Gresk øy blir elbil-paradis

Selv Norge, pioneren i elbilverden, kan ikke matche det som skal skje på idylliske Astypalea.


Det finnes mange ferieparadiser i havgapet mellom Helas og Tyrkia. En slik øy finner du ikke så langt fra vestkysten av Tyrkia, et lite stykke unna norske feriemål som tyrkiske Bodrum og greske Kos.

Denne lille øya heter Astypalaia, og har rundt 1.300 fastboende. Den er 18 kilometer lang og 13 kilometer bred på sitt meste, og det totale arealet er på rundt 100 kvadratkilometer.

Vi har ikke vært der, men vi kan tenke oss at det er en ganske så fredelig og rolig øy i Middelhavet. Men nå og da blir også roen brutt, for i tillegg til de fastboende og de rundt 72.000 årlige turistene befinner det seg også 1.500 biler der.

Og som vanlig på plasser utenfor Norge handler det om biler med eksosanlegg, for det finnes faktisk ikke en eneste elbil på den greske øya. Alle de 1.500 er tradisjonelle personbiler.

Men det vil radikalt forandre seg til neste år.

Volkswagen bøter nå på tidligere utslippssynder med å bære elbilfanen høyt, og har kommet til en unik avtale med de greske styringsmaktene i Aten. Der har de signert et dokument som rett og slett sier at Astypalea skal bli en elbil-øy.

‒ Politikk, næringsliv og samfunn har et felles ansvar om å begrense klimaendringene, sier Volkswagen-gruppens sjef, Herbert Diess.

‒ Vårt langsiktige mål er klimanøytral mobilitet for alle. Og med Astypalea-prosjektet vil vi utforske hvordan vi kan realisere den visjonen allerede i dag. E-mobilitet og smart mobilitet vil forbedre livskvaliteten, og samtidig bidra til en karbonnøytral framtid, sier direktøren.

Norge er kjent som en pioner innen elbilsatsing, men selv ikke norske politikere har gått så drastisk til verks som de nå gjør på Astypalea. Dette blir det første helgrønne området i verden når det kommer til transport.

‒ Dette er en flott dag for Astypalea, Dodekanesene-regionen, Egeerhavet og hele Hellas, sier Konstantinos Fragogiannis, fungerende utenriksminister.

‒ Nå lanserer vi vårt første «Smart Green Island»-prosjektet, som markerer en stor endring i framtiden. Elektrisk transport og en helhetlig, grønn og bærekraftig handlingsplan vil ha en positiv innvirkning på hverdagen til øyas innbyggere. Kombinert med et banebrytende kollektivtransportsystem, gjør vi futuristiske ideer om til virkelighet, sier en offensiv minister.

Som han sier handler det ikke bare om elbiler, men et sammenhengende elektrisk transportsystem. Det inkluderer en utslippsfri bildeling gjennom ID. Buzz som tar over ansvaret for de to(!) lokale bussene som er der, samt helelektriske utleiesykler fra Seat som har slike i sin portefølje.

Ellers er det Volkswagen-merket selv som skal fylle øya med elbiler. Det er ventet at rundt 1.000 elbiler som ID.3 og den kommende ID.4 skal erstatte de 1.500 bilene, og Volkswagen tar også på seg ansvaret for å elektrifisere utrykningsbiler som politi og ambulanse.

De skal også sette opp ladere, rundt 230 private i tillegg til en del offentlige, samt at øya skal gå fra dagens stort sett fossile kraft og over til grønne energikilder som vind- og solkraft. Begge deler bør Astypalea ha nok av.  

Hvordan de mange turistene skal komme seg til øya på en klimavennlig måte sier de ingenting om, men da kan de jo alltids høre med Norge.

For selv om vi ikke kan skryte av verdens første utslippsfrie samfunn, kan vi iallfall skryte av våre banebrytende helelektriske ferjer.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter