Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og noen har gjort det en god stund allerede. Disse må selvsagt være svært trafikksikre, for en førerløs bil kan ikke forårsake en alvorlig ulykke ‒ da blir det ramaskrik.
Så testene blir gjort på avstengte områder og rundt testbaner, men i noen tilfeller har det også foregått pilottester på begrensende offentlige områder. Og nå tar Baidu det siste steget hjemme i Kina.
-->
De melder nemlig at som de aller første i Kina har fått lisens for å tilby kommersielle førerløse robotaxi-tjenester til publikum på åpne veier. Det betyr at tomme biler plukker opp kunden.
Selskapet det gjelder heter Apollo Og og er Baidus autonome turmeldingstjeneste, og lisenes betyr at de er autorisert til å gjennomføre ekte robotaxi-turer – altså helt uten menneskelige førere eller operatører i bilen.
Og Apollo Og kaster seg like god ut i det dype vannet, for de knaller like godt til med førerløse robotaxier i Chongqing og Wuhan. Det er to av Kinas såkalte megabyer.
Chongqing har ifølge Wikipedia 31 millioner innbyggere, mens Wuhan som er blitt verdenskjent grunnet covid-19-viruset har 11 millioner innbyggere. Totalt rundt 42 millioner mennesker, så ja, rundt sju ganger så mange som bor i Norge.
‒ Dette er en enorm kvalitativ endring, sier Wei Dong, visepresident og Chief Safety Operation Officer i Baidus Intelligent Driving Group.
‒ Fullt førerløse biler som tilbyr turer på åpne veier til betalende kunder betyr at vi endelig har kommet til det øyeblikket som bransjen har lengtet etter. Vi tror disse tillatelsene er en viktig milepæl på veien til vendepunktet når bransjen endelig kan rulle ut fullt autonome kjøretjenester i stor skala.
Til å begynne med skal Baidu tilby robotaxi-tjenester i angitt områder i begge de to megabyene på dagstid, og områdene dekker 13 kvadratkilometer i Wuhans økonomiske og teknologiske utviklingssone og 30 kvadratkilometer i Chongqings Yongchuan-distrikt.
For å få denne tillatelsen har Baidu tatt det skrittvis, og startet med å teste ut autonome biler med en person i førersetet før operatøren etter hvert ble plassert i baksetet. Nå har de altså fått autorisasjon til å operere uten menneskelig fører eller operatører i bilene.
De selvkjørende bilene er selvsagt fullastet med utstyr, inkludert et autonome kjøresystem og et sikkerhetssystem. Totalt har Baidu gjennomført tester på over 32 millioner kilometer ute i trafikken for å utvikle selvkjørende biler.
Totalt har Baidu over 4.000 patentsøknader knyttet til autonom kjøring i Kina, og over 1.500 globalt sett. Ingen andre har flere.
Operatøren Apollo Go er på plass i en rekke store kinesiske byer, og har allerede nådd milepælen på én million bestillinger av robotaxi-turer som har vært viktig for å kunne ta det aller siste steget.
For nå passeres en enda større milepæl ‒ nemlig helt tomme robotaxier som plukker opp kunden. Ja, det høres vitterlig litt småskummelt ut.
Sjekk videoen og se hvordan framtidens taxi fungerer.
Les også: