Annonse
Hjem Elbiler 43 millioner til unikt elbilbatteri-prosjekt

43 millioner til unikt elbilbatteri-prosjekt

Hydro, svenske Nortvolt og Fredrikstad kommune kan juble, for et nytt prosjekt for gjenvinning av brukte batterier får nå 43,5 millioner kroner i statlig støtte.

Det er lett å tro at elbilene skal redde miljøet, og lokalt er de da også en viktig brikke. Men å produsere store batteripakker sliter også på miljøet, hvor en knapphet på materialer og klimautslipp under utvinning er problemområder.

Utfordringen er ikke bare at det mest sannsynlig kommer en bølge med elbiler som skal erstatte de med forbrenningsmotor, men også at busser, landeveistransport og skipsfart skal over på batteridrift. Og jo større og tyngre kjøretøy og farkoster er, jo større batteripakker trenger de.

Og med millioner av nye elbiler på toppen av dette kan det bli et stort problem, så det gjelder å finne bærekraftige løsninger.

Det er prøver da også Northvolt på, for disse som er hjemmehørende i Nord-Sverige har som mål om å bli den ledende elbilbatteri-produsenten i Europa. Det betyr også at de trenger å gjenbruke materialer i utrangerte batterier, og målet er at halvpartene av råmaterialene i nye battericeller innen 2030 skal bestå av resirkulerte materialer.

Saken fortsetter under Annonsen

Et selskap som har latt seg imponere av planene er Hydro, og etter at Northvolt annonserte resirkuleringsanlegget Revolt i Västerås i desember i fjor ble de i sommer enige om et lignende prosjekt i Norge og stiftet sammen Hydro Volt.

Dette selskapet skal opprette et pilotanlegg i Fredrikstad som har som mål å gjenvinne de fleste materialene ved bruk av ny teknologi og nye teknikker, og dette skal kombineres med betydelig lavere energibruk og dermed et senket klimaavtrykk.

Planene til Hydro Volt har også imponert norske politikere.

‒ Norge må satse på teknologi som kan bidra til grønn omstilling og næringsutvikling. Etablering av pilotanlegg for forbedret materialutnyttelse og energieffektivitet ved resirkulering av batterier er et eksempel på det, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

Det er estimert at det vil være behov for 10 nye batteri-resirkuleringsanlegg i Europa innen 2030, og staten gjennom Enova vil nå støtte etableringen i Fredrikstad med 43,5 millioner kroner.

‒ Lykkes Hydro Volt med denne piloten, kan det bli mer lønnsomt og dermed mer attraktivt å resirkulere batterier. Derfor er dette et godt prosjekt for Enova og lavutslippssamfunnet, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad.

For Hydro er prosjektet en del av strategien om å styrke sin posisjon i lavkarbon-aluminium, og vokse i nye områder som resirkulering, fornybar energi og batterier.

‒ Vi er glade for at Enova ser viktigheten av det Hydro og Northvolt ønsker å oppnå, og ønsker å bidra til å realisere Hydro Volt. Dette er en milepæl på veien mot å utnytte mulighetene som ligger i bærekraftig resirkulering av batterier, sier konsernsjef i Hydro, Hilde Merete Aasheim.

Det planlagte anlegget i Fredrikstad har en kapasitet til å prosessere over 8.000 tonn gjenvunnet materialer årlig. Om pilotprosjektet blir vellykket, vil det også være mulig å utvide fabrikken for større volum.

Og det er nok av materialer å gjenvinne. Batteriene inneholder verdifulle råmaterialer som kobolt, nikkel, litium, aluminium, mangan og kobber.

For Hydros del skal aluminiumet som gjenvinnes sendes tilbake til deres fabrikker, og skal blant annet sørge for nye batterikomponenter. Mange av de resterende materialene som kobolt, nikkel og litium skal brukes til å produsere nye batterier hos Northvolts fabrikk i Skellefteå, mens de som blir til overs rett og slett skal selges.

Rent teknisk er det separasjonsprosessen av de ulike materialene Hydro Volt ønsker å gjøre mer effektiv, både ved å gjenvinne mer av materialene og sikre en bedre kvalitet på disse. Jo renere disse kan raffineres for gjenbruk, jo mindre energi vil prosessene i etterkant kreve ‒ og dermed blir det mer klimaeffektivt.

Det er ventet at anlegget i Fredrikstad vil koste rundt 120 millioner kroner, og det er Batteriretur som skal drifte dette. Håpet er at byggeprosessen kan starte neste år, og at anlegget vil være i full drift i 2022.

Les også:

Forrige artikkelEn mer sportslig Hyundai-SUV
Neste artikkelEn pimpet AMG GLE

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,817FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker