Da Joan Mir rullet over målstreken til en 7. plass under søndagens løp i den ypperste roadracing-disiplinen, kunne Suzuki for aller første gang i motoGP-historien feire en VM-tittel. Det var kanskje ikke mot alle odds, men det var iallfall uventet.
For Suzuki har alltid vært lillebror i en sport dominert av japanske giganter som Honda og Yamaha, selv om de har hatt sine gylne år de og.
-->
Spanske Mir ble den aller første på en Suzuki-sykkel som vant motoGP, motorsyklenes svar på formel 1. Men det har vært fem Suzuki-førere før han som også har gått helt til topps i den grommeste klassen.
MotoGP var nemlig kjent som 500cc før klassen skiftet navn foran 2002-sesongen, og den første VM-sesongen ble kjørt helt tilbake i 1949. Det nå nedlagte britiske merket AJS fikk den aller første verdensmesteren.
I 1976 skrev også Suzuki seg inn i historieboka da britiske Barry Sheene gikk helt til topps, en tittel han også forsvarte året etter.
Neste gylne periode for Suzuki kom i 1981 og 1982, hvor henholdsvis Marco Lucchinelli og Franco Uncini, begge fra Italia, gikk til topps.
Suzuki måtte deretter vente til 1993 før den neste tittelen, og den sørget amerikanske Kevin Schwantz for. Landsmannen Kenny Roberts fulgte deretter opp med en ny Suzuki-triumf i 2000, før altså Mir 20 år senere sørget for den første motoGP-triumfen.
Det mesterstykket klarte den 23 år gamle vidundergutten på bare 30 løp.
‒ Verdensmester. Det høres fantastisk ut. Det er virkelig vanskelig å finne ord, men jeg må takke så mange. Suzuki, for å gi med denne muligheten, og jeg er så lykkelig for å kunne gi de en tittel, sa en overlykkelig mester søndag.
Og det har vært en lang vei for Suzuki, det er det ingen tvil om.
Et drøyt tiår før Suzuki offisielt ble stiftet 15. mars 1920 startet Michio Suzuki på sitt eventyr. Han så hvordan moren slet med primitive redskaper da hun vevde sine klær, og bestemte seg for å gjøre noe med det.
Michio kom opp med et nytt banebrytende design som gjorde at moren kunne jobbe ti ganger mer effektivt, og det på en langt mindre slitsom måte.
Han tok patent, ryktet gikk og dermed var det hele i gang.
Men intet varer evig, og i 1951 krasjet bomullsindustrien. Suzuki trengte flere bein å stå.
Og eplet faller åpenbart ikke langt fra stammen, for da sønnen Kunzo Suzuki en dag syklet i motvind kom ideen om å gi sykkelen en liten motor. Utviklingsavdelingen kom opp med en liten motor på 36 kubikk, og i 1953 så motorsykkelavdelingen til Suzuki dagens lys.
Allerede før 2. verdenskrig hadde Suzuki også begynte å utvikle biler, og dette arbeidet resulterte i 1955 i Suzukis første bil ‒ en liten og lett utgave med en 360 kubikks motor.
Bilen ble kjent som Suzulight, og ble utviklet av kun seks personer.
Sjekk denne sjarmerende tassen:
Suzuki tok skrittet over til det våte elementet i 1965, og presenterte da en 1-sylindret påhengsmotor med 5,5 hk. I dag har Suzuki godt over 25 forskjellige typer, inkludert et V6-beist med 300 hk.
Et beist var ikke var ikke den første, men den ser jo ganske moderne ut, gjør den ikke?
Det siste skrittet var med de motoriserte terrengsyklene kalt ATV, og dette tok de i 1982.
Heller ikke disse har forandret seg veldig mye, og denne ser jo ikke på noen måter ut som et klenodium:
Når det gjelder motorsykler har de i dag rundt 50 forskjellige utgaver, og kan by på alt fra scootere og crossere til cruisere og rene sportssykler.
Suzuki har også kommet med en 100-årsutgave av GSX-R1000R, en spinnvill tohjuling med 199 hk som er den foreløpige siste versjon av modellen som tilbake i 2001.
Slik ser den voldsomme tohjulingen ut:
Denne spesialversjonen hedrer også det faktum at det er 60 år siden Suzuki gikk inn i racingen, og er inspirert av den Mir kjørte inn til VM-tittel med ‒ den 240 hk sterke Suzuki GSX-RR MotoGP.
Michio Suzuki kunne neppe drømt om noe slik da han satte sammen sin første vevemaskin i 1909, men Suzuki har iallfall vevd seg litt av et edderkoppnett siden den gang.
Les også: