Nye Qashqai får motor som lader opp batteriet

Nissan knaller til med noe overraskende med 3. generasjon av mellom-SUV’en Qashqai.


Det japanske merket har all grunn til å ta jobben med å oppgradere Qashqai seriøst. 2. generasjonen av den populære SUV-modellen kom til Europa i 2014, og har siden rukket å passere én million solgte eksemplarer. Den satte også en ny rekord ‒ den raskeste bilen produsert i Storbritannia til å nå 500.000 eksemplarer. Ikke verst!

En SUV i C-segmentet kan da også potensielt være en salgsmagnet uten like, og den nye blir da også satt sammen med en ny plattform fra alliansen som inkluderer Renault og Mitsubishi. Dette blir den aller første Nissan-modellen her i Europa på denne plattformen.

Denne er kalt CMF-C, og åpner både for ny teknologi, mer bruk av lettere materialer og selvsagt flere assistenter.

Nye Qashqai får alt dette i tillegg til ting som oppgradert oppheng og styring, og ikke minst drivlinjer.

Den kommende utgaven blir selvsagt elektrifisert, og det på to måter.

Ikke overraskende inkluderer dette en mildhybrid, hvor ting som elektrisk oppstart og seiling i visse situasjoner tar ned forbruket og utslippet. Motoren i denne er på 1,3 liter, og kan fås i to effektversjoner.

Den andre er langt fra noe vanlig, for dette handler om en hybrid med en motor som fungerer som en rekkeviddeforlenger.

Nissan har god erfaring med elektriske drivverk, Leafen kom allerede i 2010, og velger nå å kombinere dette med en litt uvanlig løsning. Bensinmotoren i hybridversjonen er nemlig ikke koblet til hjulene, men til batteriet. Ja, litt som hydrogenbilene fungerer, hvor hydrogen brukes til å lade opp batteriet.

Bensinmotoren og generatoren sørger altså for elektrisk kraft gjennom batteriet og elmotoren, og ikke kraft til hjulene slik som tradisjonelle hybrider fungerer. Og systemet fungerer heller ikke som en elbil, hvor batteriet som kjent må lades via en ekstern kraftkilde.

Nissan kaller dette for e-Power, og løsningen skal blant annet rydde bort eventuelt angst med rekkevidder ‒ noe jo ikke andre hybrider bør by veldig på heller.

‒ De avanserte og effektive drivlinje-alternativene representerer Nissans innovative ånd ‒ ingenting mer enn e-Power-systemet, sier David Moss, en visepresident i utviklingsavdelingen til Nissan.

‒ Det gir alle kjørefordelene som en elbil uten kompromisser. Når vi snakker om Nissan Intelligent Mobility, er e-Power et perfekt eksempel.

Nå er ikke den nye generasjonen Qashqai så veldig nær, noe bildene av bilen med kamuflasjedesign er et tydelig eksempel på. Så Nissan har ikke gitt oss noen flere detaljer rundt hybridsystemet til nye Qashqai, som skal avdukes til våren.

Nissan introduserte SUV-modellen tilbake i 2007, og siden har det blitt solgt rundt 3 millioner slike biler her i Europa, og over 5 millioner globalt sett.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter