Hele 25 varianter av E-Transit

Ford avslører nå flere detaljer rundt helelektriske E-Transit, og det skal ikke stå på satsingen.


115 år etter at Henry Ford lagde sitt første nyttekjøretøy, gjør det amerikanske merket klar for et helt nytt kapitel ‒ den utslippsfrie tiden.

Henry Ford la grunnlaget for suksessen med å introdusere samlebåndet, et konsept som forenklet produksjonen og senket prisene betraktelig.

Pris og forenkling er også stikkordene når varebil-ikonet Transit tar steget inn i den helelektriske tiden.

Nå er ikke prisene for selve E-Transit klare ennå, men Ford har regnet på hva de bedriftene kan spare på å ha varebiler med elmotorer i drift. De har kommet fram til at bedriftene vil spare rundt 40 prosent på bare servicekostander sammenlignet med en tilsvarende Transit, og da kommer altså sparte drivstoffutgifter på toppen av dette.

Og det bør også være ganske enkelt å finne en versjon som er ganske så skreddersydd behovet, for Ford klinker til med 25 varianter av E-Transit fra start av.

Den kommer som varebil, dobbelkabin og chassis med påbyggingsmuligheter, hvor alle er tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter.

Ford understreker også at en E-Transit har like god plass som en vanlig Transit, ettersom de har plassert batteripakken i gulvet. Det gjør at lasterommet er på opptil hele 15,1 kubikkmeter, det er det samme som den bakhjulsdrevne 2T Transit har i dag.

Den nye elektriske varebilen forventes å få en lastekapasitet på 1.616 kilo for varebilen og 1.967 kilo for chassis-modellene.

– Vi vet at mange norske kunder venter på E-Transit, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Vi er derfor veldig fornøyde med å endelig kunne tilby en elektrisk varebil som på mange måter er noe helt nytt i dette segmentet. Når de kjøper en Transit vet kundene at de også kjøper mer enn 50 års erfaring, et stort forhandlernettverk, sertifisert påbygger og et økosystem med digitale verktøy som virkelig vil utgjøre en forskjell i det daglige.

De digitale verktøyene Berg peker på blir tilgjengelig takket være at E-Transit også er utstyrt med FordPass Connect-modem.

Dette åpner for en rekke tjenester gjennom digitale løsninger for flåtestyring, og E-Transit blir også det første nyttekjøretøyet som får det nye kommunikasjons- og underholdningssystemet Sync 4.

Som standard er bilen utstyrt med en 12-tommers berøringsskjerm, forbedret stemmegjenkjenningsteknologi og navigasjon ved bruk av skytjenester.

Flåteeiere kan også ved hjelp av avanserte førerassistanseteknologier som trafikkskiltgjenkjenning og intelligent hastighetsbegrensning, sette begrensninger i kjøretøyet som sikrer at sjåføren overholder fartsgrenser og maksimerer rekkevidden.

Det nye grensesnittet for flåteeiere åpner for andre muligheter, slik som overvåke hvert enkelt kjøretøy, styre energibruken og få linnsikt i hvordan bilene presterer.

For eksempel blir det ved hjelp av data som kWh-forbruk, ladehastighet samt gjenstående rekkevidde til elbilen, enklere å forstå hvordan flåten skal styres for å utnytte bilene enda bedre og minimere tiden de ikke er i bruk.

Det blir også mulig for flåteansvarlige å fjernstyre ønsket temperatur i kupeen under lading. Da trenger ikke sjåførene å bruke batterikapasitet til dette når arbeidsdagen starter, forklarer Ford.

Hvis det elektriske kjøretøyet ikke er satt på lading dukker det opp en varsling. Andre funksjoner gjør det enkelt å betale for offentlig lading og tilbakebetale ansatte som har ladet yrkesbilen hjemme.

Faktisk er det nye systemet gjennom Ford Commercial Solutions så avansert at det kan trene opp sjåførene gjennom et talebasert system. Dette kan si fra når sjåføren bryter fartsgrensen, akselerer kraftig, bremser brått, lar et nyttekjøretøy med diesel- eller bensinmotor gå på tomgang eller har glemt å feste sikkerhetsbeltet.

Talebeskjeden vil da be sjåføren om å endre sin adferd, og skal på den måten trene disse opp til å bli øko-sjåfører.

E-Transit kommer også med en egen Øko-modus som skal strekke ut rekkevidden enda mer, og reduserer energiforbruket med opptil 8-10 prosent når den kjøres uten last på landeveien, ifølge data fra Ford.

Rekkevidden er ifølge Ford på 350 kilometer gjennom et 67 kWh (brutto 75 kWh) stort batteri, og den kan hurtiglades med 115 kW. Dette betyr at 15-80 prosent lading tar 34 minutter, og via ombordladeren som klarer 11,3 kW kan den lades fra 0-100 prosent på 8,2 timer.

Og ja, bilen kan også levere ut strøm, noe som nok spesielt håndverkere setter pris på. «Pro Power Ombord»-systemet gjør om bilen til en energikilde der utstyr og verktøy kan driftes med inntil 2,3 kW (2300 W). Det er ifølge Ford første gangen et slikt system tilbys i markedet for lettere nyttekjøretøy i Europa.

Motoren er selvsagt viktig for store varebiler som kan frakte mye last, og E-Transit har fått en elmotor som leverer 269 hk og 430 Nm med dreiemoment. Ifølge Ford blir den bakhjulsdrevne elektriske varebilen den sterkest av alle elektriske varebiler som selges i Europa.

Men selv om Ford nå avslører detaljer rundt E-Transit, betyr det ikke den er veldig nær. Ford sier at el-varebilen vil komme til Europa i begynnelse av 2022, så den er dermed litt over året unna.

E-Transit utgjør en tredjedel av en ny storsatsing på helelektriske kjøretøy fra Ford, hvor Ford Mustang Mach-E blir den første tidlig neste år, mens pickupkongen F-150 i helelektrisk drakt er ventet i midten av 2022.

Ford gjør dermed tre av sine mest ikoniske modeller klar for framtiden, en satsing som vil koste rundt 100 milliarder kroner i investeringer fram mot 2022.

Et resultat av den formidable satsingen kan vi altså se gjennom Ford E-Transit, som du kan sjekke ut nærmere i bildeserien under:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter