Det er rundt 50 milliarder kroner.

Det blir i så fall et voldsomt fall i profitten, ettersom
driftsresultatet for den perioden de akkurat har lagt bak seg var på 2,4
billiard yen.

Så Toyota forventer altså en nedgang for driftsresultatet på
hele 80 prosent.

Verdens største bilmerke kan selvsagt håndtere en slik
nedgang, men merker som allerede slet før korona kan gå svært dramatiske tider
i møte.

Les også:

Les mer om:

Nyheter